Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Zafira A homokineet
- Dit onderwerp bevat 4 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 29 november 2018om 02:30 door
rinus747.
-
AuteurBerichten
-
10 september 2018 om 21:51 #18360245
Hoi,
Ik heb een Zafira A 2.2 dti uit 2003
Aangezien de stofhoes van de homokineet aan de wielzijde versleten is
en de auto tikkend geluid maakt in bochten wil ik deze zelf vervangen.
Echter ik kan nergens vinden welke ik nodig heb,
er schijnt een verschil te zijn in tanden en lengte.
Is dit ergens op te zoeken?
groetjes
26 november 2018 om 14:45 #18362027Dan heb je alleen maar het spoorstangeindstuk nodig toch? Zoek op spoorstangeind zafira a en dan krijg je de juiste te zien. Zoek voor je juiste spoorstangeindstuk via online autosite waar je jouw kenteken kunt invoeren. Volgens mij is de spooreindstandstuk bij alle zafira a het zelfde namelijk.
Het enige wat je nodig hebt is een dopsleutel nr: 19 om de bout los te krijgen en een steeksleutel nr:22 om de schroef van de as los te krijgen die je goed moet afteken i.v.m. anders afwijking kan komen met het slijten van de banden.
Dit heb ik toevallig afgelopen weekeind vervangen. Stelt niet veel voor. Maar had wel even een uitdaging om de bout los te krijgen. Totaal 1 uurtje bezig geweest. Let op wanneer je dit hebt vervangen kan het zijn dat uitlijnen nodig is. Dit i.v.m je de stuurstang los hebt gehad. Ik heb het zo goed als mogelijk afgetekend en het lijkt allemaal goed te zijn. Want de auto voelt weer goed aan.
26 november 2018 om 18:42 #1836202927 november 2018 om 00:31 #18362042Waarom kop je niet gehele as, soms krijg je statiegeld als je de oude inlevert.
29 november 2018 om 02:30 #18362069Er zijn twee soorten: Die aan de binnenkant, bij de versnellingsbak, en die aan de buitenkant.
Beiden zijn makkelijk te doen. Aan de binnenkant is de “knobbel” groter, en dan kun je de as beter losnemen uit het “scharnier”. Je hoeft het rubber dan bijna niet uit te rekken, en hebt ook geen speciaal gereedschap nodig.
Als je toch bezig bent kun je ook twee kanten tegelijk doen. Dubbel resultaat voor 10% extra werk :)
Gewoon even wat googelen en op youtube kijken. Het is mij de eerste keer ook goed gelukt.
Wel heb je een pot van dat zilver grijze homokineetvet nodig, maar soms wordt dat meegeleverd met de rubbers.
Verder oude vet vooraf gewoon wegvegen, want na het reinigen kun je ook wat prettiger werken als je de as wil splitsen ;)
Voor vastdraaien kun je ook bij een verwarmings -en industriele installatiewinkel (bijv bij wildkamp) van die roestvrije spanners/spanringen halen die je met een schroevendraaier kunt vastzetten. Voor amateurs werkt dat makkelijker, en je hebt geen speciaal gereedschap nodig.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
