Z14XE slaat niet aan.(opgelost)

Forumindex Forums Modellen Corsa Z14XE slaat niet aan.(opgelost)

  • Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17264338
    chieltjuh
    Deelnemer
      Lid sinds:
      25 February 2012

      Het probleem is al opgelost maar ik wou dit toch even melden.(misschien heeft iemand hier nog wat aan)

      Vandaag wou mijn C corsa (Z14XE) niet starten, draaide wel rond maar geen compressie niks.
      Ik had een dag geleden nog wat olie bijgevuld, en de auto even gestart(na 30 seconden weer uitgezet)
      Na et controleren van de werking van de startmotor en het checken van de distributieriem toch de anwb ingeschakeld.

      Anwb kwam tot de volgende conclusie:

      Door het kort starten en weer uitzetten blijft er teveel olie achter in de klepstoters waardoor deze open blijven staan.
      (schijnt vaker te gebeuren bij deze blokjes(zeker met koud weer en wat oudere,dikkere olie)

      Oplossing was met wat starthulp de auto lang door te starten.

      Ik vond het opmerkelijk en wou het toch even delen, wie weet heeft iemand er nog wat aan, of op en aanmerkingen.

      #18220062
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        Denk dat die dan toch niet helemaal weet hoe het werkt, als dit probleem daardoor komt is er toch echtmwat goed mis. Als die exht blijft hangen breekt je klep binnen nomtime of wordt die krom. En zeker van een klepstoter krijg je niet dit problem. Dan zou die als het er een is moeten lopen maar minder goed.

        #18220063
        chieltjuh
        Deelnemer
          Lid sinds:
          25 February 2012

          Als de kleppen maar heel iets open blijft staan hoeft deze de cilinder toch niet te raken?

          #18220064
          Aapje
            Lid sinds:
            1 January 2009

            Effe compressietest doen met een warme motor, weet je zo of alle kleppen nog goed recht sluiten.

            #18220065
            Haasje17
            Moderator
              Lid sinds:
              8 September 2009

              @chieltjuh wrote:

              Als de kleppen maar heel iets open blijft staan hoeft deze de cilinder toch niet te raken?

              Bij een 16V heb je geen ruimte om ze iets open te laten staan.

              #18220066
              chieltjuh
              Deelnemer
                Lid sinds:
                25 February 2012

                @Haasje17 wrote:

                @chieltjuh wrote:

                Als de kleppen maar heel iets open blijft staan hoeft deze de cilinder toch niet te raken?

                Bij een 16V heb je geen ruimte om ze iets open te laten staan.

                Dat vind ik wel heer raar, er is geen geen getik gehoord, de motor draaide gewoon vrij rond.

                Compressietest lijkt me toch overbodig als de auto gewoon weer netjes loopt?!

                #18220067
                Haasje17
                Moderator
                  Lid sinds:
                  8 September 2009

                  Compressie test is overbodig, maar de diagnose van de ANWB klopt niet, dat zel niet het probleem hebben veroorzaakt.

                  #18220068
                  chieltjuh
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    25 February 2012

                    Dat zou misschien kunnen, al vind ik het raar dat hij de diagnose al van te voren stelt, de rede geeft(te dikke olie klopt)
                    de oplossing geeft(lang doorstarten) en het ook nog werkt.
                    (de ecotec blokjes zijn wel wat gevoeliger voor dikkere olie)

                    Daarbij is het natuurlijk raar dat ik tijdens het starten geen enkel idee had dat hij compressie had.

                    #18220069
                    Haasje17
                    Moderator
                      Lid sinds:
                      8 September 2009

                      wat voor olie heb jij dr in dan? Ik vul ze bijna altijd met 15w40 nog nooit wat gehad, heb er ook een gehad 10W60 ook nooit problemen gehad. en ECOTEC blokken zijn het bijna allemaal van opel!

                      #18220071
                      chieltjuh
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        25 February 2012

                        10W40 maar dit resulteerde wel gelijk in tikkende kleppen met een koude motor,
                        nu heb ik er een liter 5 w40 bij gegooid en tikken is gelijk verdwenen.(bij de volgende beurt komt er dus 5w40 in, moet eerst nog even een kleppendekselpakking vervangen.

                        (mijn nieuwere Z18XE is minder moeilijk qua olie)

                        Km stand 172dk

                        #18220072
                        testdrive
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          12 November 2008

                          Kleppen bleven niet open staan maar gingen niet meer open
                          omdat er olie uit de klepstoters geperst is tijdens die eerste start maar weer moeilijk kon vullen
                          met die nieuwere dikke olie.
                          Door het langer door starten begint de olie weer langzaam door de stoters heen te lopen
                          en slaat de motor weer aan .

                          #18220070
                          chieltjuh
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            25 February 2012

                            Ahh dat verklaard een hoop, dan heb ik het verkeerd begrepen, omdat ik het idee had dat er vrijwel geen compressie was ging ik er van uit dat ze open stonden.

                            #18220073
                            Haasje17
                            Moderator
                              Lid sinds:
                              8 September 2009

                              Z14XE en Z18XE zijn van dezelfde generatie.
                              Bouwjaar kan wel nieuwer zijn maar modeljaar is gelijk.

                              Als de stoter blijft hangen moet die gaan bewegen (naar open), de nokkenas drukt hem naar beneden.
                              Als die dan nog blijft hangen staat de klep open (klepveer moet hem dan terug drukken) en als dit niet gebeurd dan raakt die de zuiger.

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.