Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Zafira B Z18XER, tikkende kleppen.
- Dit onderwerp bevat 11 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 12 februari 2019om 20:18 door chieltjuh.
-
AuteurBerichten
-
12 april 2018 om 20:50 #18354967
Hallo,
Sinds enige tijd hoor ik steeds meer geluid vanuit de kleppendeksel van mijn Zafira. De dealer verdenkt de klepstoters, maar op het internet lees ik veel over de kleptiming solenoids.
Hierbij een filmpje van het geluid, wellicht dat iemand het herkend:
Via de gas-en-rem truc komen er geen foutcodes naar voren.
Alvast bedankt voor de reacties!
12 april 2018 om 23:01 #18354971Kijken of de filtertjes al van de actuatoren zijn, ratelt ie met een koude start??
Hoeveel km heeft de auto gereden? je kan de kleppen eens laten stellen(dit moet om de 150.000km) wellicht dat dat het tikken oplost.
13 april 2018 om 20:08 #18355003[quote quote=18354971]Kijken of de filtertjes al van de actuatoren zijn, ratelt ie met een koude start?? Hoeveel km heeft de auto gereden? je kan de kleppen eens laten stellen(dit moet om de 150.000km) wellicht dat dat het tikken oplost.[/quote]
– Bij een koude start maakt ie gelijk na het starten misschien twee kleine tikjes, daarna vrij rustig.
– Bij een directe koude start daarna hoor je het niet. Ik heb net de actuatoren gechecked, beide hebben geen filters meer. De achterste heb ik ook even getest en bewoog nog soepel
– Auto trekt ook soepel op, dus ik verdenk de actuatoren niet meer (poelies).
– Ook linker kap van de motor eraf gehaald, daar komt het geluid niet vandaan.
De vervolgstap is het kleppendeksel lichten en klepspeling meten. De auto heeft nu 158000 KM gelopen, dus het is daar inderdaad tijd voor. Ik laat het nog weten wat daar uitkomt!
13 april 2018 om 20:39 #18355006Letop het stellen van deze klepen gebeurt door het vervangen van de klepstoters met andere lengte stoters.
14 april 2018 om 00:21 #18355018Bij mij begon dat na 10 jaar. Zafira A 2001 Z18XE.
Reinigingsblikje in de olie gedaan, 30 minuten stationair gedraaid (dat is langer dan aanbevolen ;) ), en toen olie en het filter vervangen.
Door de reiniging gingen de hydraulisch geregelde klepstoters zichzelf beter afregelen. Het geluid bleef de eerste dagen maar beter worden. Na een week liep hij alsof hij nieuw was.
14 april 2018 om 10:59 #18355019Alleen heeft een z18xer geen hydraulische stoters.
14 april 2018 om 19:42 #18355028Vandaag kleppen gechecked en alles binnen marge:
Inlaat marges: 0.21 – 0.29 gemeten: 23,26,28,27,27,25,25,24
Uitlaat marges: 0.27 – 0.35 gemeten: 29,32,33,31,32,34,32,32Wat kan ik hierna controleren? Ik sta open voor suggesties :).
21 april 2018 om 21:08 #18355261Olie en filter vervangen, helaas (maar te verwachten) nog steeds hetzelfde probleeem. Iemand nog ideeen?
23 april 2018 om 09:39 #18355291dat is een dieselratel, zijn het niet de nokkenastandwielen die aan vervanging toe zijn, als je motorcode op youtube zoekt heb je daar genoeg filmpjes die het probleem aangeven.
9 februari 2019 om 13:00 #18363794Even op deze vraag verder borduren, wat kost dit grapje bij een garage? En wat kost dit als je het zelf doet. ( of raden jullie dit af?)
12 februari 2019 om 16:30 #18363877[quote quote=18363794]Even op deze vraag verder borduren, wat kost dit grapje bij een garage? En wat kost dit als je het zelf doet. ( of raden jullie dit af?)[/quote]
wellicht kan TS hier een antwoord op geven van de kosten als die het heeft opgelost
12 februari 2019 om 20:18 #18363885Ja gewoon interesse hoor, aangezien de z18xe blokken niet echt veel verkrijgbaar zijn wil ik me eeen beetje inlezen de grootste problemen bij de z16xep en de z18xer. ( voor aanschaf van een H)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.