Y26se 1e en 2e kat leeghalen en apk

Forumindex Forums Techniek V6. C25XE / X25XE / X30XE / Y26SE enz Y26se 1e en 2e kat leeghalen en apk

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #18347801
    Nathan Kop
    Deelnemer
      Lid sinds:
      8 September 2009

      Hallo allemaal,

      Ben enige jaren weggeweest van het forum en nu weer terug. Ik ben Nathan uit Goirle en altijd al Opel rijdend ;-)

      Ik ben nu bezig aan een Vectra b v6 (kenteken 49 gv tj, misschien wel bekend bij iemand hier??) met y26se motor. Aangezien ik de hele motor heb uitgebouwd voor het vervangen van oa het druklager, heb ik meteen meer aangepakt. Ik had storingscodes 0420 en 0430 en dit is hopelijk verholpen door speciale verlengbussen op de tweede lambdasensor te zetten. Daardoor komt er minder uitlaatgas bij de sensor en zo “fop” je uiteindelijk de ecu, zodat ook de storing en noodloop wegblijft.

      Nu vraag ik me af: ik heb nu de mogelijkheid om de katalysatoren uit de spruitstukken te halen zodat ik uiteindelijk meer vermogen (vooral onderin vermoed ik) uit het blok kan halen. Iemand hier ervaring mee?

      Is de enkele kat (derde) die dan overblijft voldoende voor de emissietest bij de apk? En is er een redelijke winst te verwachten of is het onnodig risico?

      Ik lees het graag als iemand hier nuttige info over heeft. ☺

      Thanks!

      #18348335
      sjoerdie
      Deelnemer
        Lid sinds:
        19 September 2005

        beter gebruik je spruitstukken van de 2.5, en bijbehorende voorpijp uiteraard.

        de spruitstukken van de 2.6 en 3.2 (zelfde) zijn ernom restrictief, zelfs met die kat eruit.

        of je dan geen foutmelding gaat krijgen…kleine kans

        er zijn ook 90graden stukjes te krijgen om de 2e lambda te foppen.

        #18356090
        Nathan Kop
        Deelnemer
          Lid sinds:
          8 September 2009

          Sorry voor de heeeeeel late reactie maar had je antwoord nog niet gezien. Bedankt!
          Ik zal me er eens een keer verder in verdiepen. De auto rijdt op zich prima, zou alleen mooi zijn als ik het verbruik wat terug zou kunnen dringen door een meer “open” pijp. Geloof dat daarom de 2.5 ook iets zuiniger is, door afwezigheid van de 2 kats.

          #18363553
          Anoniem
            Lid sinds:
            1 January 1970

            Heb je hier misschien nog iets mee gedaan?

            Zit er zelf over te denken om 2 leeg gehaalde spruitstukken te monteren met spacers in de onderste lambda’s.

            #18363556
            Nathan Kop
            Deelnemer
              Lid sinds:
              8 September 2009

              Hoi,

              Heb uiteindelijk de spruitstukken zo gelaten maar idd wel spacers geplaatst (2x 25mm geloof ik). Die hebben er voor gezorgd dat ik geen foutcodes meer krijg.

              Hoop dat je er wat aan hebt.

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.