Z16XEP kleppendeksel demonteren (tips gevraagd )

Forumindex Forums Techniek Overige motor types Z16XEP kleppendeksel demonteren (tips gevraagd )

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17277075
    ThijsM
      Lid sinds:
      18 June 2016

      Hallo,

      Mijn naam is Thijs en ik ben nieuw hier. Na regelmatig op deze site gekeken te hebben bij wat probleempjes nu maar eens een account aangemaakt.

      Ik heb een Opel Zafira B, met motortype Z16XEP, en omdat deze nogal veel olie verbruikt, wil ik het membraan van de carterontluchting vervangen. Bij ongeveer elke tankbeurt moet ik een liter olie bijvullen…
      Nou heb ik vanmiddag alle schroeven losgehaald, en ligt de kleppendeksel er los op. Alleen krijg ik hem niet los, omdat hij links nog klemt bij de tandwielen. Volgens mij zit hij nergens vast, hoe moet hij los? Gewoon beetje kracht gebruiken en naar rechts trekken?

      Alvast bedankt,

      Thijs

      #18321457
      CarloAstra
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 December 2006

        Hoi Thijs

        Deze moet je met wat overtuiging ertussen uit trekken. Heb je een flinke vacuum op de motor als je vuldop eraf probeert te halen bij lopen van de motor?
        Membraam kan je alleen vervangen icm met het hele deksel. Deze zit helemaal in het deksel verwerkt.

        #18321458
        ThijsM
          Lid sinds:
          18 June 2016

          Hallo Carlo,

          Met inderdaad wat aanmoedigingen en overtuiging is het me gelukt om de kleppendeksel eraf te halen. Bij de eerste poging wilde ik de carterontluchting los maken om het membraan erin te vervangen, welke ik via internet binnen heb gekregen. Helaas bleek dit moeilijk en voor mij onmogelijk. Ik weet niet of het uberhaupt mogelijk is, maar ik heb besloten een tweedehands kleppendeksel te monteren.
          Deze voor 75 euro opgehaald en samen met een nieuwe pakking erin gezet vanmorgen, deze was namelijk ook op een plek doormidden en ergens anders bijna doormidden. Het vacuum wat ik had is nu weg bij de vuldop, en de motor loopt lekker. Komende dagen/weken het olie-verbruik maar eens opvolgen en kijken hoe dat gaat. So far tevreden :D

          #18321459
          AstraSpijk
          Deelnemer
            Lid sinds:
            10 May 2016

            Hallo Thijs, bij mij ook het complete deksel (nieuw) vervangen door Carloastra. Kreeg amper met draaiende motor de vuldop open.
            Type astra h Z16XEP met 178000 erop.
            Ik had ook een hoog olieverbruik. Nu na vervanging iets verbetering: 0.75 l op de 250 km.
            Motor loopt als een zonnetje!
            Ook de EGR (nieuw) vervangen.
            Alleen blijft nu toch weer mn MML branden, nogmaals auto rijdt perfekt nu!

            #18321460
            AstraSpijk
            Deelnemer
              Lid sinds:
              10 May 2016

              Hoi Thijs, alweer enige tijd geleden maar hoe is je olieverbruik tot nu toe na het vervangen van je kleppendeksel?

              #18321461
              Eep
                Lid sinds:
                12 August 2016

                @AstraSpijk wrote:

                Hallo Thijs, bij mij ook het complete deksel (nieuw) vervangen door Carloastra. Kreeg amper met draaiende motor de vuldop open.
                Type astra h Z16XEP met 178000 erop.
                Ik had ook een hoog olieverbruik. Nu na vervanging iets verbetering: 0.75 l op de 250 km.
                Motor loopt als een zonnetje!
                Ook de EGR (nieuw) vervangen.
                Alleen blijft nu toch weer mn MML branden, nogmaals auto rijdt perfekt nu!

                Hallo, ik rijd een Vectra GTS met een Z18 XE motor uit 2004. Mijn Vectra verbruikt ook sinds kort pittig olie! Zou het probleem ook aan de carterontluchting kunnen liggen?

                #18321462
                AstraSpijk
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  10 May 2016

                  Hallo Eep,
                  Ik ben goed geholpen door Carloastra, hij leest uit enz. Ik weet niet waar je vandaan kom maar stturr ff een bericht naar hem.

                  #18321463
                  Eep
                    Lid sinds:
                    12 August 2016

                    @AstraSpijk wrote:

                    Hallo Eep,
                    Ik ben goed geholpen door Carloastra, hij leest uit enz. Ik weet niet waar je vandaan kom maar stturr ff een bericht naar hem.

                    Ik kom uit Noord Holland in de buurt van Alkmaar, ik heb een topic staan onder Vectra/Signum.
                    Maar uit je antwoorden maak ik op dat jouw Astra ook nog pittig olie verbruikt?
                    Misschien is bij mij ook het ontluchtingsklep gaatje verstopt, ga spoedig ff checken!
                    Bedankt voor je reactie…. :thumb

                    #18327643
                    AstraSpijk
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      10 May 2016

                      Hallo Eep,
                      Zou aan je kleppendeksel kunnen liggen. Duur geintje als je die nieuw koopt bij Opel.
                      € 250,- Maar dan heb je wel een originele en dan nog door een forum lid laten monteren.

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.