Forumindex › Forums › Modellen › OPC-Modellen › Zafira OPC – Turbo problemen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 juni 2012 om 09:48 #17249410
Beste Allemaal
Wij hebben 6 jaar geleden een Zafira OPC 2002 gekocht.
2.5 jaar geleden de turbo vervangen bij 140.000 km
2 mnd weer de turbo moeten vervangen (was kapot volgens de opel-dealer) 190.000 km
Omdat ik geen vertrouwen had in de originele turbo heb ik er een turbo van de Astra-H in laten zetten en de software aan laten passen. De turbo heb ik zelf aangeleverd en gekocht.Nu 5000 km verder weer blauwe pluimen uit de uitlaat.
Weer de turbo wordt beweerd door de opel-dealer maar hier twijfel ik aan.Vooral als ik hem stationair laat draaien zeg een paar minuten en dan gas geef komt er een flinke wolk uit.
Bij een koude start valt het mee.Kan er op een andere manier olie in de turbo komen zonder dat deze kapot is, ik lees dat het ook aan de seals of kleppen veren kan liggen maar hoe kan ik dit controleren zonder de hele motor er uit te laten halen?
Is er iemand die mij kan helpen zit met mijn handen in mijn haren.
met vriendelijke groet
Robbie
20 juni 2012 om 09:51 #18034727kan ook je carterventilatie zijn, mijnes wou daardoor ook blauwe pluimen spuugen.
maar kan ook je turbo zijn (weer)
of het kan vanuit de motor zelf komen, denk daarbij aan zuigerveren en inderdaad kleppenseals20 juni 2012 om 10:02 #18034728Jep olieschraapveren en / of klepseals gaar zoals bij zoveel z20let blokken. Dealers weten belachelijk weinig van de z20lets.
Klepseals kunnen vervangen worden met de kop er nog op door de garage. Ik zou daar eerst es mee beginnen. Ook restrictor bout plaatsen als je die nog niet hebt…mocht het daarna niet over zijn dan olieschraapveren vervangen, en dan kan je net zo goed ook meteen nieuwe zuigerveren erbij nemen, zijn niet zo gek duur.20 juni 2012 om 10:07 #18034729En als ze de trubo hebben gewisseld en daarna meteen gestart zonder de turbo eerst van olie te voorzien is de kans groot dat de volgende weer stuk gaat.
En anders doen wat Baas J hierboven zegt. Gewoon klepseals vervangen zuigerveren enz.
20 juni 2012 om 10:14 #18034730als de turbo bij courtenay vandaan komt, dan zat er al olie in de turbo.
althans dat was bij mij wel het geval.20 juni 2012 om 13:04 #18034731Alvast bedankt voor jullie adviesen.
Wij wonen Rond eindhoven en ik heb net wat motorrevisie bedrijfen gebeld maar daar begint de prijs rond de 2500 euro.
Bij mijn opeldealer gaan ze dit niet doen omdat zij zeggen dat het de turbo is.
Kan iemand mij vertellen waar ik het beste terecht kan om de seals en veren te vervangen, en hoe lang ik de auto dan kwijt ben?alvast bedankt alweer
groetjes
Robbie
20 juni 2012 om 13:14 #18034732ik zou eerst even in de slang kijken die vanaf je turbo naar je intercooler gaat.
al zit daar overdreven veel olie in, weet je meteen dat je turbo stuk is. (beetje olie mag wel)24 juni 2012 om 08:18 #18034733Zelfde geval, turbo is goed zit hem in het blok, klepseals,schaapveren,zuiger veren…kosten plaatje zal dan tussen de 1500 a 2500 euro zijn. Nou ik vind het prima soms een blauw pluimpje valt mee te leven….. Stink jouwe ook zo naar verbrande olie….?
24 juni 2012 om 18:26 #18034734Alweer bedankt voor jullie reacties.
Inderdaad ruikt het bij mij binnen naar de verbrande olie als ik stil sta.
Het gekke is dat als ik stil sta en de motor laat draaien het binnen wel stinkt maar onder de motorkap niet.
Ik ben nu goed aan het bijhouden hoeveel olie hij nu verbruikt.Is er ieman die op andere olie is overgestapt?
er zit nu 5w30 in maar mag er ook 10w40 in.
Bij mijn zus heeft dit geholpen met een motor van een astra 2.2mag dit mij de opc modellen ook?
graag lees ik weer van jullie
gr
RObbie24 juni 2012 om 18:41 #18034726@RVDS wrote:
Inderdaad ruikt het bij mij binnen naar de verbrande olie als ik stil sta.
Het gekke is dat als ik stil sta en de motor laat draaien het binnen wel stinkt maar onder de motorkap niet.Hier precies zelfde geval,rare blokken die opc met een subaru gtt nooit dit soort klachten gehad. Heb er nu 10 w40 in zitten.
Gr Stef
25 juni 2012 om 17:02 #18034735Bete Stef
Bedoel je in de opel OPC of in de subaru?
Als het in de opc zit hoe lang zit er die dan al in (ik bedoel KM) en verbruikt ie nu geen olie meer?graag lees ik van je
gr
Robbie
25 juni 2012 om 17:09 #18034736De opc, olie is net vervangen geen idee of hij veel olie verbruikt nu…
29 juni 2012 om 13:39 #18034737Hallo
we zijn er net zelf achter gekomen dat een terugslagklep ontbrak in de slangen die aan de bovenzijde van de motor zit.
Aan de linkerzijde 2de slangetje. (dunne zwarte naast volgens mij de carterontluchting)
Kan hierdoor olielekkage ontstaan? Weet iemand hier meer van.b.v.d.
Robbie
29 juni 2012 om 13:46 #18034738ik had die terugslagklep er eerst ook niet tussen, maar het zorgde bij mij niet voor meer olieverbruik.
29 juni 2012 om 17:47 #18034739@RVDS wrote:
Is er ieman die op andere olie is overgestapt?
er zit nu 5w30 in maar mag er ook 10w40 in.
mag dit mij de opc modellen ook?ik heb een Zafira OPC uit 2005, en daar zit 5w40 in
gr
30 juni 2012 om 20:11 #18034740@RVDS wrote:
Hallo
we zijn er net zelf achter gekomen dat een terugslagklep ontbrak in de slangen die aan de bovenzijde van de motor zit.
Aan de linkerzijde 2de slangetje. (dunne zwarte naast volgens mij de carterontluchting)
Kan hierdoor olielekkage ontstaan? Weet iemand hier meer van.b.v.d.
Robbie
Foto welk slangetje je bedoelt ? en waarom moet er een terugslag klep in? ook last van blauwe olie rook dampen…?
1 juli 2012 om 19:17 #18034741Vacuum slang carterafzuiging deze heeft bij lage toerental vacuum en bij hogere toeren druk
omdat hij in het inlaatcircuit zit.
Daarom heeft hij een terugslagklepje meegekregen om te voorkomen dat de turbo druk via
deze slang weglekt.
Onderdruk loopt bij de turbodruk dan via de grotere slang die ernaast zit.
Bij veel onderdruk kun je zo dus veel oliedampen en olie in je inlaatcircuit krijgen .
maar direct in je motor via de kleinere slang wat ook weer niet ok is.
Dit probleem is dan veroorzaakt door versleten en niet meer goed afdichtende zuigerveren.5 augustus 2012 om 05:01 #18034742Beste
Daar ben ik weer, seals zijn vervangen maar de olie geur blijft bij stilstaan.
Tijdens een ritje gisteren kwam ere een tikkend geluid uit de motor.
De opc hield even in en er kwam een rookpluim uit de uitlaat.Daarna was het tikken weg.
Heeft iemand dit ooit gehad?
Groetjes Robbie
5 augustus 2012 om 07:48 #18034743@RVDS wrote:
Beste
Daar ben ik weer, seals zijn vervangen maar de olie geur blijft bij stilstaan.
Tijdens een ritje gisteren kwam ere een tikkend geluid uit de motor.
De opc hield even in en er kwam een rookpluim uit de uitlaat.Daarna was het tikken weg.
Heeft iemand dit ooit gehad?
Groetjes Robbie
Wat heb je allemaal laten vervangen en wat kosten het?
5 augustus 2012 om 11:25 #18034744Beste
Het volgende is vervangen:
Kleprubber
Pakking kleppendeksel
Ring kleppendeksel
Nokkenaskering
olieafscheider
Bout spanrol
Oliefilter
OlieEr is ook een motor-stysteem-reigger toegepas
Totaal 882,03 Euro (incl BTW)
20 augustus 2012 om 15:48 #18034745@OPCdriver wrote:
Vacuum slang carterafzuiging deze heeft bij lage toerental vacuum en bij hogere toeren druk
omdat hij in het inlaatcircuit zit.
Daarom heeft hij een terugslagklepje meegekregen om te voorkomen dat de turbo druk via
deze slang weglekt.
Onderdruk loopt bij de turbodruk dan via de grotere slang die ernaast zit.
Bij veel onderdruk kun je zo dus veel oliedampen en olie in je inlaatcircuit krijgen .
maar direct in je motor via de kleinere slang wat ook weer niet ok is.heb je hier heel toevallig een foto van?, dan kan ik bij mij het eens controlleren, euh, ik denk ook meerdere hierzo die ook een zaffie opc hebben!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.