x16xe/c16xe in D Kadett

Forumindex Forums Modellen Kadett x16xe/c16xe in D Kadett

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 51)
  • Auteur
    Berichten
  • #18077727
    emiel5
      Lid sinds:
      21 May 2012

      Is het écht nodig om geventileerde schijven te nemen als ik er een c20ne in leg?
      Ik snap dat het natuurlijk geen overbodige luxe is, maar is het echt nodig?
      Heb namelijk net nieuwe schokbrekers + veren,
      en heb niet zo’n zin om de veerpoten te vervangen als het niet nodig is.

      #18077728
      devries_met_ck
        Lid sinds:
        30 June 2012

        Ja dat is echt nodig !!! ;) ;) ;) ;) ;) ;)
        Die remmen van de d-kadett zijn ABSOLUUT NIET BEREKEND op zoveel vermogen>

        Groeten van Paul

        #18077729
        Vinci
        Deelnemer
          Lid sinds:
          3 August 2009

          Het gaat niet iedereen om de uitdaging en om het aparte, maar gewoon om een goede krachtige auto maken…

          #18077730
          trashmetal
          Deelnemer
            Lid sinds:
            1 February 2007

            @emiel5 wrote:

            Is het écht nodig om geventileerde schijven te nemen als ik er een c20ne in leg?
            Ik snap dat het natuurlijk geen overbodige luxe is, maar is het echt nodig?
            Heb namelijk net nieuwe schokbrekers + veren,
            en heb niet zo’n zin om de veerpoten te vervangen als het niet nodig is.

            schokbrekers en veren kun je blijven gebruiken alleen de naaf is anders
            wel zul je dus 2.0 ombouw naven of onderpoten om moeten zetten
            bij een 1.6 niet

            #18077731
            trashmetal
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 February 2007

              @Vinci wrote:

              Het gaat niet iedereen om de uitdaging en om het aparte, maar gewoon om een goede krachtige auto maken…

              Voor mij persoonlijk is het inderdaad de uitdaging iets te bouwen wat niet iedereen heeft
              ben nu bezig met een 1.4 8v turbo op te bouwen, erg leuk :D

              maar het idee een (x)c16xe in een kadett d kwam niet van mij maar de topicstarter
              ik weet dat dit makkelijk te doen is
              en ik weet de zwakke punten van dit blok, en hoe je dit aan kan pakken
              dus waarom zou ik deze info niet delen??
              omdat de rest van het forum een afgunst heeft tegen de smallblock 16v’s?
              zo werkt het niet ;)

              #18077732
              yves475
              Deelnemer
                Lid sinds:
                21 November 2005

                @trashmetal wrote:

                @yves475 wrote:

                en hoe gaat een c16xe erin? zelfde motorsteunen? ga je de kabelboom helemaal veranderen? enz..
                lekker simpel een 1.8 of 2.0 en je bent zo aan het rijden.
                ik heb hier al een corsa of 8 afgebroken dit jaar allemaal met slechte/kapotte motors!! allemaal gsi’tjes
                niemand kan dat hier echter zeggen van een 1.8 of 2.0 ne/seh

                Volgens mij weet je niet helemaal waar je het over hebt
                want als je als basis bv de meest verkochte 1.3s pakt
                past hij zo incl de bak met de steunen van de 1.3s
                onderblok is namelijk nagenoeg het zelfde
                kabelboom is redelijk plug & play
                waarschijnlijk even constante en geschakelde plus leggen (weet ik niet zeker)
                kleurcode van de bedrading van ecu naar dash zijn als het goed is het zelfde
                een c16xe is dus misschien zelfs makkelijker inlepelen dan een 2.0

                zuigerveren en klepsteelrubbers is meestal de oorzaak van het oliezuipen
                na montage van nieuwe rubbers is het dan ook raadzaam een goede oliekoeler te monteren
                deze motoren worden namelijk nogal heet en rubber reageert hierop
                zo vertraag je dit proces
                EGR problemen kent de c16xe niet, want die heeft ie niet ;)

                Als je een c16xe met mantzel netjes opbouwd met goede koeler
                heb je een heel goed blok
                een c20ne is dan iigv geen uitdaging meer :jerry

                ok dus ik weet niks, jij hebt al verschillende keren een c16xe in een kadett d gestoken, mooi.
                dan ga je de problemen oplossen van de beste motor van opel de klote c16xe of x16xe.
                zuigerveren rubbers, kopje vlakken hoppa 1000€ als je het laat doen waarschijnlijk( dat is maar wat ik van de anderen hoor)
                raadzaam om een goeie oliekoeler te monteren, kassakassa
                oooww hij heeft geen egr, wist niet dat een 20ne in die tijd al brol erop had zitten?
                en dan begin je nog over mantzel…

                als ik jou makkelijke uitleg samentel dan stak ik dat geld wel in een 20ne of seh en dan had je pas een motor waar de meeste c20xe eigenaars alleen maar van kunnen huilen.

                ik zeg het maar he, wat weet ik

                geef ik eens ergens mijn mening over ZONDER iemand te beledigen vallen ze je gelijk aan. :thumb

                #18077733
                theunm
                  Lid sinds:
                  29 June 2004

                  een 1600 16v in een d kadett is in ieder geval wat anders.
                  Denk alleen dat je een beetje een ADHD auto krijgt.
                  een auto die heel erg aan het gas hangt.

                  zelf vind ik een sleeper veel leuker ( een auto waar je niet van verwacht dat ie hard kan)

                  als je de ombouw puur op prijs bekijkt is een 1800 of 2 liter goedkoper
                  koop een complete auto je weet dan gelijk ook wat voor blok je hebt.
                  pak je een e kadett kun je alles 1 op 1 over schroeven ( benzinetank niet vergeten )
                  en natuurlijk de voorremmen.

                  Theun

                  #18077734
                  emiel5
                    Lid sinds:
                    21 May 2012

                    Dat idee had ik ook al in m’n achterhoofd, om een e kadett erbij te kopen.
                    Dan kun je ook nog wat terug verdienen met de overige onderdelen.
                    Maarja, die e kadettjes beginnen ook schaars te worden. En al helemaal de gsi’s.
                    Mooiste zou natuurlijk zijn als ik er eentje kan vinden die hartstikke rot is met een goed blok, body gaat dan wss toch naar de sloop

                    #18077735
                    trashmetal
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      1 February 2007

                      @yves475 wrote:

                      @trashmetal wrote:

                      @yves475 wrote:

                      en hoe gaat een c16xe erin? zelfde motorsteunen? ga je de kabelboom helemaal veranderen? enz..
                      lekker simpel een 1.8 of 2.0 en je bent zo aan het rijden.
                      ik heb hier al een corsa of 8 afgebroken dit jaar allemaal met slechte/kapotte motors!! allemaal gsi’tjes
                      niemand kan dat hier echter zeggen van een 1.8 of 2.0 ne/seh

                      Volgens mij weet je niet helemaal waar je het over hebt
                      want als je als basis bv de meest verkochte 1.3s pakt
                      past hij zo incl de bak met de steunen van de 1.3s
                      onderblok is namelijk nagenoeg het zelfde
                      kabelboom is redelijk plug & play
                      waarschijnlijk even constante en geschakelde plus leggen (weet ik niet zeker)
                      kleurcode van de bedrading van ecu naar dash zijn als het goed is het zelfde
                      een c16xe is dus misschien zelfs makkelijker inlepelen dan een 2.0

                      zuigerveren en klepsteelrubbers is meestal de oorzaak van het oliezuipen
                      na montage van nieuwe rubbers is het dan ook raadzaam een goede oliekoeler te monteren
                      deze motoren worden namelijk nogal heet en rubber reageert hierop
                      zo vertraag je dit proces
                      EGR problemen kent de c16xe niet, want die heeft ie niet ;)

                      Als je een c16xe met mantzel netjes opbouwd met goede koeler
                      heb je een heel goed blok
                      een c20ne is dan iigv geen uitdaging meer :jerry

                      ok dus ik weet niks, jij hebt al verschillende keren een c16xe in een kadett d gestoken, mooi.
                      dan ga je de problemen oplossen van de beste motor van opel de klote c16xe of x16xe.
                      zuigerveren rubbers, kopje vlakken hoppa 1000€ als je het laat doen waarschijnlijk( dat is maar wat ik van de anderen hoor)
                      raadzaam om een goeie oliekoeler te monteren, kassakassa
                      oooww hij heeft geen egr, wist niet dat een 20ne in die tijd al brol erop had zitten?
                      en dan begin je nog over mantzel…

                      als ik jou makkelijke uitleg samentel dan stak ik dat geld wel in een 20ne of seh en dan had je pas een motor waar de meeste c20xe eigenaars alleen maar van kunnen huilen.

                      ik zeg het maar he, wat weet ik

                      geef ik eens ergens mijn mening over ZONDER iemand te beledigen vallen ze je gelijk aan. :thumb

                      Ik val je niet aan, ik zeg alleen maar dat je niet alle feiten op een rijtje hebt
                      en daar zeg ik wat van ja ;)

                      #18077736
                      CommoCruiser
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        23 March 2007

                        @trashmetal wrote:

                        @emiel5 wrote:

                        Is het écht nodig om geventileerde schijven te nemen als ik er een c20ne in leg?
                        Ik snap dat het natuurlijk geen overbodige luxe is, maar is het echt nodig?
                        Heb namelijk net nieuwe schokbrekers + veren,
                        en heb niet zo’n zin om de veerpoten te vervangen als het niet nodig is.

                        schokbrekers en veren kun je blijven gebruiken alleen de naaf is anders
                        wel zul je dus 2.0 ombouw naven of onderpoten om moeten zetten
                        bij een 1.6 niet

                        Dat ligt eraan…..
                        D-Kadetts zijn geleverd met rechte en conische veren.
                        Als je poten met grote naven gaat kopen, controleer dan even van te voren of daar dezelfde soort veren op moeten, zodat je je huidige veren over kan zetten.
                        Waar je ook nog rekening mee moeten houden, is dat een C20NE zwaarder is als een 1.2’tje. De voorkant komt daardoor lager te liggen.
                        Een C20XE is nog +/- 40 kg zwaarder als een 8-klepper. Ik had onder mijn oude D poten en rechte veren van een D 1.6 SR . Met de 18E die er in eerste instantie in lag stond de auto recht (40/40 verlaagd), met de 16V erin lag hij voor 2 cm lager.

                        En wat die remmen betreft, liefst meteen grotere geventileerde er op zetten !
                        256 mm schijven met bijbehorende klauwen passen er zo op, ook op je huidige veerpoten. Moet je wel minimaal 14″ velgen hebben, maar die heb je zo te zien wel. Als je er dan ook nog met staal ommantelde remslangen op zet, levert dat een flinke verbetering op.

                        #18077737
                        astrawez
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          30 March 2009

                          Leuk topic. Toevallig had ik een tijdje terug hetzelfde idee. Een x16xe uit een Corsa GSI in mijn D Kadett.
                          Ik heb twee linker handen, dus het zelf uitvoeren is geen optie (het idee was er alleen)..
                          Vooral natuurlijk vanwege het vermogen, het verbruik, en omdat het vrij uniek is in een D Kadett. En zeker in combinatie met zo’n Mantzel of Lexmaul stuk.
                          En Corsaatjes GSI staan er genoeg voor een prikkie. Vaak met laswerk, maar wat maakt het uit voor het blok. Heb je gelijk alles compleet.

                          #18077738
                          Corsa_GSi
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            30 June 2004

                            Als je een smalblock XE goed reviseert en daarna goed onderhoudt, dan is het gewoon een hele goede krachtige motor.
                            Met kleine aanpassingen zelfs makkelijk boven de 150pk te krijgen.

                            #18077739
                            EdGSI
                              Lid sinds:
                              13 August 2011

                              Daarom ben ik mijn x16xe aant reviseren

                              En lekker zuinig ALS je zuinig wil rijden :)

                              #18077740
                              wim-v6
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                12 August 2005

                                X16XE en Zuinig, dat is vloeken in de Kerk….

                                Willem

                                #18077741
                                Gupy
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  8 June 2006

                                  Ik heb ooit een E Gsi gehaald voor een paar honderd euro en die gesloopt. Heb je alleen nog een tank nodig of een aanpassing aan de tank.
                                  Dus qua geld zou ik zeker voor een donor GSi gaan, heb je alles bij de hand.

                                  En ook een 2.0 is ontzettend snel te maken en met korte bak is het echt fun om te rijden.

                                  #18077742
                                  trashmetal
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    1 February 2007

                                    -offtopic :jerry

                                    #18077743
                                    emiel5
                                      Lid sinds:
                                      21 May 2012

                                      Wat doet een c20ne ongeveer aan verbruik bij normaal gebruik? (in een d kadett)

                                      #18077744
                                      asconahobbyist
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        23 June 2008

                                        reken bij normaal rijden rond de 1 op 13,mischien wel 1 op 14 ( 1 op 13 is makkelijk haalbaar met een c20ne in een C Ascona (dus een wat grotere D Kadett )

                                        #18077745
                                        emiel5
                                          Lid sinds:
                                          21 May 2012

                                          maarrrr.. ik rijd binnenkort +-175 km per week, is dit een beetje te doen met zo’n c20ne?
                                          Heb geen zin om onderweg stil te staan :thumbdown

                                          #18077746
                                          trashmetal
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            1 February 2007

                                            stil te staan met panne of zonder benzine?
                                            mijn vectra a c20ne deed ongeveer 1 op 12 a 13
                                            en had er meer dan 380xxx opzitten
                                            motor heeft me nooit in de steek gelaten :thumb

                                            toch jammer dat je geen c16xe pakt en zo makkelijk van je idee laat lullen
                                            want als je een c16xe installeert zoals het eigenlijk ontworpen is
                                            heb je een bom op wielen met minimaal het zelfde gebruik als een c20ne
                                            of zelfs zuiniger, maar wel veeel sneller :D

                                            #18077747
                                            theunm
                                              Lid sinds:
                                              29 June 2004

                                              Stil staan dat heeft met de kwaliteit van je ombouw kunsten te maken
                                              Als je de boel netjes overschroefd dus incl tank heb je opdat gebied weinig storingen.
                                              Bij de elektra de dingen die aan elkaar moeten solderen !! en kroonsteenjes of amp.
                                              Voor je de motor inbouwd keringen ed even vervangen. misschien nieuwe distributieriem
                                              je kunt de bak nemen die bij de motor zit er ook een beetje keuze als je veel rijdt
                                              kun je ook bak met wr ( overdrive ) nemen en een langere overbrenging ( maakt ie op de snelweg wat minder toeren )

                                              langzaam wordt je kadettje zeker niet

                                              theun

                                              #18077748
                                              Corsa_GSi
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                30 June 2004

                                                Achter een C16XE hoort een F15, maar dit is een CR.
                                                De WR versie zit alleen in de Astra F 1.7 Diesel en Vectra B X16XEL.

                                                Maar achter een smallblock fast ook de F17 en die heb je in meerdere WR smaken.

                                                #18077749
                                                emiel5
                                                  Lid sinds:
                                                  21 May 2012

                                                  Maar ja hoe gedraagt zo’n kadett zich in de bochten?
                                                  Kan zo’n ding met z’n lage gewicht nog wel grip vinden?
                                                  Vriend van me heeft een corsa tr met een c20ne,
                                                  hij vind het voor geen meter rijden omdat ie nergens grip kan vinden..

                                                  #18077750
                                                  trashmetal
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    1 February 2007

                                                    op zn buik gooien met flink brede sloffen :jerry
                                                    dan hoekt ie zeker wel ;)

                                                    #18077751
                                                    EdGSI
                                                      Lid sinds:
                                                      13 August 2011

                                                      Veerpootbrugje erbij en gaan met die banaan :jerry

                                                    25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 51)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.