z20let UPDATE rookprobleem

Forumindex Forums Techniek C20let / z20let(2.0 16v turbo) z20let UPDATE rookprobleem

  • Dit onderwerp is leeg.
18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #17234962
    I_duivenv
    Deelnemer
      Lid sinds:
      30 March 2011

      Ik heb een z20let 170.000 km

      Deze heeft een rookprobleem…..

      Indien de auto warm is gereden en hij even 2-3 min stationair draait gaat het mis.
      Tijdens het stationair draaien totaal geen rookvorming, maar na het geven van een dot gas (of wegrijden) komt er eerst een pluimpje blauwe rook (olie) uit, wat opgevolgd word door een hele dikke straal witte rook. (dit is in sommige gevallen voldoende om de hele straat in de rook te zetten)

      De koelvloeistof is helder en blijft strak op niveau.
      Olie is vers 5W40 en word nu verbruik van bijgehouden.

      Carterontluchting is schoongemaakt, oliedop trekt aan door vacuum.
      Turbo is een LEH van 1300KM oud (geen olie lekkage luchtzijde)
      Bougi’s zijn schoon en goed.
      Geen foutmeldingen van BC

      Zelf denk ik aan
      Klepsails, maar dan zou de auto het volgens mij altijd moeten hebben en ook bij koude start.

      Zuigerveren, zou een optie zijn. (maar compressie op alle 4 13bar)

      Ik houd momenteel alle niveaus van de vloeistoffen in de gaten. en rij nog steeds mee de auto om te testen.

      HEEFT ER IEMAND VERDER EEN IDEE??
      EN HOE KAN IK HET AANGEBODEN IDEE TESTEN.

      B.V.D INGMAR

      #17846803
      Baas J.
      Deelnemer
        Lid sinds:
        19 May 2008

        Klinkt als gescheurd koelkanaal oid. Zoetig is nl koelvloeistof.

        #17846804
        I_duivenv
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 March 2011

          Tnx voor je reactie, alleen hoe is het dan mogelijk dat ik absoluut 0.0% koelvloeistof verlies??

          en tevens alleen stationair…..

          Ik kan evt het koelsystheem ook nog laten afpersen voor de zekerheid.

          #17846805
          Mark16v
          Deelnemer
            Lid sinds:
            23 February 2005

            Ik weet dat veel Nissan 200SX-en hier ook last van hebben en die monteren dan ergens een eenwegklep in een vacuumleiding oid? Zegt iemand dat wat?

            #17846806
            Baas J.
            Deelnemer
              Lid sinds:
              19 May 2008

              Ja, ik zou het koelsysteem laten afpersen voor de zekerheid. Witte rook is 99% altijd koelvloeistof dat ergens mee verbrand.

              #17846807
              I_duivenv
              Deelnemer
                Lid sinds:
                30 March 2011

                Mark,

                Zegt mij niets ben geen 200SX kenner, maar ik ben wel een eenwegklep tegengekomen in het dunne slangentje vanaf de kleppendeksel. Is ook schoon gemaakt en functioneerd…….. die zuigt vacuum tijdens draaien van de motor.

                tnx

                #17846808
                I_duivenv
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  30 March 2011

                  Update 02-04 geplaatst,

                  was bij de garage om de koelvloeistof te laten testen.
                  Dit is niet uitgevoerd omdat dat ook geen uitsluitsel zou geven en er geen koelvloeistof weglekt.
                  Tevens omdat er eerst een pluimpje blauwe olie uit komt voor de witte rook.
                  Daar hebben ze het vermoeden dat het olie (blauw) is en daarna een rest verbranding van de olie wat witte rook geeft.

                  Ik heb het advies gekregen eerst nog even te rijden en de vloeistoffen in de gaten te houden.
                  Zodat we weten wat er weglekt.

                  #17846809
                  XpLoD
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    11 July 2008

                    Probeer eens 10 minuten lang stationair te draaien (Zodat alles op temperatuur is).
                    En als je dan weg rijdt en je ziet blauw rook dan zijn je seals van je turbo naar de klote (Uitlaatzijde).
                    Dit probleem heb ik zelf ook.

                    Mijn klepselas en eigenlijk hele kop rond de 5k kilomtere geleden gereviseerd. Dus dat kan het zeker niet zijn.

                    Succes

                    #17846810
                    Baas J.
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      19 May 2008

                      Hoeven niet per se seals te zijn…je zuigers / veren kunnen ook gewoon versleten….

                      #17846811
                      zetos
                        Lid sinds:
                        4 January 2009

                        Rook ie ook als je zeg maar eerst een stukje bijv 100km/h rij en als je dan vol gas geeft dat ie ook blauw rookt???

                        En je zei: geen olie lekage in turbo aan lucht zijde. En aan de uitlaat zijde?

                        #17846812
                        XpLoD
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          11 July 2008

                          [rquote=1905444&tid=145535&author=Baas J.]Hoeven niet per se seals te zijn…je zuigers / veren kunnen ook gewoon versleten….[/rquote]

                          IDD dit zou het ook kunnen zijn, maar kan dit uitgesloten worden door middel van een Compressie meting?

                          #17846813
                          OPCdriver
                            Lid sinds:
                            1 August 2009

                            [rquote=1905505&tid=145535&author=XpLoD][rquote=1905444&tid=145535&author=Baas J.]Hoeven niet per se seals te zijn…je zuigers / veren kunnen ook gewoon versleten….[/rquote]

                            IDD dit zou het ook kunnen zijn, maar kan dit uitgesloten worden door middel van een Compressie meting?[/rquote]

                            Zo ongeveer wel ja (mits hij binnen de waardes valt)
                            Bij je meeting was alles mooi gelijk ook nog eens.
                            Je hebt toevallig ook geen diesel laten tanken p.o.?
                            En laat je motor geheel afkoelen voordat je je koelvloeistof reservoir checkt , dan kan je pas zien of ie gehaald heeft of niet.

                            #17846814
                            martijn b.
                              Lid sinds:
                              17 May 2009

                              Klinkt als wat ik in de garantie had….klepseals.

                              #17846815
                              wim-v6
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                12 August 2005

                                [rquote=1903704&tid=145535&author=Baas J.]Ja, ik zou het koelsysteem laten afpersen voor de zekerheid. Witte rook is 99% altijd koelvloeistof dat ergens mee verbrand.[/rquote]

                                heb je wel eens VEEL olierook gezien, is dan ook wit..

                                dat hebben we nu ook met een Z20LET alhier.

                                laat m lang draaien, trek flink op en het is wit achter je.

                                hiervan zijn de klepseals vervangen, en de carterventilatie Compleet gereinigd.

                                Wij hebben er nog een 1e LET turbo op met 155.000km +/-

                                Wij gaan nu eerst een turbo vervangen.

                                =============================================

                                als ie keolvloeistof zou roken zou het nivo duidelijk moeten dalen.

                                =============================================

                                Willem

                                #17846816
                                cedric
                                  Lid sinds:
                                  5 February 2011

                                  heb net hetzelfde probleem garage zegt turbo kapot leg de auto aan niks na 2m komt de rook als een schoorsteen eruit

                                  #17846817
                                  I_duivenv
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    30 March 2011

                                    Ey bedankt voor de reacties allemaal,
                                    Na een kleine internetloze tijd weer een update.

                                    Ik heb ondertussen meer als 700Km gereden en de witte pluimen zijn weg. :D

                                    Het enigste wat ik nog heb is het soms na +4 min stationair een pufje blauwe rook.

                                    Koelvloeistof is ondertussen nog steeds niets gedaald.
                                    Olie is klein beetje gedaald.

                                    Ik heb zelf het idee dat doordat de carterontluchting verstopt heeft gezeten de olie op plaatsen is gekomen waar deze niet gewenst is geweest. Na het flushen van de motor en alles reinigen heeft deze dus denk zeker 600Km (en meerdere uren stationair) nodig gehad om alle overtollige olie te verbranden. (teminste dat hoop ik, anders heb ik nog geen verklaring)

                                    Olielekkage turbo aan uitlaatzijde lijkt me onwaarschijnlijk gezien de leeftijd van de turbo. (1800 Km)
                                    Ik zou ook niet weten hoe dit te testen, je kan er niet even een doek er tussen spannen ofzo. en dan nog komt het vanuit de turbo of uit de motor..

                                    Ik ga er in mijn geval vanuit dat mijn klepseals niet 100% meer zijn. gezien na 4 min stationair.
                                    Ik heb gekeken hoe deze te vervangen en wil dit zelf met een luchtdruk verloop vervangen zoder demontage van de kop.

                                    Ik heb een beschrijving gevonden voor het vervangen van de klepseals bij een CRX.
                                    http://www.decrxgarage.nl/index.php/handleidingen/motorisch/138-klepseals-vervangen

                                    Heeft er iemand ervaring/beschrijving voor de Z20let op deze manier?

                                    Grtz.

                                    #17846818
                                    Martijn1981
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      23 August 2010

                                      Ik heb onlangs ook m’n klepseals vervangen….

                                      Zou toch de cilinderkop eraf halen, ivm zware vervuiling van de kleppen met name aan de uitlaatzijde…

                                      Zie dit topic… http://www.opel-forum.nl/forumdisplay.php?fid=19&page=3

                                      #17846819
                                      DEEF
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        26 May 2007

                                        met linkje kom je op blz 3 :hmmz
                                        en je kunt het beste de kop erafhalen,en alles schoonmaken.
                                        met perslucht is een gefriemel.

                                      18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
                                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.