Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › x16xe/c16xe in D Kadett
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 november 2012 om 20:34 #17253123
Zit na te denken om mijn kadett wat meer power te geven, zit nu een 1.2 8v in
Wou eerst een 2.0 8v, maar nou lijkt me het veel interessanter qua verbruik e.d om een 1.6 16v in te bouwen.
Aangezien beide blokken +110pk hebben.. Maar is het mogelijk? Is het meer werk dan een c20ne inbouwen?
En zijn er misschien mensen die dit al eens hebben gedaan, kan zo snel niks vinden.Groeten, Emiel.
24 november 2012 om 23:27 #18077704Zou ik niet zo snel doen. Misschien vind je het leuk omdat niemand dat nog heeft, maar vergis je niet in wat een oude 8 klepper kan en veel moderne 16 kleppers niet meer kunnen. Een C20XE is echt een mega uitzondering (en nog wel een paar…) want vooral na 1998 is het meeste door allerlei emissie troep toch minder krachtig in de praktijk dan op papier. Nou is daar soms ook wel weer wat aan te doen, maar dan wordt het al weer enorm ingewikkeld… Ken bijv. iemand in Engeland die een X20XEV aan het bouwen is met Megasquirt en andere zuigers en krukas er in en volledig bewerkte kop en andere nokken en dat ding gaat straks wel leuk tekeer….
Een C20NE of SEH kan best zuinig lopen, een XE ook wel. Mijne loopt bijv. al 1:12,8 gemiddeld en dan doe ik nog heel veel korte ritten. Voor zo’n lekkere motor echt zeer goed te noemen. En als ik er mee met een aanhanger en bagage en drie personen op vakantie mee ga in de bergen dan rijd ik nog steeds 1:12,8 omdat die motor zich niet zo veel aantrekt van wat extra belasting. Een 1.6 gaat in het dagelijks leven misschien wel iets zuiniger met de peut om, maar gaat onder belasting zuipen als een malleier.
Qua ombouw denk ik ook dat het wel wat voeten in de aarde heeft, want er zit vaak een hoop extra op en het zal toch niet allemaal zomaar passen.
25 november 2012 om 09:26 #18077705Bij een c16xe zit er niks extra’s op hoor :D
geen EGR, SAI en geen startblokkering
en als je een mantzel inlaatspruitstuk monteert heb je echt een bommetje
met een kabelboom en ecu van een c16xe
kun je ook een x16xe x16xel en x14xe aansturenMocht je intresse hebben
heb een c16xe kabelboom en 2 ECU’s in de aanbieding
laat maar weten per pm25 november 2012 om 09:53 #18077706Plus dat de c/x16xe’s vaak olie zuipen. Zou lekker de 2.0 8v erin gooien.
25 november 2012 om 11:51 #18077707klepsteelrubbers vervangen
is het probleem 9 van de 10 keer verholpen
anders zuigerveren ook vervangen
gelijk een goeie oliekoeler er op
hitte is de grootste vijand van een x16xe e.d25 november 2012 om 11:57 #18077708of een 1.8. blok erin, dan heb je ook 115pk
25 november 2012 om 18:28 #18077709@Vinci wrote:
Zou ik niet zo snel doen. Misschien vind je het leuk omdat niemand dat nog heeft, maar vergis je niet in wat een oude 8 klepper kan en veel moderne 16 kleppers niet meer kunnen. Een C20XE is echt een mega uitzondering (en nog wel een paar…) want vooral na 1998 is het meeste door allerlei emissie troep toch minder krachtig in de praktijk dan op papier. Nou is daar soms ook wel weer wat aan te doen, maar dan wordt het al weer enorm ingewikkeld… Ken bijv. iemand in Engeland die een X20XEV aan het bouwen is met Megasquirt en andere zuigers en krukas er in en volledig bewerkte kop en andere nokken en dat ding gaat straks wel leuk tekeer….
Een C20NE of SEH kan best zuinig lopen, een XE ook wel. Mijne loopt bijv. al 1:12,8 gemiddeld en dan doe ik nog heel veel korte ritten. Voor zo’n lekkere motor echt zeer goed te noemen. En als ik er mee met een aanhanger en bagage en drie personen op vakantie mee ga in de bergen dan rijd ik nog steeds 1:12,8 omdat die motor zich niet zo veel aantrekt van wat extra belasting. Een 1.6 gaat in het dagelijks leven misschien wel iets zuiniger met de peut om, maar gaat onder belasting zuipen als een malleier.
Qua ombouw denk ik ook dat het wel wat voeten in de aarde heeft, want er zit vaak een hoop extra op en het zal toch niet allemaal zomaar passen.
Duidelijke taal :thumbup
Denk dat het toch een c20ne gaat worden dan ;)
Maar eerst dat ding maar eens af maken!Voor de rest iedereen nog bedankt voor het meedenken.
25 november 2012 om 19:50 #18077710Loont voor je er een koopt nog wel om een leak down test te doen, voornamelijk boven in de cylinder. Dingen hebben nogal eens last van dat ze met slijtage in de wanden bovenin een randje krijgen. Is wel weer op te lossen met boren en overmaat zuigers, maar dan wel weer kostbaar.
Verder zijn ze amper stuk te krijgen.
Zou er enkel eentje aanschaffen die nog lopend te zien/controleren is en dan goed letten op alle signalen. Olie kleur, bougie kleur, koude start enz. enz. Meestal straalt het er al wel vanaf of er goed onderhoud aan is gepleegd. Lekkende keerringen zou ik me weer geen zorgen om maken zo gauw. Gewoon voor het plaatjes allemaal vervangen! EN met een goede lik vet monteren. Ook de oliepomp even er af en goed controleren of preventief vervangen. Stalen oliepomp pakking er op, rubber carter pakking met vaste spatplaat er op zetten, kleppendeksel pakking even vervangen. Dan is de kans dik dat je er nog vele jaren mee vooruit kan!
Niet in verhalen trappen van net gehoond en dan toch weer oude zuigers. Reviseren is reviseren, geen gelul, dan moet alles gewoon nieuw en cylinders moet je boren, niet honen!
25 november 2012 om 20:16 #18077711Ik zelf zal niet zo veel geld in een c20ne steken zal gewoon 1tje halen even nalopen niet uit elkaar treken en als die stuk loopt weer een andere er in gooien dingen heb je al vanaf 100 euro zal ik geen nieuwe zuigers en al in gooien is gewoon zonde van je geld die bloken zijn al bijna niet kapot te krijgen heb ook maar weinig mee gemaakt dat een c20ne een olie boot was of zo is zijn gewoon hele goede bloken ;)
25 november 2012 om 21:07 #18077712Keerringen kosten geen drol, zou ik zeker wel doen. Is super klote als je hem daardoor weer eruit moet halen. Verder bedoelde ik ook zeker geen nieuwe zuigers! Gewoon goed controleren en rijden met die hap!
25 november 2012 om 21:36 #18077713keeringen en pakkingen zal ik ook idd doen maar niet uit elkaar trekken want dat is gewoon zonde van je geld wel even een lek test doen voor de zekerheid maar meeste al zit het wel goed bij een c20ne c20xe is een heel ander verhaal daar maar keert nog wel is het een en ander aan die bloken zijn een stuk meer mee uitkijken want zijn meeste al slecht warm gereden of mee getrapt gebeurd maar weinig dat je in een keer een goede koopt.
25 november 2012 om 21:42 #180777031.6/1.8/2.0 ecotec luiwe bloken
Waren keertje aan het racen met een astra x20xev en een kadett 20seh maar de astra kon hem niet bij houden hoor.
De 8 klepper trok gewoon een stuk sneller door in toeren.
Een x20xev loopt wel lekker door maar is al helemaal niks vergleken met een c20xe want die lag later in de zelfde auto hele andere auto gelijk.
25 november 2012 om 21:52 #18077714Geef mij maar een XE en ik kan je vrij vlot zeggen of het er goed uit ziet of twijfelachtig of ronduit slecht. Als je weet waar je op moet letten is het niet zo lastig te beoordelen en mijn laatste XE is daar wel het bewijs van want dat ding is echt goed. Het is wel inderdaad een kwetsbaarder blok in de zin van dat als er slecht mee omgegaan wordt hij sneller problemen geeft, maar een NE blijft ook als hij niet echt meer deugt nog heel lang gewoon door kachelen. Dan is vaak wel het scherpe er al af. Dus het is maar hoe je het bekijkt. Een XE is daardoor wel weer makkelijker te beoordelen.
Beide zijn goede blokken en ook een half gare NE gaat nog lang mee, maar dan met wat minder vermogen bijvoorbeeld.
25 november 2012 om 21:54 #18077715@Sebbe GSI wrote:
1.6/1.8/2.0 ecotec luiwe bloken
Waren keertje aan het racen met een astra x20xev en een kadett 20seh maar de astra kon hem niet bij houden hoor.
De 8 klepper trok gewoon een stuk sneller door in toeren.
Een x20xev loopt wel lekker door maar is al helemaal niks vergleken met een c20xe want die lag later in de zelfde auto hele andere auto gelijk.
Vroeger een Corsa A met 13NB gereden en daarmee trok ik een polo gti van een vriend van mij helemaal weg. Ding kwam echt lekker van zijn plek, niet lang daarna reed hij een Kadettje… :thumb
Inderdaad zijn die Ecotec blokken geen vergelijk, een Astra G 1.6 is echt niet vooruit te branden, Kadettje C16NZ van een kennis van mij die er al jaren in rijdt is nog best een krachtig blokkie! In de jaren negen werden alle blokken ineens op koppel gebouwd ten koste van alles. Daarmee werd het enkel nog mogelijk om ‘beschaafd’ te rijden, want doortrekken had immers toch geen nut. Veels te kleine poorten, slechte flow, daardoor wel lagere emissie en lawaai, maar vooral geen smaak of kraak meer aan…
26 november 2012 om 08:59 #18077716Jammer dat je het nu niet doet
een c16xe met mantzel is veeel revhappyer dan c20ne en c20xe
als je het goed aanpakt is een c16xe net zo duurzaam
en is net zo makkelijk in te bouwen…..26 november 2012 om 10:34 #18077717Veel revhappyer kan leuk zijn, maar een NE is heeeeel sterk qua koppel. Dat is dus op de straat lekker trekken zonder dat iedereen opkijkt van de herrie…
26 november 2012 om 10:46 #18077718Toch lijkt me het idee wel leuk en origineler dan een 2.0 8v inbouwen
Wat koppel betreft ga ik je niet tegenspreken
Maar een c16xe inbouwen is niet veel moeilijker, en wel zo origineel ;)
Als ik om een project verlegen zit en heb het spul nog niet verkocht
Dat ik het zelf ga gebruiken in een d kadett met x14xe
Mn vriendin vind de corsa toch iets te klein
Dus heb ik een goed excuus voor een nieuw project haha :jerry26 november 2012 om 11:35 #18077719Ik vraag me af wat voor Emiel belangrijker is, meer vermogen of een lager brandstofgerbuik? Ik heb een 1.2S D kadett gehad en die reed 1 op 12. Dat doet een 2L 8v ook ongeveer, dus dat levert geen brandstofbesparing op. Ik denk dat je met een 1.6 16v wel een stuk zuiniger kan rijden. Of als het vermogen niet zo belangrijk is, kijk eens naar een 1.4nz of 1.6nz, daar is bv 1 op 16 met gemak mee te halen.
26 november 2012 om 12:22 #18077720Ja, mee eens, C16NZ en helemaal C14NZ zijn qua zuinigheid ongeevenaard! En loopt ook super lekker. Koppel is ook nog zeer goed te noemen.
Het is wat er al gezegd is maar net wat je wil, hoe je het gebruikt enz. Alle argumenten zijn steekhoudend, maar Emiel moet zelf kiezen uit de voor hem belangrijkste overwegingen.
Alleen wat ik al zei, in een lege auto is een kleinere cylinder inhoud wel zuinig, maar als je hard wilt rijden of onder belasting halen ze de grote broers dubbel en dwars in! Hangt ook nog wel van de ratio van de bak af trouwens hoe zich dat in de praktijk gaat gedragen.
Ik heb ook een micra 1.0 16v en die zuipt net zo veel als mijn C20XE! Gewoon door de veeeel te lichte eindoverbrenging en omdat je er toch een rijstijl op nahoudt heh… ;)
26 november 2012 om 12:24 #18077721@Paullus wrote:
Ik vraag me af wat voor Emiel belangrijker is, meer vermogen of een lager brandstofgerbuik? Ik heb een 1.2S D kadett gehad en die reed 1 op 12. Dat doet een 2L 8v ook ongeveer, dus dat levert geen brandstofbesparing op. Ik denk dat je met een 1.6 16v wel een stuk zuiniger kan rijden. Of als het vermogen niet zo belangrijk is, kijk eens naar een 1.4nz of 1.6nz, daar is bv 1 op 16 met gemak mee te halen.
Vooral vermogen.
En het is helemaal leuk als ik 2x zoveel vermogen heb als nu maar hetzelfde verbruik houd.26 november 2012 om 12:35 #18077722En vind je het leuk om op te vallen met veel kabaal, of wil je liever een sluiper die stilletjes alles er uit trekt? Nou is ook een 16XE/18XE of 20XE vrij stil te krijgen met een goede uitlaat, maar ze moeten allen wel toeren maken voor flink vermogen. Een 20NE heeft alles vooral onderin zitten en kan met een goede uitlaat heel stil blijven bij een stoplicht sprint.
26 november 2012 om 12:45 #18077723Ik hou meer van koppel onderin, topsnelheid kom ik niet zo vaak aan..
Ja wat kabaal is wel gaaf natuurlijk maar dan moet er ook wel power achter zitten.
Gebeurt hier nogal eens denk je dat er een dikke bak aan komt, is het een kia pride :jerry27 november 2012 om 05:05 #18077724Alle Ecotec blokken zijn niet veel anders dan zijn voorgangers… Dus dat trage van de g is niks met motorblok te maken als je er een 1.6 in hebt, maar eerder met gewicht. En eeh atmosferies zijn die op zon 150 pk te trekken waar je de standaard c20xe toch snot voor ogen mee kunt rijden…
Menig standaard xe haalt de 150 paardjes neit eens.
En olievrijbruik vind ik niet echt zinvol argument zowel de c20ne en als de C16XE of X16XE kunnen oliedrinkers zijn.
moet wel zeggen zou eerder voor een 8v gaan dan een 16v voor het karakter van de motor in de kadett.
Maar een c16se is ook wel leuk blokje voor in een kadett.27 november 2012 om 10:28 #18077725en hoe gaat een c16xe erin? zelfde motorsteunen? ga je de kabelboom helemaal veranderen? enz..
lekker simpel een 1.8 of 2.0 en je bent zo aan het rijden.
ik heb hier al een corsa of 8 afgebroken dit jaar allemaal met slechte/kapotte motors!! allemaal gsi’tjes
niemand kan dat hier echter zeggen van een 1.8 of 2.0 ne/seh27 november 2012 om 12:01 #18077726@yves475 wrote:
en hoe gaat een c16xe erin? zelfde motorsteunen? ga je de kabelboom helemaal veranderen? enz..
lekker simpel een 1.8 of 2.0 en je bent zo aan het rijden.
ik heb hier al een corsa of 8 afgebroken dit jaar allemaal met slechte/kapotte motors!! allemaal gsi’tjes
niemand kan dat hier echter zeggen van een 1.8 of 2.0 ne/sehVolgens mij weet je niet helemaal waar je het over hebt
want als je als basis bv de meest verkochte 1.3s pakt
past hij zo incl de bak met de steunen van de 1.3s
onderblok is namelijk nagenoeg het zelfde
kabelboom is redelijk plug & play
waarschijnlijk even constante en geschakelde plus leggen (weet ik niet zeker)
kleurcode van de bedrading van ecu naar dash zijn als het goed is het zelfde
een c16xe is dus misschien zelfs makkelijker inlepelen dan een 2.0zuigerveren en klepsteelrubbers is meestal de oorzaak van het oliezuipen
na montage van nieuwe rubbers is het dan ook raadzaam een goede oliekoeler te monteren
deze motoren worden namelijk nogal heet en rubber reageert hierop
zo vertraag je dit proces
EGR problemen kent de c16xe niet, want die heeft ie niet ;)Als je een c16xe met mantzel netjes opbouwd met goede koeler
heb je een heel goed blok
een c20ne is dan iigv geen uitdaging meer :jerry -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.