Forumindex › Forums › Modellen › Astra › x16xel astra 1999 distributie spanner stellen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 december 2013 om 18:01 #17262723
ik ga morgen mijn distributieriem vervangen,heb de riem er al af en de boel op tijd staan en riem al gedemonteerd.ik heb begrepen dat de spanner tegen de klok in gesteld moet worden.ik heb hier al over gezocht maar weinig gevonden,wie heeft hier nog even een goede beschrijving incl de spanner en waterpomp stellen.ik heb geen sleuf in de waterpomp dus zelf stellen,heb m wel even gemerkt hoe die zat.
alle tips zijn mooi meegenomen,dus een astra 1.6 16v uit 1999
20 december 2013 om 18:16 #18201036Het spannen doe je voor een groot deel met de waterpomp.
De waterpomp moet je ook niet meteen vast zetten, gewoon eerst alles monteren (waterpomp,spanner)
Dan leg je de snaar er omheen.
Nu kan je de waterpomp verdraaien. Officieel heb je hier een speciaal gereedschap voor, maar het lukt ook met een waterpomp tang. Deze verdraai je zo dat de snaar al wat strak staat. En dan de waterpomp vast zetten hierdoor komt hij ook wat strakker te staan.. De rest stel je met de spanrol. Weet zo even niet meer of je die indd tegen de klok in moet spannen (lijkt me eigenlijk niet??)Gr Steef
20 december 2013 om 18:54 #18201037spannen doe je bij deze echt niet met de waterpomp maar doormiddel van de spanner. waterpomp bij het spannen ook gewoon vastzetten.
20 december 2013 om 18:55 #18201038oja spanner moet je tegen de klok in spannen.
20 december 2013 om 19:03 #18201039Ben er zelf ook mee bezig :D
http://www.gates.com/europe/file_display_common.cfm?thispath=Europe%2Fdocuments_module&file=TB%20001_E5_GM_16V2.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;
met een waterpomp tang kom je er echt niet bij hoor :D
waterpomp met de hand zo strak mogelijk zetten en vastdraaien
daarna de spanner met een imbussleuteltje tegen de klok in tot het einde van de markeringplaat
motor paar keer ronddraaien aan de krukas
markeringen controleren en kijken of het pijltje op de spanner op new belt staat
dan is ie oke :thumb20 december 2013 om 19:18 #18201040p.s. je hebt 2 soorten waterpompen voor de x16xel
de een kan je verdraaien en de andere niet20 december 2013 om 20:04 #18201041De waterpomp moet je op de zelfde manier/ plaats als de oude weer terug plaatsen. De spanner doet de rest.. onzin om de waterpomp los te laten. Heb er al zoveel gedaan x16xel motor.
Geloof mij. Als je dit doet, scheelt het je een hoop ellende.Sucses
20 december 2013 om 20:09 #18201042X16XEL span je inderdaad niet aan de Koelwaterpomp, maar aan de Spanner.
Willem
20 december 2013 om 21:24 #18201043Heb er laatst nog één gedaan van een zafira en moest hem wel stellen d.m.v de waterpomp kreeg hem namelijk niet goed, staat een markering op je achterste distributie kap.
Heb er een topic over gemaakt misschien heb je er wat aan:
20 december 2013 om 21:51 #18201044Oh let dan vooral niet op mijn reactie.. :shock:
Heb het zelf vorige keer zo moete doen namelijk.. anders kwam hij niet op spanning..Begin nu alleen te twijfele over zelfde motorcode.. denk het niet dan.
20 december 2013 om 21:54 #18201045Dan zat de Waterpomp er verkeerd op.
Willem
20 december 2013 om 22:04 #18201046@steefopel wrote:
Oh let dan vooral niet op mijn reactie.. :shock:
Heb het zelf vorige keer zo moete doen namelijk.. anders kwam hij niet op spanning..Begin nu alleen te twijfele over zelfde motorcode.. denk het niet dan.
Heb het ook zo moeten doen kreeg het anders ook niet voor mekaar, met de pomp op spanning kreeg ik de riem er niet om en met de pomp ”ontspannen” zat de riem veel te los.
Maar als het niet de bedoeling is om met de pomp te spannen(wat in mijn beleving niet kon in mij geval maar goed) waarom zit er dan een 6 kant op de pomp om een sleutel op te zetten, en op één met een uitsparing(vaste maat) niet??
20 december 2013 om 22:13 #18201047@Opeltje17 wrote:
@steefopel wrote:
Oh let dan vooral niet op mijn reactie.. :shock:
Heb het zelf vorige keer zo moete doen namelijk.. anders kwam hij niet op spanning..Begin nu alleen te twijfele over zelfde motorcode.. denk het niet dan.
Heb het ook zo moeten doen kreeg het anders ook niet voor mekaar, met de pomp op spanning kreeg ik de riem er niet om en met de pomp ”ontspannen” zat de riem veel te los.
Maar als het niet de bedoeling is om met de pomp te spannen(wat in mijn beleving niet kon in mij geval maar goed) waarom zit er dan een 6 kant op de pomp om een sleutel op te zetten, en op één met een uitsparing(vaste maat) niet??
Tipje voor de Volgende keer, Laat de loopwielen iets los hangen, schuif je het riempje er zo op..
Willem
20 december 2013 om 23:35 #18201048@Opeltje17 wrote:
@steefopel wrote:
Oh let dan vooral niet op mijn reactie.. :shock:
Heb het zelf vorige keer zo moete doen namelijk.. anders kwam hij niet op spanning..Begin nu alleen te twijfele over zelfde motorcode.. denk het niet dan.
Heb het ook zo moeten doen kreeg het anders ook niet voor mekaar, met de pomp op spanning kreeg ik de riem er niet om en met de pomp ”ontspannen” zat de riem veel te los.
Maar als het niet de bedoeling is om met de pomp te spannen(wat in mijn beleving niet kon in mij geval maar goed) waarom zit er dan een 6 kant op de pomp om een sleutel op te zetten, en op één met een uitsparing(vaste maat) niet??
Omdat de pomp op meerdere opel smalblok motoren past waarbij er wel zijn welke met de watterpomp gespannen moeten worden.
21 december 2013 om 06:04 #18201049ik kreeg bij de automaterialenzaak 2 verschillende pompen mee
de oude pomp was ook een verstelbare, dus heb zo’n zelfde maar er op gezet
dus had net zo goed die met de uitsparing kunnen pakken?21 december 2013 om 11:50 #18201050@wim-v6 wrote:
Tipje voor de Volgende keer, Laat de loopwielen iets los hangen, schuif je het riempje er zo op..
Willem
Oke,
Thanks zal het proberen de volgende keer.
21 december 2013 om 17:15 #18201051vandaag bezig geweest,waterpomp op oude stand gezet met mn eigen merking maar als de pointer dan op standje V staat,staat de riem te los. dus volgende keer de boel weer los en de waterrpomp wat strakker zetten. ik heb dus geen vaste uitsparing dat de pomp maar in 1 positie kan staan,waar staat het merkteken van de pomp eigenlijk? iemand nog een truukje om de nokkenassen vast te zetten?
21 december 2013 om 19:59 #18201052blokkeertool tussen je nokkenassen of eentje die met een dop het wiel een stukje omhoog houd….
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.