Zafira OPC – Turbo problemen

Forumindex Forums Modellen OPC-Modellen Zafira OPC – Turbo problemen

  • Dit onderwerp is leeg.
21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • #17249410
    RVDS
      Lid sinds:
      20 June 2012

      Beste Allemaal

      Wij hebben 6 jaar geleden een Zafira OPC 2002 gekocht.
      2.5 jaar geleden de turbo vervangen bij 140.000 km
      2 mnd weer de turbo moeten vervangen (was kapot volgens de opel-dealer) 190.000 km
      Omdat ik geen vertrouwen had in de originele turbo heb ik er een turbo van de Astra-H in laten zetten en de software aan laten passen. De turbo heb ik zelf aangeleverd en gekocht.

      Nu 5000 km verder weer blauwe pluimen uit de uitlaat.
      Weer de turbo wordt beweerd door de opel-dealer maar hier twijfel ik aan.

      Vooral als ik hem stationair laat draaien zeg een paar minuten en dan gas geef komt er een flinke wolk uit.
      Bij een koude start valt het mee.

      Kan er op een andere manier olie in de turbo komen zonder dat deze kapot is, ik lees dat het ook aan de seals of kleppen veren kan liggen maar hoe kan ik dit controleren zonder de hele motor er uit te laten halen?

      Is er iemand die mij kan helpen zit met mijn handen in mijn haren.

      met vriendelijke groet

      Robbie

      #18034727
      dion87
        Lid sinds:
        22 August 2011

        kan ook je carterventilatie zijn, mijnes wou daardoor ook blauwe pluimen spuugen.

        maar kan ook je turbo zijn (weer)
        of het kan vanuit de motor zelf komen, denk daarbij aan zuigerveren en inderdaad kleppenseals

        #18034728
        Baas J.
        Deelnemer
          Lid sinds:
          19 May 2008

          Jep olieschraapveren en / of klepseals gaar zoals bij zoveel z20let blokken. Dealers weten belachelijk weinig van de z20lets.
          Klepseals kunnen vervangen worden met de kop er nog op door de garage. Ik zou daar eerst es mee beginnen. Ook restrictor bout plaatsen als je die nog niet hebt…mocht het daarna niet over zijn dan olieschraapveren vervangen, en dan kan je net zo goed ook meteen nieuwe zuigerveren erbij nemen, zijn niet zo gek duur.

          #18034729
          Haasje17
          Moderator
            Lid sinds:
            8 September 2009

            En als ze de trubo hebben gewisseld en daarna meteen gestart zonder de turbo eerst van olie te voorzien is de kans groot dat de volgende weer stuk gaat.

            En anders doen wat Baas J hierboven zegt. Gewoon klepseals vervangen zuigerveren enz.

            #18034730
            dion87
              Lid sinds:
              22 August 2011

              als de turbo bij courtenay vandaan komt, dan zat er al olie in de turbo.
              althans dat was bij mij wel het geval.

              #18034731
              RVDS
                Lid sinds:
                20 June 2012

                Alvast bedankt voor jullie adviesen.
                Wij wonen Rond eindhoven en ik heb net wat motorrevisie bedrijfen gebeld maar daar begint de prijs rond de 2500 euro.
                Bij mijn opeldealer gaan ze dit niet doen omdat zij zeggen dat het de turbo is.
                Kan iemand mij vertellen waar ik het beste terecht kan om de seals en veren te vervangen, en hoe lang ik de auto dan kwijt ben?

                alvast bedankt alweer

                groetjes

                Robbie

                #18034732
                dion87
                  Lid sinds:
                  22 August 2011

                  ik zou eerst even in de slang kijken die vanaf je turbo naar je intercooler gaat.
                  al zit daar overdreven veel olie in, weet je meteen dat je turbo stuk is. (beetje olie mag wel)

                  #18034733
                  stef1978
                    Lid sinds:
                    20 May 2012

                    Zelfde geval, turbo is goed zit hem in het blok, klepseals,schaapveren,zuiger veren…kosten plaatje zal dan tussen de 1500 a 2500 euro zijn. Nou ik vind het prima soms een blauw pluimpje valt mee te leven….. Stink jouwe ook zo naar verbrande olie….?

                    viewtopic.php?f=19&t=166000

                    #18034734
                    RVDS
                      Lid sinds:
                      20 June 2012

                      Alweer bedankt voor jullie reacties.

                      Inderdaad ruikt het bij mij binnen naar de verbrande olie als ik stil sta.
                      Het gekke is dat als ik stil sta en de motor laat draaien het binnen wel stinkt maar onder de motorkap niet.
                      Ik ben nu goed aan het bijhouden hoeveel olie hij nu verbruikt.

                      Is er ieman die op andere olie is overgestapt?
                      er zit nu 5w30 in maar mag er ook 10w40 in.
                      Bij mijn zus heeft dit geholpen met een motor van een astra 2.2

                      mag dit mij de opc modellen ook?

                      graag lees ik weer van jullie

                      gr
                      RObbie

                      #18034726
                      stef1978
                        Lid sinds:
                        20 May 2012

                        @RVDS wrote:

                        Inderdaad ruikt het bij mij binnen naar de verbrande olie als ik stil sta.
                        Het gekke is dat als ik stil sta en de motor laat draaien het binnen wel stinkt maar onder de motorkap niet.

                        Hier precies zelfde geval,rare blokken die opc met een subaru gtt nooit dit soort klachten gehad. Heb er nu 10 w40 in zitten.

                        Gr Stef

                        #18034735
                        RVDS
                          Lid sinds:
                          20 June 2012

                          Bete Stef

                          Bedoel je in de opel OPC of in de subaru?
                          Als het in de opc zit hoe lang zit er die dan al in (ik bedoel KM) en verbruikt ie nu geen olie meer?

                          graag lees ik van je

                          gr

                          Robbie

                          #18034736
                          stef1978
                            Lid sinds:
                            20 May 2012

                            De opc, olie is net vervangen geen idee of hij veel olie verbruikt nu…

                            #18034737
                            RVDS
                              Lid sinds:
                              20 June 2012

                              Hallo

                              we zijn er net zelf achter gekomen dat een terugslagklep ontbrak in de slangen die aan de bovenzijde van de motor zit.
                              Aan de linkerzijde 2de slangetje. (dunne zwarte naast volgens mij de carterontluchting)
                              Kan hierdoor olielekkage ontstaan? Weet iemand hier meer van.

                              b.v.d.

                              Robbie

                              #18034738
                              dion87
                                Lid sinds:
                                22 August 2011

                                ik had die terugslagklep er eerst ook niet tussen, maar het zorgde bij mij niet voor meer olieverbruik.

                                #18034739
                                marcelnl
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  25 June 2012

                                  @RVDS wrote:

                                  Is er ieman die op andere olie is overgestapt?
                                  er zit nu 5w30 in maar mag er ook 10w40 in.
                                  mag dit mij de opc modellen ook?

                                  ik heb een Zafira OPC uit 2005, en daar zit 5w40 in

                                  gr

                                  #18034740
                                  stef1978
                                    Lid sinds:
                                    20 May 2012

                                    @RVDS wrote:

                                    Hallo

                                    we zijn er net zelf achter gekomen dat een terugslagklep ontbrak in de slangen die aan de bovenzijde van de motor zit.
                                    Aan de linkerzijde 2de slangetje. (dunne zwarte naast volgens mij de carterontluchting)
                                    Kan hierdoor olielekkage ontstaan? Weet iemand hier meer van.

                                    b.v.d.

                                    Robbie

                                    Foto welk slangetje je bedoelt ? en waarom moet er een terugslag klep in? ook last van blauwe olie rook dampen…?

                                    #18034741
                                    OPCdriver
                                      Lid sinds:
                                      1 August 2009

                                      Vacuum slang carterafzuiging deze heeft bij lage toerental vacuum en bij hogere toeren druk
                                      omdat hij in het inlaatcircuit zit.
                                      Daarom heeft hij een terugslagklepje meegekregen om te voorkomen dat de turbo druk via
                                      deze slang weglekt.
                                      Onderdruk loopt bij de turbodruk dan via de grotere slang die ernaast zit.
                                      Bij veel onderdruk kun je zo dus veel oliedampen en olie in je inlaatcircuit krijgen .
                                      maar direct in je motor via de kleinere slang wat ook weer niet ok is.
                                      Dit probleem is dan veroorzaakt door versleten en niet meer goed afdichtende zuigerveren.

                                      #18034742
                                      RVDS
                                        Lid sinds:
                                        20 June 2012

                                        Beste

                                        Daar ben ik weer, seals zijn vervangen maar de olie geur blijft bij stilstaan.
                                        Tijdens een ritje gisteren kwam ere een tikkend geluid uit de motor.
                                        De opc hield even in en er kwam een rookpluim uit de uitlaat.

                                        Daarna was het tikken weg.

                                        Heeft iemand dit ooit gehad?

                                        Groetjes Robbie

                                        #18034743
                                        stef1978
                                          Lid sinds:
                                          20 May 2012

                                          @RVDS wrote:

                                          Beste

                                          Daar ben ik weer, seals zijn vervangen maar de olie geur blijft bij stilstaan.
                                          Tijdens een ritje gisteren kwam ere een tikkend geluid uit de motor.
                                          De opc hield even in en er kwam een rookpluim uit de uitlaat.

                                          Daarna was het tikken weg.

                                          Heeft iemand dit ooit gehad?

                                          Groetjes Robbie

                                          Wat heb je allemaal laten vervangen en wat kosten het?

                                          #18034744
                                          RVDS
                                            Lid sinds:
                                            20 June 2012

                                            Beste

                                            Het volgende is vervangen:

                                            Kleprubber
                                            Pakking kleppendeksel
                                            Ring kleppendeksel
                                            Nokkenaskering
                                            olieafscheider
                                            Bout spanrol
                                            Oliefilter
                                            Olie

                                            Er is ook een motor-stysteem-reigger toegepas

                                            Totaal 882,03 Euro (incl BTW)

                                            #18034745
                                            Hans
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              7 September 2004

                                              @OPCdriver wrote:

                                              Vacuum slang carterafzuiging deze heeft bij lage toerental vacuum en bij hogere toeren druk
                                              omdat hij in het inlaatcircuit zit.
                                              Daarom heeft hij een terugslagklepje meegekregen om te voorkomen dat de turbo druk via
                                              deze slang weglekt.
                                              Onderdruk loopt bij de turbodruk dan via de grotere slang die ernaast zit.
                                              Bij veel onderdruk kun je zo dus veel oliedampen en olie in je inlaatcircuit krijgen .
                                              maar direct in je motor via de kleinere slang wat ook weer niet ok is.

                                              heb je hier heel toevallig een foto van?, dan kan ik bij mij het eens controlleren, euh, ik denk ook meerdere hierzo die ook een zaffie opc hebben!

                                            21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
                                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.