Z16SE blok gezocht

Forumindex Forums Modellen Meriva, Agila Z16SE blok gezocht

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #18354231
    Meriva2003
    Deelnemer
      Lid sinds:
      18 November 2015

      Beste mensen,

      Ik heb een Meriva A met Z16SE blok uit 2003. Importauto.
      KM stand 150000. 5 jaar geleden gekocht met 100000km op de klok, maar net na aanschaf zag ik op My Opel (kon toen nog, nu niet meer…) dat het op het chassisnummer in Duitsland al eens ruim 112000km was geregistreerd, dus voor mijn aankoop in NL. Oftewel: kilometerstand onbekend…
      Op zich prima 50000 km mee gereden.
      Vorige week zaterdag motorstoringslampje aan. ANWB er bij, die constateerde cilinderoverslag op de 1e cilinder. Naar huis gesleept en auto weggezet.
      Vandaag heeft een bevriende monteur met werkplaats alles nagekeken. Opnieuw uitgelezen, zelfde storing.
      Injectoren werken, ontsteking werkt. Maar…geen compressie op cilinder 1, lage compressie op cilinder 4 en veel sludge onder de oliedop.

      Vermoeden: lekke klep in cilinder 1, versleten zuigerveer op cilinder 4 en waarschijnlijk lekke koppakking. Kan gerepareerd, maar wat kom je dan nog meer tegen? Net 4 nieuwe banden, vorig jaar nieuwe trekhaak en ECU gerepareerd. Wat is wijsheid?

      Ik denk nu aan een vervangend motorblok. Heeft iemand een goede Z16SE in de aanbieding, of een betrouwbaar adres voor een Opel Z16SE blok?

      Ik hoor graag!

      #18354232
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        Ik heb hier verschillende vragen, een goede z16se zul je niet zomaar vinden.

        Wat ik denk is dat het verstandiger is je huidige blok te repareren.

        Je vermoed lekke koppaking? Waarom? Sludge? Deze blokken hebben vaker last van sludge (Gebruikt geen koelvloeistof) maar komt gewoon door het plastic klepdeksel en rijden van korte afstanden. Heb je je nokkenas gecontroleerd, is die niet ver ingesleten of gebroken?

        #18354233
        Meriva2003
        Deelnemer
          Lid sinds:
          18 November 2015

          Ik had ook al gehoord dat het rijden van korte afstanden de sludge kan veroorzaken. Dat klopt wel bij ons. Auto wordt veel voor korte ritjes gebruikt en rijdt weinig lange afstanden.
          Nokkenas is niet gecontroleerd volgens mij. Kan dat 0 compressie veroorzaken?

          #18354235
          Haasje17
          Moderator
            Lid sinds:
            8 September 2009

            Welke kant is volgens jou cilinder 4? Kan ook gebroken klepveer zijn ofzo. En daarnaast is revisie ook niet heel erg duur.

            #18354237
            Meriva2003
            Deelnemer
              Lid sinds:
              18 November 2015

              Cilinder 4 is als je er voor staat de meest rechtse, bij de bobine.
              Wat denk je dat een revisie kost?

              #18354239
              Haasje17
              Moderator
                Lid sinds:
                8 September 2009

                Dan kan het inderdaad een gebrokken nokkenas zijn.

                #18354241
                Meriva2003
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  18 November 2015

                  Motor loop wel, alleen zonder de 1e cilinder….

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.