Zafira B 2.2 motor tikt continu stationair

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Zafira B 2.2 motor tikt continu stationair

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #18404382
    FamilyMan
    Deelnemer
      Lid sinds:
      10 January 2021

      Hallo allemaal,

      Wij hebben sinds afgelopen donderdag een zafira B 2.2 2006 (191000km) met de Z22yh motor. Ik had bij het kijken naar de auto voor de koop wel een constante tik gehoord, maar had begrepen dat als het de kettingen zijn dat ze dan meer een ratel geluid maken. Nu lees ik dat de kettingen ook kunnen tikken, dus ben er nu een beetje huiverig voor. Wij zijn de 3de eigenaar en beide vorige eigenaren hebben de auto altijd goed onderhouden en alles qua  onderhoud bewaard (bonnen). De kettingen zijn overigens nog niet vervangen. De vorige eigenaar heeft hem nog voordat wij hem ophaalde naar de garage gebracht om de vloeistoffen te controleren (die zullen dat toch ook wel gehoord hebben?). Nu heb ik vaker een Opel gehad en die tikte ook wel iets, maar wil het toch aan jullie laten horen of het iets is om meteen actie op te ondernemen (kettingen o.i.d). Ik heb er twee video’s van gemaakt: een koude start en na 15km warm rijden.

      https://youtu.be/efRuXaZ_yS0

      https://youtu.be/4Z99CiCbinQ

      De auto gaat voor eind februari/begin maart naar de garage voor de grote beurt/APK, kan ik er mee doorrijden of is het verstandig om maandag direct de garage te bellen?

      #18404397
      Opeltje17
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 January 2012

        Dit is de stang van je wervelkleppen die geluid maakt! Deze zit onder je inlaatspruitstuk, als je de stang met draaiende motor vast houd zal het geluid verdwijnen.

        Kan opzich weinig kwaad, repareren is een dure aangelegenheid.

        #18404403
        FamilyMan
        Deelnemer
          Lid sinds:
          10 January 2021

          @Opeltje17

          Dank je voor je reactie, ik hoopte al dat jij zou reageren. Dan laat ik het “kaboutertje met mokertje” nog even met rust.

          #18456987
          FamilyMan
          Deelnemer
            Lid sinds:
            10 January 2021

            Een kleine update na een jaar. De auto begon een ratteltje te laten horen bij koude start, dus voor de zekerheid de auto naar de garage gebracht. En het blijkt idd dat beide kettingen vervangen moeten worden én het blok is flink vervuild. Maarja, voor 1500 tot 2000 euro koop je tegenwoordig geen goede 2de hands auto meer en hij is voor de rest nog prima, dus laat het maken/vervangen.

            #18457440
            Opeltje17
            Deelnemer
              Lid sinds:
              18 January 2012

              Hoop geld voor alleen de beide kettingen. Complete sets neem ik aan? Of ook een waterpomp erbij?

              #18457753
              FamilyMan
              Deelnemer
                Lid sinds:
                10 January 2021

                Beide kettingen met alles erbij. Ze hebben me ook foto’s laten zien van de vervuiling, alles was aangekoekt en zwart. De vorige eigenaar had 10W40 gebruikt i.p.v. 5W30, waardoor hij zo vervuilde. Ze hebben een paar dagen nodig gehad voor het schoonmaken en nakijken van de onderdelen die beschadigd konden zijn. Ze vonden het een wonder dat het enkel de kettingen zijn, want het blok had meer schade kunnen hebben. Ook het tikken dat ik hoorde lijkt weg te zijn, maar met die wind is het lastig te beoordelen. Ik moet wel een paar weken goed opletten of ik rare dingen hoor en oliepeil in de gaten houden, anders meteen terugkomen.

                #18457779
                Bart…
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  25 March 2019

                  10w40 werkt prima in een 2.2. Probleem is alleen dat mensen te lang doorrijden met oude olie.

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.