Beste mensen,
Ik heb een Meriva A met Z16SE blok uit 2003. Importauto.
KM stand 150000. 5 jaar geleden gekocht met 100000km op de klok, maar net na aanschaf zag ik op My Opel (kon toen nog, nu niet meer…) dat het op het chassisnummer in Duitsland al eens ruim 112000km was geregistreerd, dus voor mijn aankoop in NL. Oftewel: kilometerstand onbekend…
Op zich prima 50000 km mee gereden.
Vorige week zaterdag motorstoringslampje aan. ANWB er bij, die constateerde cilinderoverslag op de 1e cilinder. Naar huis gesleept en auto weggezet.
Vandaag heeft een bevriende monteur met werkplaats alles nagekeken. Opnieuw uitgelezen, zelfde storing.
Injectoren werken, ontsteking werkt. Maar…geen compressie op cilinder 1, lage compressie op cilinder 4 en veel sludge onder de oliedop.
Vermoeden: lekke klep in cilinder 1, versleten zuigerveer op cilinder 4 en waarschijnlijk lekke koppakking. Kan gerepareerd, maar wat kom je dan nog meer tegen? Net 4 nieuwe banden, vorig jaar nieuwe trekhaak en ECU gerepareerd. Wat is wijsheid?
Ik denk nu aan een vervangend motorblok. Heeft iemand een goede Z16SE in de aanbieding, of een betrouwbaar adres voor een Opel Z16SE blok?
Ik hoor graag!