Zafira b. hard op zoek naar onderdelen.

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Zafira b. hard op zoek naar onderdelen.

  • Dit onderwerp is leeg.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #17265532
    anoniem
      Lid sinds:
      30 June 2004

      We zijn sinds 2 weken in het bezit van een dealer onderhouden zafira b uit 2005.
      En nu hoor je de motor wat tikken als je boven de 2.5 a3000 toeren rijdt.
      Nu tikt mijn kadett 16v ook wat, en aangezien hij altijd door de dealer onderhouden is ga ik er van uit dat het geen kwaad kan maar wat zou ik kunnen horen?
      Het klinkt naar tikkende kleppen maar weet het niet zeker.

      Het betreft een 1.6 16v met 130000 op de teller.

      #18230894
      Dolby
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 May 2008

        Hallo over het getik van de motor kan ik niks zeggen. Maar hou het in de gaten anders ga even langs een persoon die je vertrouwd en of garage voor de zekerheid?
        Wanneer is voor het laatst de distributieriem vervangen?

        Punt 2; Over de radio. kan ik helaas ook niks over zeggen. Als je een Zafira a had was het geen probleem. Bij een B kan ik het helaas niet zeggen.
        Maar er zijn voldoende mensen die een B hebben en je hiermee kunnen helpen.

        #18230895
        Famempeters
          Lid sinds:
          8 March 2008

          ik denk dat het wijs is om eventueel bij Wim v6 langs te gaan is niet zo ver weg als ik van Utrecht uit mag gaan dit is zo,n beetje de Opel goeroe en die droomt van mooie motoren, ik van bier !! lol
          hier naar toe Hoofddorp mag ook en dan wil ik best horen en bij je kijken pm me maar . heb er zelf ook een echter een laatste up grade A type met weinig tot geen km,s .

          misschien de overstap naar een andere olie een 10w40 veel boekjes geven aan boven de 100.000km van bijvoorbeeld een 5w40 naar een 10w40 te gaan ???? helpt het is het goed zo niet is de olie uitgesloten ?? ik heb zelf met me 50.000km er GM 5w30 in zitten en muis stil heb deze in een diesel gedaan van de week met 220.000km op de klok van een forum lid en deze is een stuk opgeknapt stiller ????? vertel het me maar . het zij zo .

          #18230896
          anoniem
            Lid sinds:
            30 June 2004

            Bedankt voor de reacties, ik ben zelf niet echt bepaalt onhandig en zal na enig zoeken er wel uit gaan komen maar heb gewoonweg de tijd niet. Ik hoopte dat het een bekend “kwaaltje” is.
            Het doet me ook echt denken aan de kleppen of iig in die richting, maar ik moest denken aan de Vectra van m’n vader die vorig jaar begon te tikken en daar klonk het als een kapotte vacuümpomp maar bleek achteraf een versleten distributieketting te zijn!
            Wat btw ook als eerste opgemerkt werd door wim-v6 :angel

            Over de olie, ik heb me laten vertellen dat het niet goed is om van een synthetische olie (5w40) over te stappen op een half syntheet (10w40) ivm de reinigende werking van de olieen. Correct me if i’m wrong! Bovendien moet ik nog nagaan welke olie er gebruikt is.

            Wat betreft de radio, hiervoor hadden we een Astra g en daar had ik ook gewoon een andere radio in gezet, maar bij de zafira B zit de bediening van de bc verwerkt in de radio.
            Dus een andere radio er in zetten kan zonder problemen maar dan kan ik de bc niet meer bedienen.

            Wie o wie??

            #18230897
            Opeltje17
            Deelnemer
              Lid sinds:
              18 January 2012

              10W40 is er ook in vol syntheet dus dat zou niet uit moeten maken en kan je gewoon op overstappen, BC kan je blijven bedienen door de knopjes op het stuur(links)
              alleen werkt dit heel omslachtig.

              Je zou eens kunnen kijken naar een auto specifieke radio deze bijv: http://www.eonon.com/Car-GPS/Specific-Car-GPS/Opel/GM5156.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

              Zijn nog veel meer van deze radio’s van andere merken.

              #18230898
              anoniem
                Lid sinds:
                30 June 2004

                het is alweer een tijdje geleden maar we hebben toch besloten om de pioneer niet te nemen.
                na contact te hebben gehad met pioneer konden ze me vertellen dat met bij bestelling van een frame en kabelset alles zo blijven werken zoals het hoort.
                toch mist de pioneer nog steeds de knik, er zit geen telefoonfunctie op en er zit geen navigatie op.
                dus hebben we uiteindelijk de zendai v41 gekozen.

                http://www.navaudio.nl/product_images/j/603/opelastra2__00412_zoom.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;

                zo na een maand gebruik bevalt hij erg goed, enige nadeel van de radio is dat wanneer er ook maar een klein beetje zon schijnt het scherm ook echt niet meer te lezen is.
                en het gebruik tussen radio, media/navigatie niet lekker samen gaat.

                nu het tikken nog een keer.

                #18230899
                anoniem
                  Lid sinds:
                  30 June 2004

                  Nog een andere vraag :angel ik vindt dat de auto veel te veel koelvloeistof en olie gebruikt, wat is bij de zafira z16xep een “normaal” olie verbruik? Ik heb de auto nu vanaf april en ong 3000km gereden maar moet nu voor de 2e keer olie en kvst bij vullen :hmmz :hmmz lijkt me erg veel :vertag

                  Edit. Opgelost nu ik de auto dagelijks gebruik.

                  #18230900
                  Opeltje17
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    18 January 2012

                    K.v.s hoef je eigenlijk nooit bij te vullen is een gesloten systeem dus zal ergens lekken of hij zal het verbruiken.

                    En olie tja hoeveel moet je bij vullen en om de hoeveel km?

                    #18230901
                    anoniem
                      Lid sinds:
                      30 June 2004

                      @Opeltje17 wrote:

                      K.v.s hoef je eigenlijk nooit bij te vullen is een gesloten systeem dus zal ergens lekken of hij zal het verbruiken.

                      En olie tja hoeveel moet je bij vullen en om de hoeveel km?

                      Ik weet dat het een gesloten systeem is, maar hij lijkt niet te lekken ergens.
                      Ik dacht dat het wel normaal kon zijn bij sommige nieuwere auto’s dat er een ligt gebruik is.

                      Na ruim 3000km moet er voor de 2e keer een halve liter kvst en olie in, dus zal om de 1500km wat bijgevuld moeten worden.

                      Mijn 23jaar oude kadett gebruikt ook wat, maar dat mag wel gezien z’n leeftijd, maar hij gebruikt lang niet zoveel als de 9jaar oude zafira :hmmz

                      #18230902
                      Opeltje17
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        18 January 2012

                        De koelvloeistof zal die dan verbruiken, en om de olie zou ik me niet echt druk maken, het licht er ook aan hoe de vorige eigenaar ermee om is gegaan, als die van door trappen houdt heb je best kans dat je zuigerveren wat slechter zijn en hij daarlangs olie lekt

                        #18230903
                        anoniem
                          Lid sinds:
                          30 June 2004

                          Het lijkt inmiddels wat beter te gaan, ik maak meer kilometers maar het verbruik ed wordt niet meer, eerder minder.
                          Dinsdag gaat hij voor de APK en laten we er even naar kijken, ook het tikken wordt aanzienlijk minder nu ik hem meer gebruik maar wil het toch even zeker weten.

                          Nu weer even een andere vraag, ik heb dus een zendai radio er in gezet maar nu moest vorige week de tijd een uur terug gezet worden maar zou echt niet weten hoe :hmmz :hmmz :hmmz
                          het instructieboekje er bij mocht niet baten :wtf
                          Wie kan me vertellen hoe ik de tijd terug kan zetten??
                          Het is een 1.6 16v uit 2005 zonder navigatie maar met cc en airco en geloof een mp30 origineel.
                          Nu dus een zendai v41.

                          Edit. Tijd staat weer goed nadat ik de Zendai er uit geflikkerd heb, klote ding.
                          En verbruik is in orde, nu de auto alweer een poosje dagelijks gebruikt wordt.

                          #18230904
                          Katuut
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            1 November 2014

                            Wellicht heedt de vorige eigenaar wat te rustig gereden?

                            #18230905
                            anoniem
                              Lid sinds:
                              30 June 2004

                              @patrick v voorn wrote:

                              Het lijkt inmiddels wat beter te gaan, ik maak meer kilometers maar het verbruik ed wordt niet meer, eerder minder.
                              Dinsdag gaat hij voor de APK en laten we er even naar kijken, ook het tikken wordt aanzienlijk minder nu ik hem meer gebruik maar wil het toch even zeker weten.

                              Nu weer even een andere vraag, ik heb dus een zendai radio er in gezet maar nu moest vorige week de tijd een uur terug gezet worden maar zou echt niet weten hoe :hmmz :hmmz :hmmz
                              het instructieboekje er bij mocht niet baten :wtf
                              Wie kan me vertellen hoe ik de tijd terug kan zetten??
                              Het is een 1.6 16v uit 2005 zonder navigatie maar met cc en airco en geloof een mp30 origineel.
                              Nu dus een zendai v41.

                              Edit. Tijd staat weer goed nadat ik de Zendai er uit geflikkerd heb, klote ding.
                              En verbruik is in orde, nu de auto alweer een poosje dagelijks gebruikt wordt.

                              Het tikken is dus nog steeds irritant aanwezig en heb het nu maar eens bij wat mensen bij de opel dealer opgegooid.
                              Het eerste advies was om de 5w30 olie te vervangen voor 10w40, dus gedaan maar na een lekkere reis van 2weken italie met bijna 3500km op de klok er bij is het nog steeds niet veranderd.
                              Gisteren opnieuw naar de dealer geweest en zijn ze in het systeem gedoken of opel Nederland er niet iets over geschreven had en wat blijkt, dit type motor heeft dus vaker last van tikken en vaak ligt het aan “losliggende” delen in het inlaat spruitstuk. Repareren gaat niet en moet dus het spruitstuk vervangen worden. Kosten: alleen het spruitstuk al kost een kleine 1500 nieuw :hmmz Kostbaar geintje als achteraf dat niet het probleem blijkt te zijn.
                              Heeft iemand hier evt een tip voor me?

                              #18230906
                              anoniem
                                Lid sinds:
                                30 June 2004

                                even terugkomen op het verhaal ratel/tikken.

                                na flink zoeken hier op het forum lees ik dingen als uitlaat spruitstuk pakking enz.
                                dus wilde ik eerst eens kijken of inderdaad de pakking lek zou zijn of iets anders.

                                toen kwam ik DIT tegen

                                bovenste foto is een scheurtje in het spruitstuk zichtbaar en de onderste foto duidelijk te zien dat op die plek een roet afdruk zit.
                                zou dit de oorzaak kunnen zijn van dat geluid? het effect is wel hetzelfde als een lekke pakking lijkt me!

                                Edit: Nu we een weekje rijden zonder hitteschild blijkt het geluid bijna weg te zijn, mijn conclusie is dat dit het euvel wel moet zijn en dat het hitteschild als een soort klankkast werkt.
                                tevens is ook het onderste bevestigingspunt van het hitteschild aan het spruitstuk gaar is waardoor die ook nog eens ligt te rammelen.

                                tevens nog een ander vervelend voorvalletje.

                                een of andere kloothommel heeft een handtekening achtergelaten.

                                dus nu op zoek naar een aantal onderdelen.
                                voorscherm in kleur.
                                was al een tijdje op zoek naar een achterbumper.
                                ander uitlaat spruitstuk.
                                en een nieuw hitteschild.
                                ook zoek ik nog een aantal kleine interieur delen om deze zafira weer helemaal als nieuw te krijgen.
                                mocht iemand een complete sloper voor onderdelen weten oid hoor ik dat graag.

                                #18230907
                                anoniem
                                  Lid sinds:
                                  30 June 2004

                                  @patrick v voorn wrote:

                                  @patrick v voorn wrote:

                                  Het lijkt inmiddels wat beter te gaan, ik maak meer kilometers maar het verbruik ed wordt niet meer, eerder minder.
                                  Dinsdag gaat hij voor de APK en laten we er even naar kijken, ook het tikken wordt aanzienlijk minder nu ik hem meer gebruik maar wil het toch even zeker weten.

                                  Nu weer even een andere vraag, ik heb dus een zendai radio er in gezet maar nu moest vorige week de tijd een uur terug gezet worden maar zou echt niet weten hoe :hmmz :hmmz :hmmz
                                  het instructieboekje er bij mocht niet baten :wtf
                                  Wie kan me vertellen hoe ik de tijd terug kan zetten??
                                  Het is een 1.6 16v uit 2005 zonder navigatie maar met cc en airco en geloof een mp30 origineel.
                                  Nu dus een zendai v41.

                                  Edit. Tijd staat weer goed nadat ik de Zendai er uit geflikkerd heb, klote ding.
                                  En verbruik is in orde, nu de auto alweer een poosje dagelijks gebruikt wordt.

                                  Het tikken is dus nog steeds irritant aanwezig en heb het nu maar eens bij wat mensen bij de opel dealer opgegooid.
                                  Het eerste advies was om de 5w30 olie te vervangen voor 10w40, dus gedaan maar na een lekkere reis van 2weken italie met bijna 3500km op de klok er bij is het nog steeds niet veranderd.
                                  Gisteren opnieuw naar de dealer geweest en zijn ze in het systeem gedoken of opel Nederland er niet iets over geschreven had en wat blijkt, dit type motor heeft dus vaker last van tikken en vaak ligt het aan “losliggende” delen in het inlaat spruitstuk. Repareren gaat niet en moet dus het spruitstuk vervangen worden. Kosten: alleen het spruitstuk al kost een kleine 1500 nieuw :hmmz Kostbaar geintje als achteraf dat niet het probleem blijkt te zijn.
                                  Heeft iemand hier evt een tip voor me?

                                  Afgelopen vrijdag toch het inlaatspruitstuk gedemonteerd aangezien blijkt dat het euvel met “losliggende” delen wel goedkoop verholpen kan worden. Met een volledige uitleg van een forum lid ben ik aan de slag gegaan. Alles weer keurig vastgezet in het spruitstuk en het spruitstuk met nieuwe pakkingen ed weer gemonteerd en nu is het tikken echt weg :wors
                                  Kosten: ong 6 tientjes, waarvan de locktight het duurste is.
                                  Weer wat afgerond, nu de rest.

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.