Z16XE tikkend geluid door wervelkleppen

Forumindex Forums Techniek Ecotec Z16XE tikkend geluid door wervelkleppen

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #18350712
    RonVi
    Deelnemer
      Lid sinds:
      21 December 2017

      Ik had deze vraag hier onlangs al gesteld (en ook een paar reacties gekregen) maar vanwege de database problemen was alles weg.

      Ik heb een Zafira 1,6 (F75) uit 2003 met 188.000 km op de teller.
      De motor is een Z16XE waar nooit echt grote problemen mee zijn geweest en die regelmatig zijn onderhoud krijgt.

      Sinds een maand of drie maakt de motor een tikkend geluid wat zowel koud als warm aanwezig is en meeloopt met het toerental.
      Mijn niet Opel garage dacht in eerste instantie (op het gehoor) dat er iets mis zou zijn met de drijftstang lagers.
      Dit bleek het niet te zijn, na telefonisch overleg met een Opel garage werden de wervelkleppen in het inlaatspruitstuk aangewezen als de boesdoeners.
      Om dit te verhelpen moet er een nieuw inlaatspruitstuk worden geplaatst, voor bijna € 1.500,- plus montage uren, totaal richting € 2.000,- dus.

      Ik ben toen gaan zoeken op nederlandse en duitse forums maar het aantal vragen wat ik had is eigenlijk alleen maar toegenomen.
      Sommigen zeggen dat de Z16XE helemaal geen wervelkleppen heeft, die zouden pas zijn gekomen bij de Z16XEP Twinport motor.
      Er zijn genoeg verhalen te vinden van mensen die het zelfde geluid hebben gehad waarbij de oorzaak in een loszittende dunne metalen plaat bleek te zitten die in het inlaatspruitstuk zit vastgekleefd en geschroefd.
      Deze verhalen gaan dan voornamelijk over de Z16XEP motor waardoor ik eigenlijk niet zeker weet of er in mijn inlaatspruitstuk ook zo’n plaat zit.
      Het goed vastschroeven en lijmen van het plaatje was voldoende om van het geluid af te komen.

      Wat ik graag zou willen weten:

      – Heeft de Z16XE motor wervelkleppen?
      – Zo ja, kunnen deze kleppen zo’n geluid maken?
      – Heeft iemand hier ervaring met het loszittende plaatje in het inlaatspruitstuk?

      Alle andere tips zijn natuurlijk ook heel erg welkom!

      Ron

       

      #18352083
      RonVi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        21 December 2017

        Omdat ik er ondertussen toch redelijk van overtuigd was dat het geluid door de plaat in het inlaatspruitstuk werd veroorzaakt, heb ik besloten de gok maar te wagen.

        Ik heb UHU hoge temperatuur siliconen lijm besteld en heb ondertussen de (niet Opel) garage foto’s laten zien waarop de plaat te zien was.
        Bij de Opel dealer heb ik een pakking gehaald voor het inlaatspruitstuk. (wel de verkeerde bleek later)
        Zij kenden het verhaal van de loszittende plaat niet, waarschijnlijk omdat ze altijd een nieuw spruitstuk plaatsen.

        Gisteren heeft men het spruitstuk verwijderd, gesplitst, schoon gemaakt en de plaat opnieuw vast gezet met het UHU spul.
        Dat UHU spul leek verdacht veel op dat vloeibare klepdeksel pakking spul, dat had waarschijnlijk ook prima gewerkt.
        De boel weer in elkaar gezet, gemonteerd en aangesloten.
        De lijm moest 24 uur drogen dus vandaag mocht ie gestart worden: de tik was verdwenen  :happy02:

        Ik heb wat foto’s van de spruitstuk helften en de plaat die ertussen zit.IMG-20180122-WA0001IMG-20180122-WA0002IMG-20180122-WA0003

        Er waren slijtplekken te zien waar de plaat op het spruitstuk had staan klapperen.

         

        #18352147
        Robak
        Deelnemer
          Lid sinds:
          22 August 2012

          Inderdaad het zelfde als x16xep waarbij de plaat in het spruitstuk rammeld

          gr Ron

          #18363858
          Nick-GSI
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 June 2004

            mijn astra met de z16xe motor heeft hetzelfde, binnenkort ook maar eens los halen

            #18363863
            Haasje17
            Moderator
              Lid sinds:
              8 September 2009

              Ondanks dat het er vies uit ziet betwijfel ik of dit het probleem oplost, de z16xe heeft namelijk helmaal geen wervelkleppen.

              Het deel wat nu uitelkaar gehaald is zit ook vast in het spruitstuk als die helemaal dicht is gelijmd / geschroefd.

              #18363964
              Nick-GSI
              Deelnemer
                Lid sinds:
                30 June 2004

                Er is wel een tsb van opel met betrekking tot de z16xe met rammelende geluiden uit inkaatspruitstuk.

                 

                Motor Z16XE/XEP/YNG – Klapperende geluiden
                Modellen:
                Motoren:
                Optie:
                Astra-G 2003…2005,Astra-H 2004…2005,Zafira 2004…2005
                Z16XE| Z16XEP| Z16YNG,Z16XEP,Z16XEP| Z16YNG

                Klacht:
                Gerammel in de buurt van de cilinderkop. Het geluid wordt harder naarmate het toerental oploopt, ongeacht de belasting. Tijdens stationairloop vrijwel niet hoorbaar.
                Oorzaak:
                Trilling/geratel vanwege loszittende onderdelen in het inlaatspruitstuk.
                Productie:
                Verbeterde inlaatspruitstukken gemonteerd tijdens de productie (mei 2005) vanaf motornr.: 20FG2871.

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.