Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › x20xev zuigers
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 juli 2014 om 23:34 #17267135
hallo
welke standaard diameter heeft de zuigers van een x20xev ???
ik kwam hierop maar klopt dit wel Cilinderboring: 86,00mm
stel ik wil mijn cillinder wanden ophonen welke diameter zou ik dan moeten pakken ??
25 juli 2014 om 05:18 #18244210Standaard maat is 86,00
Eerste overmaat is 86,5025 juli 2014 om 13:39 #18244211En dan nog een vraagje…
wat voor zuigers heb je nodig als je met een supercharger wilt rijden..?
Moet ik dan lager compressie zuigers nemen of hoge compressie zuigers.?
Of kan ik zelfs de standaard zuigers gebruiken ( of van een z20let )25 juli 2014 om 16:13 #18244212Lage compressie let of leh hebben zelfde maat.
Niet meer dan 240 pk als je alles heel wil houden.
Anders ook drijfstangen aanpassen.25 juli 2014 om 16:18 #18244213Wil rond de 200 pk uit komen uiteindelijk
Mag iets meer of iets minder zijn…maar aanrader om me zuiger wel te vervangen dus..?
Zuigers met een lagere compressie verhouding..?25 juli 2014 om 16:25 #18244214Dan kan je meer druk draaien anders heb je meer kans op te vroeg ontbranden.
25 juli 2014 om 16:26 #18244215Oja doe goed onderzoek alvorens je hieraan begint. Het kost je meer dan je denkt.
25 juli 2014 om 21:33 #18244216Ik wou zeggen. Er zijn maar een paar succesvolle supercharger ombouwen in nl.
Dit komt omdat heel veel mensen het super gaaf vinden. Eraan starten maar niet weten waar ze mee bezig zijn.
Als je eerste vraag is wat je eerste overmaat is en vervolgens je tweede vraag is of je hoge of lage compressie zuigers moet nemen dan zou ik je willen adviseren om nu ff je project in de ijskast te leggen.
Eerste heeeeeeeeel veel kennis opdoen. Heel veel te gaan lezen en dan eens een dikke bankrekening aan leggen.
Haasje en ik weten beide wat het kost zo’n charger ombouw.
25 juli 2014 om 21:48 #18244209Nouja ik wil me in iedergeval geen expert noemen, maar weet wel dat het gewoonweg veel kost. Dus inderdaad als je goedkoop uit wil zijn niet aan beginnen. En zorg dat berekeningen niet enkel voor je gedaan kunnen worden, maar dat je ze zelf ook begrijpt en kunt controleren.
En tevens ruimte is ook snel een probleem met een charger, ik heb nu een zeer compacte op de kop kunne tikken. Maar nadeel is weer dat de charger dan hogere toeren moet draaien en dat is ook maar de vraag voor hoelang dat goed gaat. En je hebt dan weer meer warmte ontwikkeling.
Overigens is een turbo ombouw wat makkelijker zeker omdat je gewoonweg een x20let kunt bouwen als waren. Dus alle delen van een let gebruiken. (Zuigers, Turbo, Uitlaat, Intercooler en buizenwerk)
25 juli 2014 om 21:54 #18244217Overigens bedoelen we het niet vervelend, maar het kost veel geld en tijd en er is weinig kennis. Veel kennis moet je zelf opdoen en uitzoeken. Dus als je er aan begint hebben we veel respect voor je keuze. Overigens zijn er ook veel meningen en ervaringen verschillen met compressoren op motoren.
25 juli 2014 om 21:59 #18244218Ik heb ook nooit verteld dat het een goedkope klus word of dergelijke…
project is het ook nog niet eens het is meer een idee voor de toekomst…
binnenkort haal ik namelijk een 2 motorblok wat ik vast wil voorbereiden op een grotere update…
Echter heb ik wel wat info op gedaan alleen wat veel mensen beweren is dat je met een standaard blok tot 0.3 /0.4 bar kunt rijden zonder problemen ( echter betwijfel ik dit dus ) vandaar dat ik mijn 2e motor blok compleet wil reviseren en wil voorbereiden op een grotere update…
Vandaar dat mijn vraag ook ergens moet beginnen en dat was deze bijvoorbeeld 1 van25 juli 2014 om 22:12 #18244219Standaard kan prima mat 0.4 bar druk, maar ook nog wel meer hoor. Hoe lager de compressie hoe hoger je de druk kunt opvoeren. Lage compressie zuigers en hoge druk is uiteindelijk meer compressie.
Ga je met compressoren aan de slag zal je eerst moeten weten hoeveel het motorblok consumeert aan lucht (berekenen). Dan moet je gaan berekenen wat je aan maximum druk kunt / wil draaien. Kijken wat het maximum toerental is wat je wil gaan draaien. Kijken naar hoeveel opbrengsten je compressor minimaal moet hebben. Welk toerental de compressor hiervoor moet draaien.
Als je toch een ander blok koopt, denk ik dat je het beste een let/leh/ler aanschaft als basis.
25 juli 2014 om 23:37 #18244220Toeren wil ik behouden zoals hij nu is
Want hij hoeft zeker niet op max gaan draaien en belachelijk veel toeren gaan maken
het moet namelijk betrouwbaar blijven aangezien het gewoon een auto blijft die word gebruikt
met gebruikt bedoel ik weekenden en mooi weer ( uiteindelijk )
inderdaad heb ik wel naar gedacht over een andere type blok ( let leh )
maar dit is standaard binnen de tuning we gooien en een let blok is met leh blok bam 250 pk
dit is dus wat ik niet wil je ziet niet mega veel x20xev met een een turbo of supercharger en vooral niet met itbs
heb over deze 3 ook naar gedacht
a itbs ( gewoon weg brut geluid en wil niet max draaien )
b turbo ( leuk maar rijden te veel mee wat voor mij niet meer uniek maakt )
C supercharger ( is en blijft uniek voor een x20xev )Wat ik begreep uit Google is een supercharger binnen de tuning gewoon wel de goedkoopste
Maar daar gaat het niet om word een lange project waar ik alle tijd voor neemwat ik las op enkele forums
Supercharger
beugels laten maken
buizen traject
dubbele polie
v snaar
( eventueel grotere injectoren )
Brandstof druk regelaar
lmm moet dit aan kunnenZat aan de eaton m45 te denken
of een supercharger van een water scooter ( rxp 215)maar goed alle tips zijn echt welkom
Zo leer ik er natuurlijk ook vanik denk misschien te makkelijk maar weet donders goed dat het allemaal lang niet zo makkelijk is ;)
26 juli 2014 om 05:26 #18244221Nou het was mij meer om een combinatie te doen dus zeg maar let onderblok, drijfstangen zuigers met vervolgens de rest van een xev. Dat scheelt je flink knaken in plaats van nieuwe zuigers enz. Ik heb een xer met turbo gebouwd en dat was gewoonweg goedkoopste.
Ik heb een M45 gehad, maar deze is eigenlijk te groot wat betreft omvang. Als je geen airco hebt is het het makkelijkste om hem aan de voorkant ergens te monteren. Zorg dat je weet hoeveel lucht er geconsumeert word en nodig is om bepaalde druk te draaien alvorens je een compressor kiest.
26 juli 2014 om 06:28 #18244222Een m45 is eigenlijk te klein in mijn ogen voor een 2 liter motor. En dan niet qua omvang maar qua opbrengst. Verder is de m45 qua omvang wel de kleinste uit de eaton reeks welke veel voorkomen. M45-m62-m90-m112
Ze worden steeds groter.
Geloof me een supercharger ombouw is vele malen duurder dan een turbo ombouw.
Verder gaat een supercharger op v snaar niet werken. Multiriem met heel veel omspannen lengte op de charger.
Verder kan je ecu het niet aan als je richting de 0,8 bar gaat.
Ik blijf erbij dat je je erop verkijkt en veels te makkelijk denkt. Maar goed, we shall see. Kijken of je de eerste bent die echt doorzet.
Alle andere projecten zijn gestrand en te koop gezet.
26 juli 2014 om 06:42 #18244223Haha ik heb nog niks tekoop gezet. hahaha. Maar wel steets op af op af en zo weer verder klooien.
En steeds weer maar wat aanpassen om zo tot het gewilde resultaat te komen. Het meeste tijd en geld gaat zitten in steeds weer kleine dingen die je moet aanpassen om het goed te laten werken.Hetgeen wat ik nu van alles heb geleerd is dat je dit trouwens vooral niet op een originele ecu moet willen. En ook niet bij de standaard tuners moet aankomen voor het afstellen. Maar een die weet wat die doet.
Overigens is dit ook vaak de reden dat veel tuners geen after-market ecu’s afstellen. Gewoonweg de kennis is er niet. Een mapje aanpassen kunnen velen, maar complete map schrijven weinig. Dus ook hier gaat veel test en afstel werk in zitten.
Ik ben nu weer bezig met AMR en ROOTS chargers, lees een boek zoals bijvoorbeeld “street supercharging” staat veel informatie in over hoe je het kunt opbouwen enz.
26 juli 2014 om 08:19 #18244224Nee er zijn niet veel die hards.
Die maar blijven doorgaan met de chargers op een opel.Stock ecu is idd niet wenselijk. Een dta s40 is al voldoende voor een 4 cilinder.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.