x16xe/c16xe in D Kadett

Forumindex Forums Modellen Kadett x16xe/c16xe in D Kadett

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 51)
  • Auteur
    Berichten
  • #17253123
    emiel5
      Lid sinds:
      21 May 2012

      Zit na te denken om mijn kadett wat meer power te geven, zit nu een 1.2 8v in
      Wou eerst een 2.0 8v, maar nou lijkt me het veel interessanter qua verbruik e.d om een 1.6 16v in te bouwen.
      Aangezien beide blokken +110pk hebben.. Maar is het mogelijk? Is het meer werk dan een c20ne inbouwen?
      En zijn er misschien mensen die dit al eens hebben gedaan, kan zo snel niks vinden.

      Groeten, Emiel.

      #18077704
      Vinci
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 August 2009

        Zou ik niet zo snel doen. Misschien vind je het leuk omdat niemand dat nog heeft, maar vergis je niet in wat een oude 8 klepper kan en veel moderne 16 kleppers niet meer kunnen. Een C20XE is echt een mega uitzondering (en nog wel een paar…) want vooral na 1998 is het meeste door allerlei emissie troep toch minder krachtig in de praktijk dan op papier. Nou is daar soms ook wel weer wat aan te doen, maar dan wordt het al weer enorm ingewikkeld… Ken bijv. iemand in Engeland die een X20XEV aan het bouwen is met Megasquirt en andere zuigers en krukas er in en volledig bewerkte kop en andere nokken en dat ding gaat straks wel leuk tekeer….

        Een C20NE of SEH kan best zuinig lopen, een XE ook wel. Mijne loopt bijv. al 1:12,8 gemiddeld en dan doe ik nog heel veel korte ritten. Voor zo’n lekkere motor echt zeer goed te noemen. En als ik er mee met een aanhanger en bagage en drie personen op vakantie mee ga in de bergen dan rijd ik nog steeds 1:12,8 omdat die motor zich niet zo veel aantrekt van wat extra belasting. Een 1.6 gaat in het dagelijks leven misschien wel iets zuiniger met de peut om, maar gaat onder belasting zuipen als een malleier.

        Qua ombouw denk ik ook dat het wel wat voeten in de aarde heeft, want er zit vaak een hoop extra op en het zal toch niet allemaal zomaar passen.

        #18077705
        trashmetal
        Deelnemer
          Lid sinds:
          1 February 2007

          Bij een c16xe zit er niks extra’s op hoor :D
          geen EGR, SAI en geen startblokkering
          en als je een mantzel inlaatspruitstuk monteert heb je echt een bommetje
          met een kabelboom en ecu van een c16xe
          kun je ook een x16xe x16xel en x14xe aansturen

          Mocht je intresse hebben
          heb een c16xe kabelboom en 2 ECU’s in de aanbieding
          laat maar weten per pm

          #18077706
          joop1970
          Deelnemer
            Lid sinds:
            1 September 2010

            Plus dat de c/x16xe’s vaak olie zuipen. Zou lekker de 2.0 8v erin gooien.

            #18077707
            trashmetal
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 February 2007

              klepsteelrubbers vervangen
              is het probleem 9 van de 10 keer verholpen
              anders zuigerveren ook vervangen
              gelijk een goeie oliekoeler er op
              hitte is de grootste vijand van een x16xe e.d

              #18077708
              Andreas.Berger
                Lid sinds:
                29 June 2004

                of een 1.8. blok erin, dan heb je ook 115pk

                #18077709
                emiel5
                  Lid sinds:
                  21 May 2012

                  @Vinci wrote:

                  Zou ik niet zo snel doen. Misschien vind je het leuk omdat niemand dat nog heeft, maar vergis je niet in wat een oude 8 klepper kan en veel moderne 16 kleppers niet meer kunnen. Een C20XE is echt een mega uitzondering (en nog wel een paar…) want vooral na 1998 is het meeste door allerlei emissie troep toch minder krachtig in de praktijk dan op papier. Nou is daar soms ook wel weer wat aan te doen, maar dan wordt het al weer enorm ingewikkeld… Ken bijv. iemand in Engeland die een X20XEV aan het bouwen is met Megasquirt en andere zuigers en krukas er in en volledig bewerkte kop en andere nokken en dat ding gaat straks wel leuk tekeer….

                  Een C20NE of SEH kan best zuinig lopen, een XE ook wel. Mijne loopt bijv. al 1:12,8 gemiddeld en dan doe ik nog heel veel korte ritten. Voor zo’n lekkere motor echt zeer goed te noemen. En als ik er mee met een aanhanger en bagage en drie personen op vakantie mee ga in de bergen dan rijd ik nog steeds 1:12,8 omdat die motor zich niet zo veel aantrekt van wat extra belasting. Een 1.6 gaat in het dagelijks leven misschien wel iets zuiniger met de peut om, maar gaat onder belasting zuipen als een malleier.

                  Qua ombouw denk ik ook dat het wel wat voeten in de aarde heeft, want er zit vaak een hoop extra op en het zal toch niet allemaal zomaar passen.

                  Duidelijke taal :thumbup
                  Denk dat het toch een c20ne gaat worden dan ;)
                  Maar eerst dat ding maar eens af maken!

                  Voor de rest iedereen nog bedankt voor het meedenken.

                  #18077710
                  Vinci
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    3 August 2009

                    Loont voor je er een koopt nog wel om een leak down test te doen, voornamelijk boven in de cylinder. Dingen hebben nogal eens last van dat ze met slijtage in de wanden bovenin een randje krijgen. Is wel weer op te lossen met boren en overmaat zuigers, maar dan wel weer kostbaar.

                    Verder zijn ze amper stuk te krijgen.

                    Zou er enkel eentje aanschaffen die nog lopend te zien/controleren is en dan goed letten op alle signalen. Olie kleur, bougie kleur, koude start enz. enz. Meestal straalt het er al wel vanaf of er goed onderhoud aan is gepleegd. Lekkende keerringen zou ik me weer geen zorgen om maken zo gauw. Gewoon voor het plaatjes allemaal vervangen! EN met een goede lik vet monteren. Ook de oliepomp even er af en goed controleren of preventief vervangen. Stalen oliepomp pakking er op, rubber carter pakking met vaste spatplaat er op zetten, kleppendeksel pakking even vervangen. Dan is de kans dik dat je er nog vele jaren mee vooruit kan!

                    Niet in verhalen trappen van net gehoond en dan toch weer oude zuigers. Reviseren is reviseren, geen gelul, dan moet alles gewoon nieuw en cylinders moet je boren, niet honen!

                    #18077711
                    Sebbe GSI
                      Lid sinds:
                      26 July 2008

                      Ik zelf zal niet zo veel geld in een c20ne steken zal gewoon 1tje halen even nalopen niet uit elkaar treken en als die stuk loopt weer een andere er in gooien dingen heb je al vanaf 100 euro zal ik geen nieuwe zuigers en al in gooien is gewoon zonde van je geld die bloken zijn al bijna niet kapot te krijgen heb ook maar weinig mee gemaakt dat een c20ne een olie boot was of zo is zijn gewoon hele goede bloken ;)

                      #18077712
                      Vinci
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        3 August 2009

                        Keerringen kosten geen drol, zou ik zeker wel doen. Is super klote als je hem daardoor weer eruit moet halen. Verder bedoelde ik ook zeker geen nieuwe zuigers! Gewoon goed controleren en rijden met die hap!

                        #18077713
                        Sebbe GSI
                          Lid sinds:
                          26 July 2008

                          keeringen en pakkingen zal ik ook idd doen maar niet uit elkaar trekken want dat is gewoon zonde van je geld wel even een lek test doen voor de zekerheid maar meeste al zit het wel goed bij een c20ne c20xe is een heel ander verhaal daar maar keert nog wel is het een en ander aan die bloken zijn een stuk meer mee uitkijken want zijn meeste al slecht warm gereden of mee getrapt gebeurd maar weinig dat je in een keer een goede koopt.

                          #18077703
                          Sebbe GSI
                            Lid sinds:
                            26 July 2008

                            1.6/1.8/2.0 ecotec luiwe bloken

                            Waren keertje aan het racen met een astra x20xev en een kadett 20seh maar de astra kon hem niet bij houden hoor.

                            De 8 klepper trok gewoon een stuk sneller door in toeren.

                            Een x20xev loopt wel lekker door maar is al helemaal niks vergleken met een c20xe want die lag later in de zelfde auto hele andere auto gelijk.

                            #18077714
                            Vinci
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              3 August 2009

                              Geef mij maar een XE en ik kan je vrij vlot zeggen of het er goed uit ziet of twijfelachtig of ronduit slecht. Als je weet waar je op moet letten is het niet zo lastig te beoordelen en mijn laatste XE is daar wel het bewijs van want dat ding is echt goed. Het is wel inderdaad een kwetsbaarder blok in de zin van dat als er slecht mee omgegaan wordt hij sneller problemen geeft, maar een NE blijft ook als hij niet echt meer deugt nog heel lang gewoon door kachelen. Dan is vaak wel het scherpe er al af. Dus het is maar hoe je het bekijkt. Een XE is daardoor wel weer makkelijker te beoordelen.

                              Beide zijn goede blokken en ook een half gare NE gaat nog lang mee, maar dan met wat minder vermogen bijvoorbeeld.

                              #18077715
                              Vinci
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                3 August 2009

                                @Sebbe GSI wrote:

                                1.6/1.8/2.0 ecotec luiwe bloken

                                Waren keertje aan het racen met een astra x20xev en een kadett 20seh maar de astra kon hem niet bij houden hoor.

                                De 8 klepper trok gewoon een stuk sneller door in toeren.

                                Een x20xev loopt wel lekker door maar is al helemaal niks vergleken met een c20xe want die lag later in de zelfde auto hele andere auto gelijk.

                                Vroeger een Corsa A met 13NB gereden en daarmee trok ik een polo gti van een vriend van mij helemaal weg. Ding kwam echt lekker van zijn plek, niet lang daarna reed hij een Kadettje… :thumb

                                Inderdaad zijn die Ecotec blokken geen vergelijk, een Astra G 1.6 is echt niet vooruit te branden, Kadettje C16NZ van een kennis van mij die er al jaren in rijdt is nog best een krachtig blokkie! In de jaren negen werden alle blokken ineens op koppel gebouwd ten koste van alles. Daarmee werd het enkel nog mogelijk om ‘beschaafd’ te rijden, want doortrekken had immers toch geen nut. Veels te kleine poorten, slechte flow, daardoor wel lagere emissie en lawaai, maar vooral geen smaak of kraak meer aan…

                                #18077716
                                trashmetal
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  1 February 2007

                                  Jammer dat je het nu niet doet
                                  een c16xe met mantzel is veeel revhappyer dan c20ne en c20xe
                                  als je het goed aanpakt is een c16xe net zo duurzaam
                                  en is net zo makkelijk in te bouwen…..

                                  #18077717
                                  Vinci
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    3 August 2009

                                    Veel revhappyer kan leuk zijn, maar een NE is heeeeel sterk qua koppel. Dat is dus op de straat lekker trekken zonder dat iedereen opkijkt van de herrie…

                                    #18077718
                                    trashmetal
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      1 February 2007

                                      Toch lijkt me het idee wel leuk en origineler dan een 2.0 8v inbouwen
                                      Wat koppel betreft ga ik je niet tegenspreken
                                      Maar een c16xe inbouwen is niet veel moeilijker, en wel zo origineel ;)
                                      Als ik om een project verlegen zit en heb het spul nog niet verkocht
                                      Dat ik het zelf ga gebruiken in een d kadett met x14xe
                                      Mn vriendin vind de corsa toch iets te klein
                                      Dus heb ik een goed excuus voor een nieuw project haha :jerry

                                      #18077719
                                      Paullus
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        30 June 2004

                                        Ik vraag me af wat voor Emiel belangrijker is, meer vermogen of een lager brandstofgerbuik? Ik heb een 1.2S D kadett gehad en die reed 1 op 12. Dat doet een 2L 8v ook ongeveer, dus dat levert geen brandstofbesparing op. Ik denk dat je met een 1.6 16v wel een stuk zuiniger kan rijden. Of als het vermogen niet zo belangrijk is, kijk eens naar een 1.4nz of 1.6nz, daar is bv 1 op 16 met gemak mee te halen.

                                        #18077720
                                        Vinci
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          3 August 2009

                                          Ja, mee eens, C16NZ en helemaal C14NZ zijn qua zuinigheid ongeevenaard! En loopt ook super lekker. Koppel is ook nog zeer goed te noemen.

                                          Het is wat er al gezegd is maar net wat je wil, hoe je het gebruikt enz. Alle argumenten zijn steekhoudend, maar Emiel moet zelf kiezen uit de voor hem belangrijkste overwegingen.

                                          Alleen wat ik al zei, in een lege auto is een kleinere cylinder inhoud wel zuinig, maar als je hard wilt rijden of onder belasting halen ze de grote broers dubbel en dwars in! Hangt ook nog wel van de ratio van de bak af trouwens hoe zich dat in de praktijk gaat gedragen.

                                          Ik heb ook een micra 1.0 16v en die zuipt net zo veel als mijn C20XE! Gewoon door de veeeel te lichte eindoverbrenging en omdat je er toch een rijstijl op nahoudt heh… ;)

                                          #18077721
                                          emiel5
                                            Lid sinds:
                                            21 May 2012

                                            @Paullus wrote:

                                            Ik vraag me af wat voor Emiel belangrijker is, meer vermogen of een lager brandstofgerbuik? Ik heb een 1.2S D kadett gehad en die reed 1 op 12. Dat doet een 2L 8v ook ongeveer, dus dat levert geen brandstofbesparing op. Ik denk dat je met een 1.6 16v wel een stuk zuiniger kan rijden. Of als het vermogen niet zo belangrijk is, kijk eens naar een 1.4nz of 1.6nz, daar is bv 1 op 16 met gemak mee te halen.

                                            Vooral vermogen.
                                            En het is helemaal leuk als ik 2x zoveel vermogen heb als nu maar hetzelfde verbruik houd.

                                            #18077722
                                            Vinci
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              3 August 2009

                                              En vind je het leuk om op te vallen met veel kabaal, of wil je liever een sluiper die stilletjes alles er uit trekt? Nou is ook een 16XE/18XE of 20XE vrij stil te krijgen met een goede uitlaat, maar ze moeten allen wel toeren maken voor flink vermogen. Een 20NE heeft alles vooral onderin zitten en kan met een goede uitlaat heel stil blijven bij een stoplicht sprint.

                                              #18077723
                                              emiel5
                                                Lid sinds:
                                                21 May 2012

                                                Ik hou meer van koppel onderin, topsnelheid kom ik niet zo vaak aan..
                                                Ja wat kabaal is wel gaaf natuurlijk maar dan moet er ook wel power achter zitten.
                                                Gebeurt hier nogal eens denk je dat er een dikke bak aan komt, is het een kia pride :jerry

                                                #18077724
                                                Haasje17
                                                Moderator
                                                  Lid sinds:
                                                  8 September 2009

                                                  Alle Ecotec blokken zijn niet veel anders dan zijn voorgangers… Dus dat trage van de g is niks met motorblok te maken als je er een 1.6 in hebt, maar eerder met gewicht. En eeh atmosferies zijn die op zon 150 pk te trekken waar je de standaard c20xe toch snot voor ogen mee kunt rijden…

                                                  Menig standaard xe haalt de 150 paardjes neit eens.

                                                  En olievrijbruik vind ik niet echt zinvol argument zowel de c20ne en als de C16XE of X16XE kunnen oliedrinkers zijn.
                                                  moet wel zeggen zou eerder voor een 8v gaan dan een 16v voor het karakter van de motor in de kadett.
                                                  Maar een c16se is ook wel leuk blokje voor in een kadett.

                                                  #18077725
                                                  yves475
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    21 November 2005

                                                    en hoe gaat een c16xe erin? zelfde motorsteunen? ga je de kabelboom helemaal veranderen? enz..
                                                    lekker simpel een 1.8 of 2.0 en je bent zo aan het rijden.
                                                    ik heb hier al een corsa of 8 afgebroken dit jaar allemaal met slechte/kapotte motors!! allemaal gsi’tjes
                                                    niemand kan dat hier echter zeggen van een 1.8 of 2.0 ne/seh

                                                    #18077726
                                                    trashmetal
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      1 February 2007

                                                      @yves475 wrote:

                                                      en hoe gaat een c16xe erin? zelfde motorsteunen? ga je de kabelboom helemaal veranderen? enz..
                                                      lekker simpel een 1.8 of 2.0 en je bent zo aan het rijden.
                                                      ik heb hier al een corsa of 8 afgebroken dit jaar allemaal met slechte/kapotte motors!! allemaal gsi’tjes
                                                      niemand kan dat hier echter zeggen van een 1.8 of 2.0 ne/seh

                                                      Volgens mij weet je niet helemaal waar je het over hebt
                                                      want als je als basis bv de meest verkochte 1.3s pakt
                                                      past hij zo incl de bak met de steunen van de 1.3s
                                                      onderblok is namelijk nagenoeg het zelfde
                                                      kabelboom is redelijk plug & play
                                                      waarschijnlijk even constante en geschakelde plus leggen (weet ik niet zeker)
                                                      kleurcode van de bedrading van ecu naar dash zijn als het goed is het zelfde
                                                      een c16xe is dus misschien zelfs makkelijker inlepelen dan een 2.0

                                                      zuigerveren en klepsteelrubbers is meestal de oorzaak van het oliezuipen
                                                      na montage van nieuwe rubbers is het dan ook raadzaam een goede oliekoeler te monteren
                                                      deze motoren worden namelijk nogal heet en rubber reageert hierop
                                                      zo vertraag je dit proces
                                                      EGR problemen kent de c16xe niet, want die heeft ie niet ;)

                                                      Als je een c16xe met mantzel netjes opbouwd met goede koeler
                                                      heb je een heel goed blok
                                                      een c20ne is dan iigv geen uitdaging meer :jerry

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 51)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.