Zafira tourer 1600cc 150pk CNG als noodstroomvoorziening

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Zafira tourer 1600cc 150pk CNG als noodstroomvoorziening

  • Dit onderwerp is leeg.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #17269099
    BOB3dD
      Lid sinds:
      1 August 2012

      Tegenwoordig heeft iedereen het over stroomuitval voor enkele uren .
      Een autonome stroomvoorziening is nogal duur , zowel in aanschaf als in onderhoud .
      Daarom had ik gedacht om een 12volt omvormer van 12v= naar 240v~ aan de batterij van mijn wagen te verbinden om zo mijn huis van een minimum aan elektriciteit te voorzien .
      Wat zijn hiervan de ervaringen , als er al zijn ?
      Kan een wagen op CNG het aan om een paar uur stationair te draaien ?
      Moet het toerental niet hoger liggen dan stationair ?
      Gaat de Dinamo/alternator het volhouden?
      Wat voorzien op gebied van elektrische beveiliging voor en na de omvormer ?

      #18260989
      Aapje
        Lid sinds:
        1 January 2009

        Denk dat een aggregaat goedkoper is in onderhoud/aanschaf dan het stationair laten draaien van je auto….

        100 tot 200 euro heb je er 1tje die tot 3500~8000w aan kan

        #18260990
        sleutel13
          Lid sinds:
          16 March 2014

          Zou eerder een diesel nemen. Laag verbruik

          #18260991
          Haasje17
          Moderator
            Lid sinds:
            8 September 2009

            Die omvormers leveren veel te weinig vermogen om je huis te verlichten. Voor kleine toepassingen wel te doen. Maar compleet woonhuis gewoon niet aan beginnen met die dingen.

            #18260992
            sleutel13
              Lid sinds:
              16 March 2014

              Toch zijn er zat die t doen. Echterrrrr…..wil je je hele huis doen of alleen de belangrijkste dingen zoals koelkast etc

              #18260993
              BOB3dD
                Lid sinds:
                1 August 2012

                Eventjes rekenen :
                3 slaapkamers met elk drie leds van 3watt.= 9watt
                Badkamer 3leds van 3watt= 9watt
                Living met 6 leds van 3 watt .=18watt
                Keuken 4leds van 3 watt.=12watt
                Buitenverlichting 9 armaturen van 3watt.=27watt
                Maakt samen :75watt
                In de praktijk 50% in gebruik =38watt of 240v/38=7ampère
                Dit zal geen grote omvormer zijn , prijs = ??

                Mijn auto verbruikt stationair draaiend 0,5 kgr gas of 0,525€/uur.Als ik mijn auto verlichting aanzet gebruikt die zeker meer dan 7 A , volgens mij moet dit lukken ?
                Voor een vriezer/koelkast denk ik 300watt erbij , maar als het moet kan die wel efkes zonder stroom.

                #18260994
                sleutel13
                  Lid sinds:
                  16 March 2014

                  Vrachtwagen omvormer zeg 3500watt kost iets van 250 tot 350eu of zo. Had zelf een 1500watt in mn vrachtwagen. Voor de magno. Dus ja….

                  #18260995
                  BOB3dD
                    Lid sinds:
                    1 August 2012

                    Jij zal die zeker meerdere malen per week gebruikt hebben en ook wat meer ervaring mee hebben? Liet je dan je motor draaien tijdens gebruik ? En dat blijft bij mij dan de vraag :als de omvormer in de praktijk voldoet , kan ik dan mijn ( op cng ) wagen een paar uur laten draaien zonder de problemen te krijgen die je bij een kleine diesel wel gaat hebben , ik denk dan aan de egr-klep , turbo , catelizator enz….

                    #18260996
                    sleutel13
                      Lid sinds:
                      16 March 2014

                      Ja liet wel de auto lopen. Ik had wel gel accus maar t vreet best wat. Persoonlijk zou ik mn eigen auto er niet voor gebruiken. Ik zelf heb op dit moment wel een 150watt omvormer in mn vectra
                      Maar ook dan laat ik mn auto lopen. Ook vrees ik dat je accu/dynamo te licht is. Ik heb een diesel dus zoiezo een zwaardere accu en dynamo.

                      #18260997
                      BOB3dD
                        Lid sinds:
                        1 August 2012

                        Ik had vroeger ook een zafira eerste model 20dti en omdat ik dikwijls op locatie ging moest ik voor eigen verlichting voorzien , ik had hiervoor een omvormertje van de eerste generatie en die deed dat voortreffelijk maar mijn diesel deed dat veel minder want in de kortste keren zat mijn motor vol vettigheid , zodanig dat het me drie egr-kleppen , drie turbo’s en drie catalizators heeft gekost op 100 000km . mijn diesel stond soms twee of drie uur stationair te draaien en daarom was mijn vraag of mijn cng wagen niet hetzelfde prblm gaat krijgen bij het stationair draaien ?Je kunt gas nu niet vergelijken met diesel maar ik wil toch zekerheid voor ik ermee begin . een diesel is dus geen optie .

                        #18260998
                        BOB3dD
                          Lid sinds:
                          1 August 2012

                          Ik heb de vraag ook gesteld op : ” http://www.circuitsonline.net” onclick=”window.open(this.href);return false; ” en daar is de dicutie wat verder uitgelopen , ik ga hier dus wat in investeren en ik laat nog iets weten . Kijk op noodstroomvoorziening.

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.