Zafira 2004 , slechte koude start , MIL gaat aan en uit.

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Zafira 2004 , slechte koude start , MIL gaat aan en uit.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #18396529
    variant
    Deelnemer
      Lid sinds:
      27 March 2005

      Goedemorgen Opel vrienden.

      Mijn Zafira van 2004 met de 1.8 XE motor met net 153 .000 km vertoont sinds kort wat kuren…..

      Tijdens een snelwegrit met een snelheid die meestal zo rond de 110 km/h ligt gaat m,n motorinspectielampje branden  , dit heeft tijdens de verdere rit geen merkbare gevolgen , de Zafira rijdt dan verder prima..

      De volgende morgen bij de koude start start ie prima , maar als ik weg wil rijden gaat dat lastig  , de motor ” bokt ” dan enkele meters en loopt daarna weer zoals het hoort , het MIL lampje blijft branden , ook ruiken uitlaatgassen  een beetje ” vreemd ” …

      Het MIL lampje is uit te krijgen door de motor even een warme motor wat ” sportiever ” te rijden  ..Na enkele warme starts gaat t MIL uit , en dan begint alles weer van voren af aan……

      Ik heb met Delphi de zaak uitgelezen , maar weet zo niet exact de storingscode meer , maar naar mijn weten was het P 0170 , iets met fuel trim…..

      Ik verdenk de lamda sonde , vooral ook om het feit dat de storing ” weg ” te krijgen is door die net wat sportievere rijsstijl , de temperaturen lopen dan op en dan kan het zo zijn dat de lamdaspanningen net weer binnen de juiste waarde (kenveld) vallen ennde storing na enkele warme starts weer verdwijnt..

      Ik zie maar 1 lamdasonde , namelijk die bovenin het uitlaatspruitstuik , gelijk te zien als je de kap opent , waar zit de eventuele tweede ?

       

      Graag jullie mening en advies  .

      Gr

      #18396863
      Edwin Tolido
      Deelnemer
        Lid sinds:
        13 November 2020

        Ik zou ook eens kijken naar een vacuumlek. Bij lage toeren heb je daar last van en minder bij hogere toeren.

        Alleen de O2 sensor bovenin kan invloed uitoefenen op het mengsel. Dat doet hij overigens pas als de auto in closed loop staat. Als je net gestart bent zou je daar juist geen last van horen te hebben dacht ik.

        De PCV klep in het kleppendeksel wil nog wel eens defect raken.

        #18397317
        variant
        Deelnemer
          Lid sinds:
          27 March 2005

          Het lijkt opgelost….

           

          Maf sensor gaf te hoge waarde,s bij starionair.. 40 kg/u is aan de hoge kant…l

          Luchtfilter vervangen plus maf sensor gereinigd , daarna netjes 9kg/u .

          Storing gewist , en real time gereden , rijdt nu prima en de zaak staat na een paar minuten netjes in closed loop.

          Geen verdere afwijkingen gevonden…

          Problem solved , hoop ik….

          Bedankt voor het meedenken..

           

          Gr

           

           

          #18397363
          -Jesse-
          Deelnemer
            Lid sinds:
            10 November 2020

            Fijn om te horen dat het met de luchtmassameter meter te maken had. Dit is wat ik je al vertelde. Snap dat je niet wil gokken maar heb dit vaker meegemaakt ooit kun je het niet zien aan de leeswaarden en toch zijn ze defect. Gr jesse

            #18397573
            variant
            Deelnemer
              Lid sinds:
              27 March 2005

              Dag Jesse …

               

              Tot nu toe gaat het nog steeds goed … :good:

              Zal aankomend weekend alles nogmaals checken met een live data ritje..

              Bedankt voor zover , zal als er wat te melden is het hier plaatsen..

               

               

              Gr Gert

               

              #18398325
              variant
              Deelnemer
                Lid sinds:
                27 March 2005

                Het gaat nog steeds goed , inmiddels alweer flink wat kilometers gereden op verschillende snelheden , laag en hoog in toeren …..

                Het lijkt opgelost , op naar het volgende project !

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.