Zafira B Z18XER, tikkende kleppen.

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Zafira B Z18XER, tikkende kleppen.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #18354967
    RempageR1
    Deelnemer
      Lid sinds:
      25 September 2007

      Hallo,

      Sinds enige tijd hoor ik steeds meer geluid vanuit de kleppendeksel van mijn Zafira. De dealer verdenkt de klepstoters, maar op het internet lees ik veel over de kleptiming solenoids.

      Hierbij een filmpje van het geluid, wellicht dat iemand het herkend:

       

      Via de gas-en-rem truc komen er geen foutcodes naar voren.

      Alvast bedankt voor de reacties!

      #18354971
      Opeltje17
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 January 2012

        Kijken of de filtertjes al van de actuatoren zijn, ratelt ie met een koude start??

        Hoeveel km heeft de auto gereden? je kan de kleppen eens laten stellen(dit moet om de 150.000km) wellicht dat dat het tikken oplost.

        #18355003
        RempageR1
        Deelnemer
          Lid sinds:
          25 September 2007

          [quote quote=18354971]Kijken of de filtertjes al van de actuatoren zijn, ratelt ie met een koude start?? Hoeveel km heeft de auto gereden? je kan de kleppen eens laten stellen(dit moet om de 150.000km) wellicht dat dat het tikken oplost.[/quote]

          – Bij een koude start maakt ie gelijk na het starten misschien twee kleine tikjes, daarna vrij rustig.

          – Bij een directe koude start daarna hoor je het niet. Ik heb net de actuatoren gechecked, beide hebben geen filters meer. De achterste heb ik ook even getest en bewoog nog soepel

          – Auto trekt ook soepel op, dus ik verdenk de actuatoren niet meer (poelies).

          – Ook linker kap van de motor eraf gehaald, daar komt het geluid niet vandaan.

          De vervolgstap is het kleppendeksel lichten en klepspeling meten. De auto heeft nu 158000 KM gelopen, dus het is daar inderdaad tijd voor. Ik laat het nog weten wat daar uitkomt!

          #18355006
          Haasje17
          Moderator
            Lid sinds:
            8 September 2009

            Letop het stellen van deze klepen gebeurt door het vervangen van de klepstoters met andere lengte stoters.

            #18355018
            rinus747
            Deelnemer
              Lid sinds:
              31 May 2010

              Bij mij begon dat na 10 jaar. Zafira A 2001 Z18XE.

              Reinigingsblikje in de olie gedaan, 30 minuten stationair gedraaid (dat is langer dan aanbevolen ;) ), en toen olie en het filter vervangen.

              Door de reiniging gingen de hydraulisch geregelde klepstoters zichzelf beter afregelen. Het geluid bleef de eerste dagen maar beter worden. Na een week liep hij alsof hij nieuw was.

               

               

              #18355019
              Opeltje17
              Deelnemer
                Lid sinds:
                18 January 2012

                Alleen heeft een z18xer geen hydraulische stoters.

                #18355028
                RempageR1
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  25 September 2007

                  Vandaag kleppen gechecked en alles binnen marge:

                  Inlaat marges: 0.21 – 0.29 gemeten: 23,26,28,27,27,25,25,24
                  Uitlaat marges: 0.27 – 0.35 gemeten: 29,32,33,31,32,34,32,32

                  Wat kan ik hierna controleren? Ik sta open voor suggesties :).

                  #18355261
                  RempageR1
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    25 September 2007

                    Olie en filter vervangen, helaas (maar te verwachten) nog steeds hetzelfde probleeem. Iemand nog ideeen?

                    #18355291
                    Vectra G1T8S
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      5 May 2016

                      dat is een dieselratel, zijn het niet de nokkenastandwielen die aan vervanging toe zijn, als je motorcode op youtube zoekt heb je daar genoeg filmpjes die het probleem aangeven.

                      #18363794
                      chieltjuh
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        25 February 2012

                        Even op deze vraag verder borduren, wat kost dit grapje bij een garage? En wat kost dit als je het zelf doet. ( of raden jullie dit af?)

                        #18363877
                        Vectra G1T8S
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          5 May 2016

                          [quote quote=18363794]Even op deze vraag verder borduren, wat kost dit grapje bij een garage? En wat kost dit als je het zelf doet. ( of raden jullie dit af?)[/quote]

                          wellicht kan TS hier een antwoord op geven van de kosten als die het heeft opgelost

                          #18363885
                          chieltjuh
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            25 February 2012

                            Ja gewoon interesse hoor,  aangezien de z18xe blokken niet echt veel verkrijgbaar zijn wil ik me eeen beetje inlezen  de grootste problemen bij de z16xep en de z18xer. ( voor aanschaf van een H)

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.