Z18XE slechte koude start , MIL gaat aan en uit…..

Forumindex Forums Techniek 1,8 liter motoren Z18XE slechte koude start , MIL gaat aan en uit…..

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #18396536
    variant
    Deelnemer
      Lid sinds:
      27 March 2005

      Goedemorgen Opel vrienden.

      Mijn Zafira van 2004 met de 1.8 XE motor met net 153 .000 km vertoont sinds kort wat kuren…..

      Tijdens een snelwegrit met een snelheid die meestal zo rond de 110 km/h ligt gaat m,n motorinspectielampje branden  , dit heeft tijdens de verdere rit geen merkbare gevolgen , de Zafira rijdt dan verder prima..

      De volgende morgen bij de koude start start ie prima , maar als ik weg wil rijden gaat dat lastig  , de motor ” bokt ” dan enkele meters en loopt daarna weer zoals het hoort , het MIL lampje blijft branden , ook ruiken uitlaatgassen  een beetje ” vreemd ” …

      Het MIL lampje is uit te krijgen door de motor even een warme motor wat ” sportiever ” te rijden  ..Na enkele warme starts gaat t MIL uit , en dan begint alles weer van voren af aan……

      Ik heb met Delphi de zaak uitgelezen , maar weet zo niet exact de storingscode meer , maar naar mijn weten was het P 0170 , iets met fuel trim…..

      Ik verdenk de lamda sonde , vooral ook om het feit dat de storing ” weg ” te krijgen is door die net wat sportievere rijsstijl , de temperaturen lopen dan op en dan kan het zo zijn dat de lamdaspanningen net weer binnen de juiste waarde (kenveld) vallen ennde storing na enkele warme starts weer verdwijnt..

      Ik zie maar 1 lamdasonde , namelijk die bovenin het uitlaatspruitstuik , gelijk te zien als je de kap opent , waar zit de eventuele tweede ?

       

      Graag jullie mening en advies  .

      Gr

      #18396558
      jethro
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 February 2008

        Eerst weer uitlezen, dan weet je in welke richting je moet zoeken.

        Als de Zafira twee lambdasondes heeft zit de tweede na de katalysator.

        Zet de Zaf ook eens aan de vier-gastester, weet je ook meer.

        UITLEZEN!!

         

        #18396600
        variant
        Deelnemer
          Lid sinds:
          27 March 2005

          Ga ik doen , zodra m,n op-com weer werkt , want dat ik nog wel even een dingetje……

          Bedankt voor je tips , uitlezen ga ik zeker weer doen , desnoods met m,n Delphi kloon..

          Vindt t alleen raar dat de storing ook weer ” weg” te krijgen is door even sportief te rijden …..

          Je leest van alles over MAF , Lamda,s , wou hier enkel even de symptomen en wat ik ervaar beschrijven , en natuurlijk hopend op een klip en klaar antwoord….

          Gr

           

          #18396650
          -Jesse-
          Deelnemer
            Lid sinds:
            10 November 2020

            Hoi variant,

            9 van de 10x heeft dit probleem te maken met een slechte luchtmassameter. Zodra de motor op temperatuur komt gaan de lambasensoren regelen. Het lijkt waarschijnlijk een beetje op wegvallen van vermogen bij aanrijden? En onregelmatig lopen. Wanneer er wat temperatuur in komt is dit probleem minder.

            mvg jesse

            #18396825
            variant
            Deelnemer
              Lid sinds:
              27 March 2005

              Dag Jesse…..

               

              Het MIL gaat branden tijdens een snelwegrit waarbij de auto prima rijdt , als je dan s,morgens de auto start loopt ie onregelmatig en bokt tijdens het wegrijden , dit duurt slechts enkele seconden , dan loopt ie weer prima , maar het MIL blijft branden…Het mil is uit te krijgen na een paar sportievere ritjes , na een paar warme starts gaat het MIL vanzelf weer uit en begint het pas weer te branden tijdens de snelwegrit…….

              De automatische toerenverhoging ( choke) werkt wel normaal trouwens…..

              Ik ga morgen even de lambdasensoren testen met de scope/multimeter en alle verbindingen even checken , ook de MAF bekijk ik even en zal es kijken wat ie voor spanningen afgeeft , plus de massaverbinding ervan even checken.

              Ik hou er niet van lukraak maar wat te gaan wisselen , en wil graag een verklaring hebben van wat de symptomen veroorzaakt.

              Later vandaag maar weer eens aan de slag met de op com op windows 7 , krijg t maar niet voor elkaar met de driver van de usb interface….

              Delphi heb ik ook , maar OP COM is wat overzichtelijker…

               

              Gr Gert

               

               

              #18396981
              variant
              Deelnemer
                Lid sinds:
                27 March 2005

                Even een update……

                Kreeg de op – com niet aan de praat dus de delphi gepakt….

                Storing uitgelezen en inderdaad  p 0170 mengsel te arm….

                Real life data gestart en de auto gestart …

                Koelvloeistof temp ok

                MAF 40 kg /u

                Beide lamda,s werken en varieëren mooi waarbij lamdasensor 1 een stuk sneller actief is dan sensor 2 ( logisch ).

                Wat heb ik gedaan ?

                Luchtfilter gedemonteerd , was erg vies , vervangen …

                MAF sensor gereinigd en waarde schommelt nu zo rond de 9 kg/u  stationair en de motor draait mooi rond.

                Storing gewist en nu maar hopen…..

                Gr  Gert

                #18396997
                liviu2004
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  6 April 2014

                  9kg/u is ok. Lambda 2 varieeren = kapot katalysator.

                  ik kan je helpen met opcom en win7. Met teamviewer. Als je in de buurt van Rotterdam woont, kom langs. Ik kan beter uitlezen.

                  #18397155
                  variant
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    27 March 2005

                    Hey liviu….

                     

                    Bedankt voor je info , hopelijk heb je geen gelijk….

                    Als de storing nu wel terugkomt kan het inderdaad alleen nog maar de kat zelf zijn ..

                    Ik hoop dat het reinigen van de maf en het nieuwe filter de oorzaak waren….

                    Sensor 1 regelt trouwens ook flink op en neer hoor , maar alles staat wel in closed loop…

                    Bedankt voor je aanbod voor wat betreft de op com , maar ik zit in het noorden des lands …..

                     

                    Gr Gert

                     

                    #18398326
                    variant
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      27 March 2005

                       

                      Het gaat nog steeds goed , inmiddels alweer flink wat kilometers gereden op verschillende snelheden , laag en hoog in toeren …..

                      Het lijkt opgelost , op naar het volgende project….

                       

                      Gr

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.