Zafira A homokineet

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Zafira A homokineet

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #18360245

    royvosch
    Participant
    • Topics 1
    • Reacties 0
    • Offline
    • Lid sinds:
      10 September 2018

    Hoi,

    Ik heb een Zafira A 2.2 dti uit 2003

    Aangezien de stofhoes van de homokineet aan de wielzijde versleten is

    en de auto tikkend geluid maakt in bochten wil ik deze zelf vervangen.

    Echter ik kan nergens vinden welke ik nodig heb,

    er schijnt een verschil te zijn in tanden en lengte.

    Is dit ergens op te zoeken?

    groetjes

    #18362027

    Dolby
    Participant
    • Topics 25
    • Reacties 3354
    • Offline
    • Lid sinds:
      1 May 2008

    Dan heb je alleen maar het spoorstangeindstuk nodig toch? Zoek op spoorstangeind zafira a en dan krijg je de juiste te zien. Zoek voor je juiste spoorstangeindstuk via online autosite waar je jouw kenteken kunt invoeren. Volgens mij is de spooreindstandstuk bij alle zafira a het zelfde namelijk.

    Het enige wat je nodig hebt is een dopsleutel nr: 19 om de bout los te krijgen en een steeksleutel nr:22 om de schroef van de as los te krijgen die je goed moet afteken i.v.m. anders afwijking kan komen met het slijten van de banden.

    Dit heb ik toevallig afgelopen weekeind vervangen. Stelt niet veel voor. Maar had wel even een uitdaging om de bout los te krijgen. Totaal 1 uurtje bezig geweest. Let op wanneer je dit hebt vervangen kan het zijn dat uitlijnen nodig is. Dit i.v.m je de stuurstang los hebt gehad. Ik heb het zo goed als mogelijk afgetekend en het lijkt allemaal goed te zijn. Want de auto voelt weer goed aan.

     

     

    Opel Zafira A 2.2 16V

    Vorige auto Opel Astra G

    #18362029

    pjotter
    Participant
    • Topics 175
    • Reacties 447
    • Offline
    • Lid sinds:
      21 November 2013
    #18362042

    Haasje17
    Moderator
    • Topics 46
    • Reacties 7641
    • Offline
    • Lid sinds:
      8 September 2009

    Waarom kop je niet gehele as, soms krijg je statiegeld als je de oude inlevert.

    Vectra C
    Astra G
    Kadett E
    Senator A
    Rekord C
    Olympia '55

    #18362069

    rinus747
    Participant
    • Topics 104
    • Reacties 596
    • Offline
    • Lid sinds:
      31 May 2010

    Er zijn twee soorten: Die aan de binnenkant, bij de versnellingsbak, en die aan de buitenkant.

    Beiden zijn makkelijk te doen. Aan de binnenkant is de “knobbel” groter, en dan kun je de as beter losnemen uit het “scharnier”. Je hoeft het rubber dan bijna niet uit te rekken, en hebt ook geen speciaal gereedschap nodig.

    Als je toch bezig bent kun je ook twee kanten tegelijk doen. Dubbel resultaat voor 10% extra werk :)

    Gewoon even wat googelen en op youtube kijken. Het is mij de eerste keer ook goed gelukt.

    Wel heb je een pot van dat zilver grijze homokineetvet nodig, maar soms wordt dat meegeleverd met de rubbers.

    Verder oude vet vooraf gewoon wegvegen, want na het reinigen kun je ook wat prettiger werken als je de as wil splitsen ;)

    Voor vastdraaien kun je ook bij een verwarmings -en industriele installatiewinkel (bijv bij wildkamp) van die roestvrije spanners/spanringen halen die je met een schroevendraaier kunt vastzetten. Voor amateurs werkt dat makkelijker, en je hebt geen speciaal gereedschap nodig.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.