Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › Z18XE loopt slecht + exotische ECU?
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 23 februari 2020om 16:11 door Caravan-E.
-
AuteurBerichten
-
3 februari 2020 om 20:56 #18372158
Beste forum leden,
ik heb het volgende probleem met mijn Zafira-A 2003, Z18XE, zonder EGR:
Het begon tijdens het rijden dat ie wat onregelmatig ging lopen. Even later liep hij op 3 cilinders. De eerste reactie van mij was dan ook ontsteking. Op de terug weg met moeite op de snelweg gekomen, daar leek die het wel weer te doen. Thuis na het vervangen van de bobine en bougies was het eigenlijk erger en wou de motor nauwelijks lopen, schommelen tussen 600 en 1200 toeren met backfires en uiteindelijk stilvallen. Als je voor de auto staat waren de linkse 2 (nieuwe) bougies zwart.
Wat de auto nu doet:
Stationair bokken/schommelen op zowel lpg als benzine met stilvallen. Als je gas geeft, daalt het toerental en valt ie nog eerder stil.
Als je direct na het starten gelijk gas geeft en hem boven de 3000 toeren houdt, lijkt hij goed te lopen. Na een stukje rijden boven de 3000 toeren, loopt ie stationair wat beter en trekt ie ook weer een beetje. (is dit omdat ie warm is, of omdat ie even heeft ingeleerd?)Ik heb het volgende gedaan:
gasklep schoongemaakt en gat opgeboord met nieuwe pakking,
compressietest (ivm verbrande kleppen oid) geen probleem,
nieuwe bobine en bougies,
zonder lmm stationair laten lopen, dit maakt geen verschil.
op-com basisinstellingen gereset, in het begin liep die toen beter, maar niet perfect, later weer dezelfde problemen.Ik krijg geen foutcodes met mijn opcom, de garagist had iets met een d+ van de dynamo (weet niet meer precies).
Bij mijn garage denken ze de ECU. Nu is mijn garagist gaan rondbellen, maar deze ECU schijnt zo exotisch te zijn dat nu al 3 bedrijven (bijv actronics) deze niet wil nakijken (en evt repareren). Er staat het volgende op:
GM 55 355 044
siemens vdo
5WK9 383Wat is het verhaal hierachter? Als dit een afwijkende is, is dit om te bouwen naar een ‘normale’?
En weet iemand waar ik nog meer naar zou kunnen kijken?
Alvast bedankt.
3 februari 2020 om 22:59 #18372161Simtec 71.1 ecu. Ik heb nooit eentje kapot gezien.
Bremi bobine? Imitatie?
4 februari 2020 om 10:54 #18372167Ik moest het even aan de garage vragen, want zij hebben de bobine besteld, maar het is inderdaad een Bremi.
Is dit niet goed? Zo nee, welke merken zijn dan wel goed?
4 februari 2020 om 11:58 #18372168Bremi is nr 1 slecht. Valeo of GM is ok.
6 februari 2020 om 11:17 #18372210De garagist kon geen Valeo krijgen en heeft Hella besteld. Hij heeft dit zojuist geprobeerd, maar dit helpt niet tov de Bremi. Moet dit direct merkbaar zijn of moet er eerst nog ingereden worden ofzo?
Heb je anders misschien nog meer ideeën?
23 februari 2020 om 16:11 #18372646Ondertussen loopt de motor weer goed. Zowel de bobine als de lmm zijn vervangen en er zijn verschillende dingen nagekeken en schoongemaakt. Mijn vermoeden is dat de lmm de boosdoener was, maar misschien was het ook wel een combinatie van dingen.
Voor diegene die deze computer heeft, westtronics is de eerste die ik kon vinden die deze soort heeft liggen en kan programmeren.
Na tips van zowel Liviu als de meneer van westtronics was de monteur overtuigd om verder te gaan kijken en is gebleken dat het probleem niet aan de ecu lag, dus dank daarvoor aan Liviu en de onbekende meneer van westtronics.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.