X16XE extreem olieverbruik

Forumindex Forums Techniek Ecotec X16XE extreem olieverbruik

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)
  • Auteur
    Berichten
  • #17273595
    basss27
    Deelnemer
      Lid sinds:
      11 February 2013

      Heb dus bij mijn X16XE echt een behoorlijk olieverbruik. Sinds 1 week dampt het behoorlijk blauw/wit en verbruikt ie echt veel te veel.

      Heeft nu 165.000 gelopen. Of de koppakking recent vervangen is weet ik niet.

      Wat heb ik al getest:

      – Koude start blok op 3000 toeren houden 10 sec: Geen rook.
      Zou die dan flink gaan dampen zouden het de zuigerveren kunnen zijn?

      – Warm blok 10 minuten laten draaien dan een dot gas, geeft een behoorlijke blauw witte rookpluim
      Duidt op de klepseals?

      Compressie test alle cilinders 12.5 bar

      – Cilinder 4 had aan de rand van de zuiger een plasje olie liggen. Kon alleen niet de cilinderwanden bekijken.

      – Geen overmatige carterdruk of geeft wel een klein briesje uit de peilstok als je je hand er boven houdt. Blok loopt verder zeer netjes.
      Geen rare bijgeluiden oid

      – Verbruikt geen koelwater en is mooi schoon

      Ik zit dus te denken aan een inwendige lek tussen een oliekanaal en cilinder 4, of de kleprubbers die helemaal gaar zijn?

      Kan ik er vanuit gaan dat mijn zuigerveren en olieschraapveren nog goed zijn na bovenstaande tests? Dan ga ik zsm een pakkingset, incl nieuwe kopbouten en klepseals bestellen. Neem ik gelijk een nieuwe riemenset + wp mee.

      Alvast dank!

      Filmpje van de rook:

      [Koude motor]
      [youtube:3bvufyj9]http://www.youtube.com/watch?v=JfW1FxXS3gc[/youtube:3bvufyj9]

      Dit is met warm blok na 10 min stationair draaien:

      [youtube:3bvufyj9]http://www.youtube.com/watch?v=BFLkpi7Ltrs[/youtube:3bvufyj9]

      Het gepruttel wat je hoort is een ophangsteun van de uitlaat die wat tegen de balk achter rammelt

      #18296894
      joop1970
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 September 2010

        x14xe pakking past niet, boring van x16xe is groter.

        Gare klepseals heb ik met mijn x16xe’s ook allemaal gehad. (Zijn eigenlijk gewoon k*t dingen maar goed)
        Je weet zeker dat hij niet blaast uit de peilstok? Vergelijk het anders even met een goede auto, hij hoort er echt niet uit te blazen.

        Mijn x16xe draaide een goede compressietest. Met koude motor was er ook geen carterdruk merkbaar, warm wel een ander verhaal……

        Wat is bedoel te zeggen, kijk even kritisch naar de motor. Die dingen gaan vroeg of laat allemaal naar de klote. Zijn gewoon slecht ontworpen motoren wat slijtage betreft dus het is een beetje zonde als je nu een koppakking vervang terwijl de cilinderwanden gaar zijn.

        #18296895
        basss27
        Deelnemer
          Lid sinds:
          11 February 2013

          @joop1970 wrote:

          x14xe pakking past niet, boring van x16xe is groter.

          Gare klepseals heb ik met mijn x16xe’s ook allemaal gehad. (Zijn eigenlijk gewoon k*t dingen maar goed)
          Je weet zeker dat hij niet blaast uit de peilstok? Vergelijk het anders even met een goede auto, hij hoort er echt niet uit te blazen.

          Mijn x16xe draaide een goede compressietest. Met koude motor was er ook geen carterdruk merkbaar, warm wel een ander verhaal……

          Wat is bedoel te zeggen, kijk even kritisch naar de motor. Die dingen gaan vroeg of laat allemaal naar de klote. Zijn gewoon slecht ontworpen motoren wat slijtage betreft dus het is een beetje zonde als je nu een koppakking vervang terwijl de cilinderwanden gaar zijn.

          Ah thanks. Ik verwachtte al zoiets maar wist het niet zeker ivm de boring.

          Heb net even een peilstok eruit getrokken en je voelt een klein briesje als je je hand er boven houdt.

          #18296896
          joop1970
          Deelnemer
            Lid sinds:
            1 September 2010

            Dan zou het dus ook zomaar kunnen dat je wat olieverbruik langs je cilinderwanden hebt. Had ik op het laatst ook (gewoon met goede compressietest waardes)

            #18296897
            basss27
            Deelnemer
              Lid sinds:
              11 February 2013

              Dank voor je bericht. Heb nog een filmpje onderaan de startpost gezet. Misschien kan je daar nog wat uithalen?

              #18296898
              joop1970
              Deelnemer
                Lid sinds:
                1 September 2010

                Zie vooral een hoop condens, is deze rook na een flink stuk warm rijden nog steeds?

                #18296899
                basss27
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  11 February 2013

                  @joop1970 wrote:

                  Zie vooral een hoop condens, is deze rook na een flink stuk warm rijden nog steeds?

                  Nee dan niet. Maar als ik een eind warm gereden heb en een nachtje heb stilgestaan, heb ik het weer.

                  Dit is met warm blok na 10 min stationair draaien:

                  [youtube:38at3xtg]http://www.youtube.com/watch?v=BFLkpi7Ltrs[/youtube:38at3xtg]

                  #18296900
                  joop1970
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    1 September 2010

                    Ja ok, maar die rook heeft elke auto hoor na een koude start ;)
                    Je hele uitlaat zit vol met neergeslagen vocht wat eruit komt, kan soms net lijken of er wat aan de hand is. Als dit na een stukje warmrijden weg is betekent die rook niet zoveel.

                    BLauwe rook na tijd stationair draaien kan idd je klepseals zijn, kunnen ze wel oud mee worden. Echt gare cilinderwanden dat merk je wel snel tijdens het rijden :jerry

                    Hoe erg is het verbruik? Carterventilatie verstopt kan nog een oorzaak zijn.

                    #18296901
                    basss27
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      11 February 2013

                      @joop1970 wrote:

                      Ja ok, maar die rook heeft elke auto hoor na een koude start ;)
                      Je hele uitlaat zit vol met neergeslagen vocht wat eruit komt, kan soms net lijken of er wat aan de hand is. Als dit na een stukje warmrijden weg is betekent die rook niet zoveel.

                      BLauwe rook na tijd stationair draaien kan idd je klepseals zijn, kunnen ze wel oud mee worden. Echt gare cilinderwanden dat merk je wel snel tijdens het rijden :jerry

                      Hoe erg is het verbruik? Carterventilatie verstopt kan nog een oorzaak zijn.

                      Ik heb die enorme rook pas nadat de originele uitlaat eronder zit. Zat een group a uitlaat onder. Ik moet zeggen dat ik de rook wel erg veel vind hoor… Het gekke was dat ie al flink rookte net nadat ik de nieuwe uitlaat vanaf de kat gemonteerd had.

                      Carterventilatie gaat naar een flesje. Zit ook niet verstopt. Vacuum op het kleppendeksel is ook goed.

                      Olieverbruik was tot voor kort zon 1 op 1000. Maar wanneer ik hoog in de toeren rij kan dit zo 1 op 100 worden… Had 20 km warm gereden afgelopen weekend, 30km redelijk hoog in de toeren gereden op de duitse autobahn en hij had een 0.25 liter verbrand…

                      #18296904
                      basss27
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        11 February 2013

                        @joop1970 wrote:

                        Ja ok, maar die rook heeft elke auto hoor na een koude start ;)
                        Je hele uitlaat zit vol met neergeslagen vocht wat eruit komt, kan soms net lijken of er wat aan de hand is. Als dit na een stukje warmrijden weg is betekent die rook niet zoveel.

                        BLauwe rook na tijd stationair draaien kan idd je klepseals zijn, kunnen ze wel oud mee worden. Echt gare cilinderwanden dat merk je wel snel tijdens het rijden :jerry

                        Hoe erg is het verbruik? Carterventilatie verstopt kan nog een oorzaak zijn.

                        Goed… Net even de boel goed warm gereden en dan rookt hij niet meer. Na een aantal minuten stationair draaien en dan een dot gas een behoorlijke blauwe pluim. Lijkt erop dat toch de klepseals helemaal gaar zijn.

                        Wel apart dat ie met de originele uitlaat dan zo enorm wit rookt, met group a uitlaat amper bij koude start.

                        Denk dat het dus verstandig is die te gaan vervangen en gelijk een nieuwe koppakking steken, aangezien de wagen nu 165.000 gelopen heeft en ik niet weet of deze al vervangen is.

                        #18296905
                        joop1970
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          1 September 2010

                          Groep a zal wel sneller opwarmen, kan free flow zijn dus minder schotten en dus minder plek om vocht vast te houden. Weet niet of die van RVS is?

                          #18296906
                          basss27
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            11 February 2013

                            Niet van RVS maar wel freeflow geloof ik.
                            Maar dan nog moet ik mijn klepseals gaan vervangen omdat die helemaal gaar zijn. (Zie 2e filmpje)

                            Ik hoop als dat gebeurt is dat dan de olieverbruik een beetje binnen de perken blijft

                            #18296907
                            joop1970
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              1 September 2010

                              Vraag me af hoeveel de oorzaak bij je seals liggen, maat van mij had ook totaal gare seals (continu wolken bij het naar beneden rijden van een berg in slovenie) maar het uiteindelijke verbruik viel wel mee. Deze had ook wel wat carterdruk.

                              #18296908
                              bart-gsi
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                7 July 2012

                                @basss27 wrote:

                                Goed… Net even de boel goed warm gereden en dan rookt hij niet meer. Na een aantal minuten stationair draaien en dan een dot gas een behoorlijke blauwe pluim. Lijkt erop dat toch de klepseals helemaal gaar zijn.

                                Wel apart dat ie met de originele uitlaat dan zo enorm wit rookt, met group a uitlaat amper bij koude start.

                                Denk dat het dus verstandig is die te gaan vervangen en gelijk een nieuwe koppakking steken, aangezien de wagen nu 165.000 gelopen heeft en ik niet weet of deze al vervangen is.

                                kleppenseals kun je ook vervangen met de kop op de motor.. zolang de pakking niet lek is gewoon laten zitten… hier hebben we het eerder in een ander topic ook al over gehad

                                bij de klepseals kun je wel je distributie vervangen want je nokkenassen moeten toch los om bij de klepseals te komen.. vergeet alleen niet dat je zuiger steeds op TDC ( top dead centre) moet zetten anders dondert je klep in je motor en kun je alsnog je kop verwijderen…

                                #18296909
                                basss27
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  11 February 2013

                                  @joop1970 wrote:

                                  Vraag me af hoeveel de oorzaak bij je seals liggen, maat van mij had ook totaal gare seals (continu wolken bij het naar beneden rijden van een berg in slovenie) maar het uiteindelijke verbruik viel wel mee. Deze had ook wel wat carterdruk.

                                  Ik kan er nu gemiddeld 1 liter op 1000km bijgooien. Het gekke is wanneer ik lage toeren blijf rijden daalt het oliepeil niet zoveel. Zaterdagochtend stond mijn olie half tussen min en max, dus 500ml erbij gedaan. Daarna stond het peil keurig op max. Zaterdagmiddag heb ik 50km Duitse autobahn gereden en na goed warm gereden te hebben lekker een stukje geblazen. Toen ik thuis kwam auto weggezet en zondagochtend was er alweer 250ml verbruikt.

                                  #18296910
                                  basss27
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    11 February 2013

                                    @bart-gsi wrote:

                                    @basss27 wrote:

                                    Goed… Net even de boel goed warm gereden en dan rookt hij niet meer. Na een aantal minuten stationair draaien en dan een dot gas een behoorlijke blauwe pluim. Lijkt erop dat toch de klepseals helemaal gaar zijn.

                                    Wel apart dat ie met de originele uitlaat dan zo enorm wit rookt, met group a uitlaat amper bij koude start.

                                    Denk dat het dus verstandig is die te gaan vervangen en gelijk een nieuwe koppakking steken, aangezien de wagen nu 165.000 gelopen heeft en ik niet weet of deze al vervangen is.

                                    kleppenseals kun je ook vervangen met de kop op de motor.. zolang de pakking niet lek is gewoon laten zitten… hier hebben we het eerder in een ander topic ook al over gehad

                                    bij de klepseals kun je wel je distributie vervangen want je nokkenassen moeten toch los om bij de klepseals te komen.. vergeet alleen niet dat je zuiger steeds op TDC ( top dead centre) moet zetten anders dondert je klep in je motor en kun je alsnog je kop verwijderen…

                                    Thanks ik had inderdaad ook al deze info gevonden. Echter heb ik nog nooit een cilinderkop in handen gehad. Wel veel how to filmpjes bekeken. Mij lijkt het persoonlijk verstandiger om de kop eraf te halen zodat ik alles op mijn gemakje kan bekijken en uitvoeren.

                                    #18296902
                                    bart-gsi
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      7 July 2012

                                      aan de onderzijde van de kop is het niks speciaals… 16 kleppen en wat zwarte aanslag van de verbrandingen
                                      of een kop krom is of of je kleppen krom zijn wat dan ook zie je met je blote oog niet….. wel kun je zien of er overmatige slijtage is aan de kleppen zoals dat er happen uit zijn .. maar die zijn merkbaar als je met de auto rijdt want dan kan je motor geen compressie maken…
                                      en zoals gezegd.. zolang de koppakking niet lek is.. lekker ermee door rijden.. als je nooit een cilinderkop in je handen gehad hebt kun je beter de koppakking uit handen geven… omdat je de kopbouten kunt weggooien en nieuwe moet hebben en met een momentsleutel aan moet draaien
                                      als je niet de juiste aanhaal momenten hebt kun je het vergeten… die heb je echt nodig..

                                      kopbouten zijn rekbouten dus single use only…
                                      bij de kop moet je ook je inlaat en uitlaat spruitstuk demonteren… in je eentje ben je hier best wel een tijdje mee bezig.. vooral als je dit voor het eerst doet..
                                      beste is hulp van iemand hier te vragen die er ervaring mee heeft en het jouw kan leren mocht het later van pas komen…

                                      #18296903
                                      basss27
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        11 February 2013

                                        @bart-gsi wrote:

                                        aan de onderzijde van de kop is het niks speciaals… 16 kleppen en wat zwarte aanslag van de verbrandingen
                                        of een kop krom is of wat dan ook zie je met je blote oog niet…
                                        en zoals gezegd.. zolang de koppakking niet lek is.. lekker ermee door rijden.. als je nooit een cilinderkop in je handen gehad hebt kun je beter de koppakking uit handen geven… omdat je de kopbouten kunt weggooien en nieuwe moet hebben en met een momentsleutel aan moet draaien
                                        als je niet de juiste aanhaal momenten hebt kun je het vergeten… die heb je echt nodig..

                                        kopbouten zijn rekbouten dus single use only…
                                        bij de kop moet je ook je inlaat en uitlaat spruitstuk demonteren… in je eentje ben je hier best wel een tijdje mee bezig.. vooral als je dit voor het eerst doet..
                                        beste is hulp van iemand hier te vragen die er ervaring mee heeft en het jouw kan leren mocht het later van pas komen…

                                        Dat is geen nieuwe info voor mij Bart. Ik ben goed genoeg op de hoogte dat het rekbouten zijn en dat ik zeker de juiste aanhaalmomenten nodig heb ;) Onderblokken van de c/x16xe(l) schijnen zwak te zijn en bij verkeerde aanhaalmomenten trekt het onderblok snel krom.

                                        Inlaat en uitlaatspruitstuk heb ik vaker los gehad dus dat gaat ook wel lukken. Heb zelfs alle aanhaalmomenten hier geprint liggen :thumb Ik ga niet aan iets beginnen zonder dat ik alles tot in de puntjes heb uitgezocht haha :P

                                        Heb alle gereedschap zoals een graadboog en goede momentsleutel etc tot mn beschikking.

                                        #18296911
                                        bart-gsi
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          7 July 2012

                                          heel goed bezig…. ik ging er van uit dat je dit voor het eerst deed omdat je typte dat je nooit een cilinderkop in je handen gehad had

                                          #18296912
                                          basss27
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            11 February 2013

                                            @bart-gsi wrote:

                                            heel goed bezig…. ik ging er van uit dat je dit voor het eerst deed omdat je typte dat je nooit een cilinderkop in je handen gehad had

                                            Haha dat klopt ook, heb nooit een koppakking vervangen. Maar voor alles een eerste keer he!

                                            Trouwens blok heeft nu 165k gelopen en weet niet wanneer de pakking voor het laatst vervangen is. Lijken ook geen nieuwe kopbouten in te zitten. Misschien toch verstandig om hem mee te nemen, aangezien ze er bekend om staan rond deze kmstand eruit te klappen?

                                            #18296913
                                            bart-gsi
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              7 July 2012

                                              klopt.. heb het al eerder gedaan.. helaas was het voor mij een gekloot om de distributie op tijd te zetten… maar voor de rest was het zo gedaan…
                                              ik had de rekbouten verwisselt voor ARP stut and nut systeem.. als de kop eraf moet heb je draadeindes die omhoog blijven staan.. was ook heel makkelijk richten daarna

                                              #18296914
                                              basss27
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                11 February 2013

                                                Zeker de inlaat nok die versprong?

                                                Ik had 2 jaar terug nog totaal geen kennis van auto’s. Ben gewoon alles tot de puntjes gaan uitzoeken en zodoende ook de dist riem/wp bij m’n vorige 8 klepper vervangen. Is allemaal prima gegaan en vind sleutelen super tof om te doen, geeft een enorm voldaan gevoel king:

                                                #18296915
                                                bart-gsi
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  7 July 2012

                                                  op een 8 klepper gaat dat idd makkelijk.. heb je 1 nokkenas en 1 krukas die je af moet stellen… met 2 wordt het lastiger.. bij mij verspong de uitlaat nokkenas de inlaat bleef op 1 positie staan zonder teveel gedoe.. had daarna zo`n blokje gekocht on tussen de nokkenassen te stoppen zodat ze niet verspringen.. maarja kom er nu 1 tekort i.v.m. 4 nokkenassen i.p.v. 2

                                                  #18296916
                                                  basss27
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    11 February 2013

                                                    Hehe ja zo’n blokkeer tool heb je eigenlijk wel nodig met een dubbele nokkenas. Bij zo’n v6 (?) al helemaal :P

                                                    #18296917
                                                    bart-gsi
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      7 July 2012

                                                      @basss27 wrote:

                                                      Hehe ja zo’n blokkeer tool heb je eigenlijk wel nodig met een dubbele nokkenas. Bij zo’n v6 (?) al helemaal :P

                                                      klopt… is het zeker waard om de riem zelf te doen… vooral als je zelf bij een garage werkt ^^
                                                      heb idd een v6
                                                      bij de dealer ben ik 2x zoveel kwijt ( inclusief korting omdat me auto ouder is al 10 jaar) dan dat ik zelf de delen bestel en erop zet…

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.