Z18XE loopt slecht + exotische ECU?

Forumindex Forums Techniek Ecotec Z18XE loopt slecht + exotische ECU?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #18372158
    Caravan-E
    Deelnemer
      Lid sinds:
      17 June 2008

      Beste forum leden,

      ik heb het volgende probleem met mijn Zafira-A 2003, Z18XE, zonder EGR:

      Het begon tijdens het rijden dat ie wat onregelmatig ging lopen. Even later liep hij op 3 cilinders. De eerste reactie van mij was dan ook ontsteking. Op de terug weg met moeite op de snelweg gekomen, daar leek die het wel weer te doen. Thuis na het vervangen van de bobine en bougies was het eigenlijk erger en wou de motor nauwelijks lopen, schommelen tussen 600 en 1200 toeren met backfires en uiteindelijk stilvallen. Als je voor de auto staat waren de linkse 2 (nieuwe) bougies zwart.

      Wat de auto nu doet:
      Stationair bokken/schommelen op zowel lpg als benzine met stilvallen. Als je gas geeft, daalt het toerental en valt ie nog eerder stil.
      Als je direct na het starten gelijk gas geeft en hem boven de 3000 toeren houdt, lijkt hij goed te lopen. Na een stukje rijden boven de 3000 toeren, loopt ie stationair wat beter en trekt ie ook weer een beetje. (is dit omdat ie warm is, of omdat ie even heeft ingeleerd?)

      Ik heb het volgende gedaan:
      gasklep schoongemaakt en gat opgeboord met nieuwe pakking,
      compressietest (ivm verbrande kleppen oid) geen probleem,
      nieuwe bobine en bougies,
      zonder lmm stationair laten lopen, dit maakt geen verschil.
      op-com basisinstellingen gereset, in het begin liep die toen beter, maar niet perfect, later weer dezelfde problemen.

      Ik krijg geen foutcodes met mijn opcom, de garagist had iets met een d+ van de dynamo (weet niet meer precies).

      Bij mijn garage denken ze de ECU. Nu is mijn garagist gaan rondbellen, maar deze ECU schijnt zo exotisch te zijn dat nu al 3 bedrijven (bijv actronics) deze niet wil nakijken (en evt repareren). Er staat het volgende op:

      GM  55 355 044
      siemens vdo
      5WK9 383

      Wat is het verhaal hierachter? Als dit een afwijkende is, is dit om te bouwen naar een ‘normale’?

      En weet iemand waar ik nog meer naar zou kunnen kijken?

      Alvast bedankt.

      #18372161
      liviu2004
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 April 2014

        Simtec 71.1 ecu. Ik heb nooit eentje kapot gezien.

        Bremi bobine? Imitatie?

        #18372167
        Caravan-E
        Deelnemer
          Lid sinds:
          17 June 2008

          Ik moest het even aan de garage vragen, want zij hebben de bobine besteld, maar het is inderdaad een Bremi.

          Is dit niet goed? Zo nee, welke merken zijn dan wel goed?

          #18372168
          liviu2004
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 April 2014

            Bremi is nr 1 slecht. Valeo of GM is ok.

            #18372210
            Caravan-E
            Deelnemer
              Lid sinds:
              17 June 2008

              De garagist kon geen Valeo krijgen en heeft Hella besteld. Hij heeft dit zojuist geprobeerd, maar dit helpt niet tov de Bremi. Moet dit direct merkbaar zijn of moet er eerst nog ingereden worden ofzo?

              Heb je anders misschien nog meer ideeën?

              #18372646
              Caravan-E
              Deelnemer
                Lid sinds:
                17 June 2008

                Ondertussen loopt de motor weer goed. Zowel de bobine als de lmm zijn vervangen en er zijn verschillende dingen nagekeken en schoongemaakt. Mijn vermoeden is dat de lmm de boosdoener was, maar misschien was het ook wel een combinatie van dingen.

                Voor diegene die deze computer heeft, westtronics is de eerste die ik kon vinden die deze soort heeft liggen en kan programmeren.

                Na tips van zowel Liviu als de meneer van westtronics was de monteur overtuigd om verder te gaan kijken en is gebleken dat het probleem niet aan de ecu lag, dus dank daarvoor aan Liviu en de onbekende meneer van westtronics.

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.