x16xel astra 1999 distributie spanner stellen

Forumindex Forums Modellen Astra x16xel astra 1999 distributie spanner stellen

  • Dit onderwerp bevat 0 stemmen en heeft 17 reacties.
18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #17262723

    robert vfr
    • Topics 10
    • Reacties 14
    • Offline
    • Lid sinds:
      18 November 2013

    ik ga morgen mijn distributieriem vervangen,heb de riem er al af en de boel op tijd staan en riem al gedemonteerd.ik heb begrepen dat de spanner tegen de klok in gesteld moet worden.ik heb hier al over gezocht maar weinig gevonden,wie heeft hier nog even een goede beschrijving incl de spanner en waterpomp stellen.ik heb geen sleuf in de waterpomp dus zelf stellen,heb m wel even gemerkt hoe die zat.

    alle tips zijn mooi meegenomen,dus een astra 1.6 16v uit 1999

    #18201036

    steefopel
    • Topics 8
    • Reacties 107
    • Offline
    • Lid sinds:
      26 May 2013

    Het spannen doe je voor een groot deel met de waterpomp.
    De waterpomp moet je ook niet meteen vast zetten, gewoon eerst alles monteren (waterpomp,spanner)
    Dan leg je de snaar er omheen.
    Nu kan je de waterpomp verdraaien. Officieel heb je hier een speciaal gereedschap voor, maar het lukt ook met een waterpomp tang. Deze verdraai je zo dat de snaar al wat strak staat. En dan de waterpomp vast zetten hierdoor komt hij ook wat strakker te staan.. De rest stel je met de spanrol. Weet zo even niet meer of je die indd tegen de klok in moet spannen (lijkt me eigenlijk niet??)

    Gr Steef

    #18201037

    Haasje17
    Moderator
    • Topics 46
    • Reacties 7764
    • Offline
    • Lid sinds:
      8 September 2009

    spannen doe je bij deze echt niet met de waterpomp maar doormiddel van de spanner. waterpomp bij het spannen ook gewoon vastzetten.

    Vectra C
    Astra G
    Kadett E
    Senator A
    Rekord C
    Olympia '55

    #18201038

    Haasje17
    Moderator
    • Topics 46
    • Reacties 7764
    • Offline
    • Lid sinds:
      8 September 2009

    oja spanner moet je tegen de klok in spannen.

    Vectra C
    Astra G
    Kadett E
    Senator A
    Rekord C
    Olympia '55

    #18201039

    trashmetal
    Participant
    • Topics 16
    • Reacties 6108
    • Offline
    • Lid sinds:
      1 February 2007

    Ben er zelf ook mee bezig :D
    http://www.gates.com/europe/file_display_common.cfm?thispath=Europe%2Fdocuments_module&file=TB%20001_E5_GM_16V2.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;
    met een waterpomp tang kom je er echt niet bij hoor :D
    waterpomp met de hand zo strak mogelijk zetten en vastdraaien
    daarna de spanner met een imbussleuteltje tegen de klok in tot het einde van de markeringplaat
    motor paar keer ronddraaien aan de krukas
    markeringen controleren en kijken of het pijltje op de spanner op new belt staat
    dan is ie oke :thumb

    Combo c y17dtl Tuning work in progress :yahoo:

    #18201040

    trashmetal
    Participant
    • Topics 16
    • Reacties 6108
    • Offline
    • Lid sinds:
      1 February 2007

    p.s. je hebt 2 soorten waterpompen voor de x16xel
    de een kan je verdraaien en de andere niet

    Combo c y17dtl Tuning work in progress :yahoo:

    #18201041

    miral astra
    • Topics 32
    • Reacties 612
    • Offline
    • Lid sinds:
      9 June 2010

    De waterpomp moet je op de zelfde manier/ plaats als de oude weer terug plaatsen. De spanner doet de rest.. onzin om de waterpomp los te laten. Heb er al zoveel gedaan x16xel motor.
    Geloof mij. Als je dit doet, scheelt het je een hoop ellende.

    Sucses

    #18201042

    wim-v6
    Participant
    • Topics 52
    • Reacties 35637
    • Offline
    • Lid sinds:
      12 August 2005

    X16XEL span je inderdaad niet aan de Koelwaterpomp, maar aan de Spanner.

    Willem

    #18201043

    Opeltje17
    Participant
    • Topics 40
    • Reacties 5757
    • Offline
    • Lid sinds:
      18 January 2012

    Heb er laatst nog één gedaan van een zafira en moest hem wel stellen d.m.v de waterpomp kreeg hem namelijk niet goed, staat een markering op je achterste distributie kap.

    Heb er een topic over gemaakt misschien heb je er wat aan:

    viewtopic.php?f=187&t=179980&hilit=+distributie

    #18201044

    steefopel
    • Topics 8
    • Reacties 107
    • Offline
    • Lid sinds:
      26 May 2013

    Oh let dan vooral niet op mijn reactie.. :shock:
    Heb het zelf vorige keer zo moete doen namelijk.. anders kwam hij niet op spanning..

    Begin nu alleen te twijfele over zelfde motorcode.. denk het niet dan.

    #18201045

    wim-v6
    Participant
    • Topics 52
    • Reacties 35637
    • Offline
    • Lid sinds:
      12 August 2005

    Dan zat de Waterpomp er verkeerd op.

    Willem

    #18201046

    Opeltje17
    Participant
    • Topics 40
    • Reacties 5757
    • Offline
    • Lid sinds:
      18 January 2012

    @steefopel wrote:

    Oh let dan vooral niet op mijn reactie.. :shock:
    Heb het zelf vorige keer zo moete doen namelijk.. anders kwam hij niet op spanning..

    Begin nu alleen te twijfele over zelfde motorcode.. denk het niet dan.

    Heb het ook zo moeten doen kreeg het anders ook niet voor mekaar, met de pomp op spanning kreeg ik de riem er niet om en met de pomp ”ontspannen” zat de riem veel te los.

    Maar als het niet de bedoeling is om met de pomp te spannen(wat in mijn beleving niet kon in mij geval maar goed) waarom zit er dan een 6 kant op de pomp om een sleutel op te zetten, en op één met een uitsparing(vaste maat) niet??

    #18201047

    wim-v6
    Participant
    • Topics 52
    • Reacties 35637
    • Offline
    • Lid sinds:
      12 August 2005

    @opeltje17 wrote:

    @steefopel wrote:

    Oh let dan vooral niet op mijn reactie.. :shock:
    Heb het zelf vorige keer zo moete doen namelijk.. anders kwam hij niet op spanning..

    Begin nu alleen te twijfele over zelfde motorcode.. denk het niet dan.

    Heb het ook zo moeten doen kreeg het anders ook niet voor mekaar, met de pomp op spanning kreeg ik de riem er niet om en met de pomp ”ontspannen” zat de riem veel te los.

    Maar als het niet de bedoeling is om met de pomp te spannen(wat in mijn beleving niet kon in mij geval maar goed) waarom zit er dan een 6 kant op de pomp om een sleutel op te zetten, en op één met een uitsparing(vaste maat) niet??

    Tipje voor de Volgende keer, Laat de loopwielen iets los hangen, schuif je het riempje er zo op..

    Willem

    #18201048

    Haasje17
    Moderator
    • Topics 46
    • Reacties 7764
    • Offline
    • Lid sinds:
      8 September 2009

    @opeltje17 wrote:

    @steefopel wrote:

    Oh let dan vooral niet op mijn reactie.. :shock:
    Heb het zelf vorige keer zo moete doen namelijk.. anders kwam hij niet op spanning..

    Begin nu alleen te twijfele over zelfde motorcode.. denk het niet dan.

    Heb het ook zo moeten doen kreeg het anders ook niet voor mekaar, met de pomp op spanning kreeg ik de riem er niet om en met de pomp ”ontspannen” zat de riem veel te los.

    Maar als het niet de bedoeling is om met de pomp te spannen(wat in mijn beleving niet kon in mij geval maar goed) waarom zit er dan een 6 kant op de pomp om een sleutel op te zetten, en op één met een uitsparing(vaste maat) niet??

    Omdat de pomp op meerdere opel smalblok motoren past waarbij er wel zijn welke met de watterpomp gespannen moeten worden.

    Vectra C
    Astra G
    Kadett E
    Senator A
    Rekord C
    Olympia '55

    #18201049

    trashmetal
    Participant
    • Topics 16
    • Reacties 6108
    • Offline
    • Lid sinds:
      1 February 2007

    ik kreeg bij de automaterialenzaak 2 verschillende pompen mee
    de oude pomp was ook een verstelbare, dus heb zo’n zelfde maar er op gezet
    dus had net zo goed die met de uitsparing kunnen pakken?

    Combo c y17dtl Tuning work in progress :yahoo:

    #18201050

    Opeltje17
    Participant
    • Topics 40
    • Reacties 5757
    • Offline
    • Lid sinds:
      18 January 2012

    @wim-v6 wrote:

    Tipje voor de Volgende keer, Laat de loopwielen iets los hangen, schuif je het riempje er zo op..

    Willem

    Oke,

    Thanks zal het proberen de volgende keer.

    #18201051

    robert vfr
    • Topics 10
    • Reacties 14
    • Offline
    • Lid sinds:
      18 November 2013

    vandaag bezig geweest,waterpomp op oude stand gezet met mn eigen merking maar als de pointer dan op standje V staat,staat de riem te los. dus volgende keer de boel weer los en de waterrpomp wat strakker zetten. ik heb dus geen vaste uitsparing dat de pomp maar in 1 positie kan staan,waar staat het merkteken van de pomp eigenlijk? iemand nog een truukje om de nokkenassen vast te zetten?

    #18201052

    koenelsenaar
    Participant
    • Topics 55
    • Reacties 1512
    • Offline
    • Lid sinds:
      30 April 2010

    blokkeertool tussen je nokkenassen of eentje die met een dop het wiel een stukje omhoog houd….

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.