Zafira A 1,8 benzinelucht in auto

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Zafira A 1,8 benzinelucht in auto

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #18367899
    PietertjeB
    Deelnemer
      Lid sinds:
      7 August 2019

      Hallo,

      Mijn naam is Pieter en al jaren een tevreden rijder van een Zafira A 1.8 uit 2001, echter sinds een paar weken ruik ik op willekeurige momenten een zware benzinedamp lucht in de auto welke uit de ventilatieroosters voor in het dashbord komt.

      Nu lees ik hier op het forum e.e.a. over een EVAP klep / klep actief koolstoffilter wat waarschijnlijk de stank veroorzaakt. Heb koolstoffilter zelf lijkt ok (kan de korrel oid horen als ik het filter schud) echter waar zit de klep? Is dit het blokje wat aan de bovenzijde op het luchtfilterhuis aan dashboard zijde zit en waar de beide slangen van/naar het koolstoffilter met de groene koppelingen op zitten?

      Hoor graag van één van jullie of dit de klep is en hoe deze te testen is.

      B.v.d., Pieter

      #18367964
      petervanoyen
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2019

        Hallo Pieter,

        heb bij mijn zafira A 2001 ook benzinelucht geroken binnen in auto. dacht ook eerst aan filter van interrieur.

        Na verder en toevallig  kijken onder de motorkap bleek dat de benzine leiding doogerot was.

        Gelukkig wel de damp afzuigleiding van af de tank. Bij het aanraken brak ze al helemaal door. Heb ze alle drie vervangen en origineel besteld bij opeldealer

        in Duitsland. Is wel een zware bevalling om ze te vervangen. Ze lopen bij het schutbord in de buurt van het stuurhuis.Je kunt ze niet makkelijk zien.

        Hopende je wat informatie gegeven te hebben.

        Even een vraag terug Pieter,heb jij bij je opel zafira geen hoger of abnormaal olieverbruik? Heb hem namelijk bijna helemaal uitelkaar liggen om nieuwe zuigerveren en klepsteelrubbers, en om de ditributieketting te vernieuwen.Deze begon geluid te geven en er bleek een glijstuk van de ketting in het carter te liggen.

        Groet peter.

        #18368052
        PietertjeB
        Deelnemer
          Lid sinds:
          7 August 2019

          Hallo Peter,

          Dank voor je reactie,

          Heb de slang van de ontluchting van het koolstoffilter tijdelijk doorgetrokken zodat ontluchting nu buiten de auto ipv achter de wielkap rechtsvoor (bijrijderszijde) uitkomt. Ruik echter nog steeds met onregelmatige tussenpozen benzinedamp vanuit het meest rechter luchtrooster in het dasboard.
          Z<span style=”background-color: transparent; color: #333333; display: inline; float: none; font-family: Georgia,&quot; times new roman&quot;,&quot;bitstream charter&quot;,times,serif; font-size: 16px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; line-height: 24px; orphans: 2; text-align: left; text-decoration: none; text-indent: 0px; text-transform: none; -webkit-text-stroke-width: 0px; white-space: normal; word-spacing: 0px; word-wrap: break-word;”>it dus waarschijnlijk aan de verkeerde kant van de motor te kijken. :-(
          Zal eens kijken of ik de benzineleidingen kan vinden, was in de veronderstelling dat deze (een blauwe en zwarte leiding) aan bijrijderszijde zitten.
          </span>

          Antwoord op je vraag: Het olieverbruik is minimaal, vul tussen de beuren door nooit bij.
          Er hang wel regelmatig  een drup onderaan de carterpan als gevolg van “zweten” op zo’n beetje alle pakkingen van het motorblok aan de dashboard zijde, wat wel minder wordt/bijna verdwijnt als ik er bij het verversen van de olie een flesje Oil Leak Stop bij ingooi :-)   Gelukkig ruik ik geen lucht van”verbrande” olie in de auto.

          Succes met de “renovatie” van de motor.

          Gr. Pieter

           

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.