z22se kettingspanner vervangen

Forumindex Forums Techniek Overige motor types z22se kettingspanner vervangen

  • Dit onderwerp is leeg.
18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #17267580
    Opelcalibra.nl
      Lid sinds:
      23 April 2006

      Hallo allemaal,

      We hebben een Astra G coupe uit 2001 met een z22se blok erin.
      Nu zit er bij het starten een rammeltje erin welke weg gaat als de motor warm is.

      Een vriend van me gaf aan dat de kettingspanner vervangen moet worden omdat deze niet goed meer zou werken. Kun je deze zonder gevaar zomaar vervangen? Als de ketting slap komt te hangen, kan deze dan niet een paar tanden verspringen?

      Dit is er al eentje van het nieuwe type wat ik begrepen heb, met een bult achterop.

      #18248795
      Dolby
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 May 2008

        Ik zou als ik jouw was dan meteen een hele set vernieuwen dus met de kettingen erbij. En niet alleen maar de ketting spanner.
        Als de ketting spanner versleten is zal de ketting ook beschadigd kunnen zijn omdat de ketting spanner niet alles op goede spanning heeft gehouden.

        #18248796
        Opeltje17
        Deelnemer
          Lid sinds:
          18 January 2012

          Spanner moet je zo kunnen vervangen, ketting zal niet verspringen.

          Maar je hebt al een gemodificeerde kettingspanner weet je verder of er ooit een andere ketting op gekomen is??

          Er is namelijk een gemodificeerde set die ook een andere olie sproeier bevat.

          Anders zou ik een gaan denken aan een andere ketting set.

          #18248797
          midnight black
          Deelnemer
            Lid sinds:
            14 December 2011

            Inderdaad beter complete set doen, bij mij was de oude ketting een halve schakel langer geworden door slijtage als de nieuwe….

            #18248798
            Opelcalibra.nl
              Lid sinds:
              23 April 2006

              Uiteindelijk hebben we er inderdaad voor gekozen om de ketting en dergelijke allemaal te vervangen. Hetgeen een goed idee was.. Naast dat de oude ketting inderdaad iets langer bleek te zijn dan de nieuwe, vonden we ook resten van bovenste geleiderail (die onder het kleppendeksel), zowel plastic als het staal. Daar was iets goed mis gegaan dus…

              Ook in het carter lagen nog wat verassingen, maar die zijn er allemaal uit. Oliepomp was gelukkig nog in orde!

              Alles zit nu bijna weer in elkaar, alleen is er wat onduidelijkheid over de kettingspanner.
              We hebben de nieuwe versie, de Z20NET versie. Het zuigertje dat tegen de kettingrail aan komt, beweegt nu vrij in en uit de spanner. Deze is dan nog niet geactiveerd.

              Ik heb flink wat rondgezocht, maar kan niet vinden hoe deze nu geactiveerd wordt en of deze van te voren geactiveerd moet worden voordat je deze plaatst. En zoja, hoe activeer je deze?
              Of wordt deze alleen door oliedruk tegen de kettingrail aan geduwd?

              Als we de spanner erin zetten, dan is de ketting strak gespannen, maar blijft dat ook zo is de vraag.

              Dus kort gezegd:
              Moet je een spanner van te voren activeren, zoja hoe doe je dat?
              Of wordt deze door oliedruk op spanning gebracht?

              Als dit duidelijk is dan kunnen we de operatie gaan afronden en kan de boel weer gestart worden!

              #18248799
              Opeltje17
              Deelnemer
                Lid sinds:
                18 January 2012

                Spanner wordt geactiveerd tijdens het starten automatisch dus!!

                #18248800
                midnight black
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  14 December 2011

                  Heb je de ketting van de balansassen / waterpomp ook vervangen?

                  #18248801
                  red-bull
                    Lid sinds:
                    30 June 2004

                    is je project succesvol afgerond?? :thumbup

                    #18248802
                    ackuijt
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      19 February 2008

                      Hallo, ik ben even zoekend en vraag me af wat wijs is.
                      Rijdt nu al geruime tijd probleemlos met een Zafira A Z22SE KM stand nu 135.000Km. Alleen de laatste tijd als ik de motor start hoor ik één harde tik.
                      Soms iets zachter maar wel duidelijk hoorbaar op het moment dat de motor aanslaat.
                      Je hoort veel over de rammelende distributie ketting, maar de motor loopt geruisloos en mooi stationair….zou het iets met de startmotor zijn??
                      Het blijft bij een tik en dan loopt de motor…

                      #18248803
                      Opeltje17
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        18 January 2012

                        Maak er eens een filmpje van, misschien schept dat wat duidelijkheid.

                        #18248804
                        Dolby
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          1 May 2008

                          Wat Opeltje17 al verteld. :thumb

                          @Opeltje17 wrote:

                          Spanner wordt geactiveerd tijdens het starten automatisch dus!!

                          #18248805
                          Opeltje17
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            18 January 2012

                            Wat betreft het activeren van de spanner, het nieuwe type(met de bult) van de Z20NET moet je activeren door hem in te drukken.

                            #18248806
                            cliffvxr
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              15 April 2010

                              Ijzeren staaf(je) schuin in het blok steken dwz als je naast je auto staat aan de DB-zijde het staafje van rechts naar links in het blok steken zodat het staafje op de ketting rust thv de spanner dan een goede tik boven op de staaf geven met je handpalm
                              Dan staat hij al een beetje onder spanning en de volledige spanning komt erop na de eerste start
                              Is ff spannend want dan hoor je hem een beetje maar is daarna gelijk stil

                              #18248807
                              ackuijt
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                19 February 2008

                                Ik heb een filmpje gemaakt van een koude start van mn Z22SE Zafira 2002.
                                Bleek dat het oliepeil op 3/4 stond dus gelijk bijgevuld.
                                De eenmalige tik lijkt nu weg te zijn. Vrees toch dat het iets met de distributie is. :shock:

                                Wil iemand eens luisteren naar het geluid van mn blok?

                                https://youtu.be/IZICSIGPdIU” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                #18248808
                                Opeltje17
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  18 January 2012

                                  Hoor nu niks vreemds met de start, mijn YH doet het ook af en toe niet altijd, die ratelt dan 1 a 2 seconden volgende maand gaan daar nieuwe kettingen om.

                                  #18248809
                                  Dolby
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    1 May 2008

                                    Ik hoor ook niks raars. Mijn blok lijkt precies het zelfde te klinken. Maar als je er een filmpje van maakt hoor je toch ander geluid dan wat je zelf hoort is mijn ervaring. Maar nogmaals klinkt allemaal normaal. Zoals mijn z22se ook start.

                                    @ackuijt wrote:

                                    Ik heb een filmpje gemaakt van een koude start van mn Z22SE Zafira 2002.
                                    Bleek dat het oliepeil op 3/4 stond dus gelijk bijgevuld.
                                    De eenmalige tik lijkt nu weg te zijn. Vrees toch dat het iets met de distributie is. :shock:

                                    Wil iemand eens luisteren naar het geluid van mn blok?

                                    https://youtu.be/IZICSIGPdIU” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                    #18248810
                                    arnp
                                      Lid sinds:
                                      26 June 2011

                                      De mijne ratelde ook. Eigenlijk hoorde je hem continu. Vooral als het oliepeil wat zakte hoorde je hem echt ratelen.
                                      nu beide kettingen en alle spanners vervangen. Bleek een spanner helemaal aan stukjes onderin het blok te liggen.
                                      Loopt nu weer als een zonnetje.
                                      lijkt ook soepeler/vlotter te lopen..

                                      #18248811
                                      Dolby
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        1 May 2008

                                        Goed om te horen. :thumb Nu weer veel plezier verder rijden. :thumb

                                      18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
                                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.