Zafira 2.2 16V 147Pk Koppeling maakt piepend geluid.

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Zafira 2.2 16V 147Pk Koppeling maakt piepend geluid.

  • Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17270628
    zaffie2.2
    Deelnemer
      Lid sinds:
      5 February 2015

      Sinds 30 januari heb ik een zafira, Helaas maakt hij sinds een week een raar knarsend/piepend geluid als ik de koppeling laat opkomen. Volgens het forum, kan dit de druklager zijn.

      Hiervoor had ik een Volvo 440 automaat. Die kende ik van binnen en van buiten.
      Bij de zafira, ben ik helaas nog niet verder gekomen, dan het verwijderen van de bumper en het vochtvrij maken van de koplampen.
      Wie kan mij via dit forum schema’s of een bouwtekening sturen?
      Over hoe ik de versnellingsbak kan demonteren. En wie weet wat voor type motor/versnellingsbak in deze auto zitten?
      Ik had al iets gelezen over een massavliegwiel, maar heeft mijn zafira die ook?

      Alvast bedankt,

      Zaffie 2.2

      #18273996
      Opeltje17
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 January 2012

        Heb je een A of B zafira, welk jaar is ie??

        Heb je een A zafira heb je een Z22SE motor en een F23 bak.

        Heb je een B zafira heb je een Z22YH motor en een M32 bak(gaan veel stuk) deze heeft ook een dubbel massa vliegwiel.

        In beide gevallen moet het complete subframe eronder vandaan(brug is gewenst)

        #18273997
        zaffie2.2
        Deelnemer
          Lid sinds:
          5 February 2015

          Zafira a, 2001. Ik heb ook veel dingen gelezen over F75, is dat de bak, motor, of het type auto.
          Is er aan tekeningen te komen van die auto. Demontage dashboard heb ik ook gevonden op dit forum.
          Die waren overigens perfect.
          Dus nu zoek ik tekeningen van demontage versnellingsbak :P :$

          #18273998
          Opeltje17
          Deelnemer
            Lid sinds:
            18 January 2012

            F23 is het type bak dat onder jouw auto zit.

            Demonteren is niet zo heel moeilijk, maar als je er geen ervaring mee hebt zou ik er niet aan beginnen.

            #18273999
            zaffie2.2
            Deelnemer
              Lid sinds:
              5 February 2015

              Kheb een paar keer de drukgroep van een Volvo 440 vervangen. (Automaat) is dat ervaring genoeg? :P
              Ach drukgroep, ik bedoel de koppel omvormer.

              #18274000
              Opeltje17
              Deelnemer
                Lid sinds:
                18 January 2012

                Dan zal het wel lukken toch.

                Als je er eenmaal onderstaat spreekt het aardig voor zich: subframe compleet eronder vandaan(radiateur en eventueel condensor even vast binden) samen met het stuurhuis en stuurpomp, eerst aandrijfassen eruit maar dat spreekt voor zich.

                Verder accu+accu bak eruit, en dan kan je de bak steun loshalen en de bak los bouten en demonteren.

                #18274001
                midnight black
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  14 December 2011

                  F75 is interne aanduiding van Opel voor het model Zafira. Ben wel benieuwd hoe dat geluidje klinkt, heb bij de mijne namelijk ook enigzins een piepend geluidje bij wegrijden. Het is wel een behoorlijk karwei om het druklager te vervangen, ik zou dan denk ik heel de koppeling meenemen. Wat is de kilometerstand?

                  #18274002
                  zaffie2.2
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    5 February 2015

                    De kilometerstand is 149000. Ongeveer. Iets minder. Het geluid is moeilijk te omschrijven. Alsof je met hele brede banden net slippend wegrijd. Breetje zwaar knarsend piepend geluid.
                    Het gebeurt alleen als ik optrek in de eerste versnelling of als ik heel langzaam rijd in de tweede versnelling.

                    Als ik de drukgroep ga vervangen neem ik idd de koppeling mee.

                    #18274003
                    perror
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      29 August 2011

                      Ik heb zelf ook een f23 bak en af en toe ook een piepend geluid van het druklager. Rij al 4 jaar zo rond. Als het niet constant aanwezig is kan het volgens mij geen kwaad. Ik heb wel eens er naat geïnformeerd en mij is verteld dat hij er oud me kan worden.

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.