x20xev zuigers

Forumindex Forums Techniek Ecotec x20xev zuigers

  • Dit onderwerp is leeg.
17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #17267135
    marijnl1988
    Deelnemer
      Lid sinds:
      19 January 2012

      hallo

      welke standaard diameter heeft de zuigers van een x20xev ???

      ik kwam hierop maar klopt dit wel Cilinderboring: 86,00mm

      stel ik wil mijn cillinder wanden ophonen welke diameter zou ik dan moeten pakken ??

      #18244210
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        Standaard maat is 86,00
        Eerste overmaat is 86,50

        #18244211
        marijnl1988
        Deelnemer
          Lid sinds:
          19 January 2012

          En dan nog een vraagje…
          wat voor zuigers heb je nodig als je met een supercharger wilt rijden..?
          Moet ik dan lager compressie zuigers nemen of hoge compressie zuigers.?
          Of kan ik zelfs de standaard zuigers gebruiken ( of van een z20let )

          #18244212
          Haasje17
          Moderator
            Lid sinds:
            8 September 2009

            Lage compressie let of leh hebben zelfde maat.
            Niet meer dan 240 pk als je alles heel wil houden.
            Anders ook drijfstangen aanpassen.

            #18244213
            marijnl1988
            Deelnemer
              Lid sinds:
              19 January 2012

              Wil rond de 200 pk uit komen uiteindelijk
              Mag iets meer of iets minder zijn…

              maar aanrader om me zuiger wel te vervangen dus..?
              Zuigers met een lagere compressie verhouding..?

              #18244214
              Haasje17
              Moderator
                Lid sinds:
                8 September 2009

                Dan kan je meer druk draaien anders heb je meer kans op te vroeg ontbranden.

                #18244215
                Haasje17
                Moderator
                  Lid sinds:
                  8 September 2009

                  Oja doe goed onderzoek alvorens je hieraan begint. Het kost je meer dan je denkt.

                  #18244216
                  corsaboy
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    30 June 2004

                    Ik wou zeggen. Er zijn maar een paar succesvolle supercharger ombouwen in nl.

                    Dit komt omdat heel veel mensen het super gaaf vinden. Eraan starten maar niet weten waar ze mee bezig zijn.

                    Als je eerste vraag is wat je eerste overmaat is en vervolgens je tweede vraag is of je hoge of lage compressie zuigers moet nemen dan zou ik je willen adviseren om nu ff je project in de ijskast te leggen.

                    Eerste heeeeeeeeel veel kennis opdoen. Heel veel te gaan lezen en dan eens een dikke bankrekening aan leggen.

                    Haasje en ik weten beide wat het kost zo’n charger ombouw.

                    #18244209
                    Haasje17
                    Moderator
                      Lid sinds:
                      8 September 2009

                      Nouja ik wil me in iedergeval geen expert noemen, maar weet wel dat het gewoonweg veel kost. Dus inderdaad als je goedkoop uit wil zijn niet aan beginnen. En zorg dat berekeningen niet enkel voor je gedaan kunnen worden, maar dat je ze zelf ook begrijpt en kunt controleren.

                      En tevens ruimte is ook snel een probleem met een charger, ik heb nu een zeer compacte op de kop kunne tikken. Maar nadeel is weer dat de charger dan hogere toeren moet draaien en dat is ook maar de vraag voor hoelang dat goed gaat. En je hebt dan weer meer warmte ontwikkeling.

                      Overigens is een turbo ombouw wat makkelijker zeker omdat je gewoonweg een x20let kunt bouwen als waren. Dus alle delen van een let gebruiken. (Zuigers, Turbo, Uitlaat, Intercooler en buizenwerk)

                      #18244217
                      Haasje17
                      Moderator
                        Lid sinds:
                        8 September 2009

                        Overigens bedoelen we het niet vervelend, maar het kost veel geld en tijd en er is weinig kennis. Veel kennis moet je zelf opdoen en uitzoeken. Dus als je er aan begint hebben we veel respect voor je keuze. Overigens zijn er ook veel meningen en ervaringen verschillen met compressoren op motoren.

                        #18244218
                        marijnl1988
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          19 January 2012

                          Ik heb ook nooit verteld dat het een goedkope klus word of dergelijke…
                          project is het ook nog niet eens het is meer een idee voor de toekomst…
                          binnenkort haal ik namelijk een 2 motorblok wat ik vast wil voorbereiden op een grotere update…
                          Echter heb ik wel wat info op gedaan alleen wat veel mensen beweren is dat je met een standaard blok tot 0.3 /0.4 bar kunt rijden zonder problemen ( echter betwijfel ik dit dus ) vandaar dat ik mijn 2e motor blok compleet wil reviseren en wil voorbereiden op een grotere update…
                          Vandaar dat mijn vraag ook ergens moet beginnen en dat was deze bijvoorbeeld 1 van

                          #18244219
                          Haasje17
                          Moderator
                            Lid sinds:
                            8 September 2009

                            Standaard kan prima mat 0.4 bar druk, maar ook nog wel meer hoor. Hoe lager de compressie hoe hoger je de druk kunt opvoeren. Lage compressie zuigers en hoge druk is uiteindelijk meer compressie.

                            Ga je met compressoren aan de slag zal je eerst moeten weten hoeveel het motorblok consumeert aan lucht (berekenen). Dan moet je gaan berekenen wat je aan maximum druk kunt / wil draaien. Kijken wat het maximum toerental is wat je wil gaan draaien. Kijken naar hoeveel opbrengsten je compressor minimaal moet hebben. Welk toerental de compressor hiervoor moet draaien.

                            Als je toch een ander blok koopt, denk ik dat je het beste een let/leh/ler aanschaft als basis.

                            #18244220
                            marijnl1988
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              19 January 2012

                              Toeren wil ik behouden zoals hij nu is
                              Want hij hoeft zeker niet op max gaan draaien en belachelijk veel toeren gaan maken
                              het moet namelijk betrouwbaar blijven aangezien het gewoon een auto blijft die word gebruikt
                              met gebruikt bedoel ik weekenden en mooi weer ( uiteindelijk )
                              inderdaad heb ik wel naar gedacht over een andere type blok ( let leh )
                              maar dit is standaard binnen de tuning we gooien en een let blok is met leh blok bam 250 pk
                              dit is dus wat ik niet wil je ziet niet mega veel x20xev met een een turbo of supercharger en vooral niet met itbs
                              heb over deze 3 ook naar gedacht
                              a itbs ( gewoon weg brut geluid en wil niet max draaien )
                              b turbo ( leuk maar rijden te veel mee wat voor mij niet meer uniek maakt )
                              C supercharger ( is en blijft uniek voor een x20xev )

                              Wat ik begreep uit Google is een supercharger binnen de tuning gewoon wel de goedkoopste
                              Maar daar gaat het niet om word een lange project waar ik alle tijd voor neem

                              wat ik las op enkele forums

                              Supercharger
                              beugels laten maken
                              buizen traject
                              dubbele polie
                              v snaar
                              ( eventueel grotere injectoren )
                              Brandstof druk regelaar
                              lmm moet dit aan kunnen

                              Zat aan de eaton m45 te denken
                              of een supercharger van een water scooter ( rxp 215)

                              maar goed alle tips zijn echt welkom
                              Zo leer ik er natuurlijk ook van

                              ik denk misschien te makkelijk maar weet donders goed dat het allemaal lang niet zo makkelijk is ;)

                              #18244221
                              Haasje17
                              Moderator
                                Lid sinds:
                                8 September 2009

                                Nou het was mij meer om een combinatie te doen dus zeg maar let onderblok, drijfstangen zuigers met vervolgens de rest van een xev. Dat scheelt je flink knaken in plaats van nieuwe zuigers enz. Ik heb een xer met turbo gebouwd en dat was gewoonweg goedkoopste.

                                Ik heb een M45 gehad, maar deze is eigenlijk te groot wat betreft omvang. Als je geen airco hebt is het het makkelijkste om hem aan de voorkant ergens te monteren. Zorg dat je weet hoeveel lucht er geconsumeert word en nodig is om bepaalde druk te draaien alvorens je een compressor kiest.

                                #18244222
                                corsaboy
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  30 June 2004

                                  Een m45 is eigenlijk te klein in mijn ogen voor een 2 liter motor. En dan niet qua omvang maar qua opbrengst. Verder is de m45 qua omvang wel de kleinste uit de eaton reeks welke veel voorkomen. M45-m62-m90-m112

                                  Ze worden steeds groter.

                                  Geloof me een supercharger ombouw is vele malen duurder dan een turbo ombouw.

                                  Verder gaat een supercharger op v snaar niet werken. Multiriem met heel veel omspannen lengte op de charger.

                                  Verder kan je ecu het niet aan als je richting de 0,8 bar gaat.

                                  Ik blijf erbij dat je je erop verkijkt en veels te makkelijk denkt. Maar goed, we shall see. Kijken of je de eerste bent die echt doorzet.

                                  Alle andere projecten zijn gestrand en te koop gezet.

                                  #18244223
                                  Haasje17
                                  Moderator
                                    Lid sinds:
                                    8 September 2009

                                    Haha ik heb nog niks tekoop gezet. hahaha. Maar wel steets op af op af en zo weer verder klooien.
                                    En steeds weer maar wat aanpassen om zo tot het gewilde resultaat te komen. Het meeste tijd en geld gaat zitten in steeds weer kleine dingen die je moet aanpassen om het goed te laten werken.

                                    Hetgeen wat ik nu van alles heb geleerd is dat je dit trouwens vooral niet op een originele ecu moet willen. En ook niet bij de standaard tuners moet aankomen voor het afstellen. Maar een die weet wat die doet.

                                    Overigens is dit ook vaak de reden dat veel tuners geen after-market ecu’s afstellen. Gewoonweg de kennis is er niet. Een mapje aanpassen kunnen velen, maar complete map schrijven weinig. Dus ook hier gaat veel test en afstel werk in zitten.

                                    Ik ben nu weer bezig met AMR en ROOTS chargers, lees een boek zoals bijvoorbeeld “street supercharging” staat veel informatie in over hoe je het kunt opbouwen enz.

                                    #18244224
                                    corsaboy
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      30 June 2004

                                      Nee er zijn niet veel die hards.
                                      Die maar blijven doorgaan met de chargers op een opel.

                                      Stock ecu is idd niet wenselijk. Een dta s40 is al voldoende voor een 4 cilinder.

                                    17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.