Forumindex › Forums › Techniek › Overige motor types › x1.7dtl schade tot nu toe met pics
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 augustus 2006 om 10:29 #17206153
Iemand bij mij in de fam heeft een kapotte astra g
Nou is het voor mij ene leuke uitdaging om hem weer aan de praat tekrijgen,een leuke leerzamen uitdaging :thumbupWat hij vertelde: dat hij ree en plots schoot de temp tot in het rood,met veel rook onwikkeling uit zijn uitlaat toen hij op de vluchtstrook stond viel zijn motor onmiddelijk uit,wou ook niet meer starten toen het motortje afgekoeld was .
Ik heb inmiddels de auto bij mijn werk gezet waar ik de werkzaamheden ook ga uit voeren.Nou keek ik meteen in de koelvloeistof potje die dus ook helemaal leeg was.
ik denk dat de koppakking of de kop gescheurd is!wat denken jullie ?
zo ja dat de kop gescheurd is of de pakking wat moet ik allemaal vernieuwen?
(er komt ook meteen maar een nieuwe distributie set op laatst gedaan 123400 staat nu op 200000)
Alle tips zijn welkom
astra g vraagbaak is ook onderweg voor de info enzjeffrey
18 augustus 2006 om 10:38 #173252839 van de 10 keer is bij zo’n X17DTL (soft turbo diesel van opel) de kop gescheurd!:thumbdown
Kop demonteren en laten afpersen bij een revisie bedrijf lijkt mij verstandig.Ja een nieuwe d-riem set is wel verstandig maar neem ook meteen de waterpomp mee.;)
20 augustus 2006 om 15:12 #17325284heb zo ik alles om te bestellen?
1x olie filter
1x koppakking
10x cilinderkop bouten
1x distributiesnaar
1xspanrol+looprol
1x waterpompWat kost een kop reparatie +- ?
En hoe weet ik welke koppakking kwa dikte ?
En welke olie is aan teraden ?jeffrey
20 augustus 2006 om 16:14 #17325285in-uitlaat pakking
voorpijp pakking en bouten
klepdeksel pakking
3 boutjes waterpomp en afdicht ring
nokkenas tandwielbout
bout omlooprol
bout spanrol
vloeibaar pakking nokkenashuis
koelvloeistofkosten kop is verschillend evt ruilkop (maar eerst testen)
koppakking zie je aan gaatjes in rand (zelf nemen we de middelste dikte)
olie half syntheet 10W4020 augustus 2006 om 16:44 #17325286-GUNS-C20XE bedankt :wors
Nu kan ik alles bestellen en hoef ik niet 10 keer naar de auto materiaalen zaak te rijden :D
jeffrey
24 augustus 2006 om 19:10 #17325287Ik heb de vraagbaak binnen
Nou heb je volgens het boek speciaal gereedschap nodig
zo alsmeetklok=mkm-571-b
distributie timinggereedschap=km-661-1
steunplaat=km-661-2
blokkeerpen krukas=km-951
blokkeerpen inspuitpompriemwiel=km-6011Heb ik al deze gereedschappen nodig
of zijn er voor sommigen ook andere optie/truukjeszo als dat je met de distributie de timing regelt met de markering op de polie’s/nokkenas tandwielen die je gelijk zet met de markering op het blok (c20xe als voorbeeld)
wie kan mij dat vertellen :D
grtjs jeffrey
28 augustus 2006 om 15:50 #17325288Niemand ?!?:(
29 augustus 2006 om 05:46 #17325289AnoniemLid sinds:
1 January 1970voor afstellen is wel n trukje
alles heeft merk tekens behalve de nokken as
echter als je de nokkenas zo zet
dat van de eerste cilinder(vanaf distrinutie zijde)de beide nokken gelijke ver omhoog staan
dan staat de nokkenas op tijd;);)29 augustus 2006 om 05:47 #17325290AnoniemLid sinds:
1 January 1970Origineel gepost door -GUNS-C20XE
in-uitlaat pakking
voorpijp pakking en bouten
klepdeksel pakking
3 boutjes waterpomp en afdicht ring
nokkenas tandwielbout
bout omlooprol
bout spanrol
vloeibaar pakking nokkenashuis
koelvloeistofkosten kop is verschillend evt ruilkop (maar eerst testen)
koppakking zie je aan gaatjes in rand (zelf nemen we de middelste dikte)
olie half syntheet 10W40ook nog ff de brandplaatjes van je verstuivers meenemen
;);)29 augustus 2006 om 05:49 #17325291AnoniemLid sinds:
1 January 1970Origineel gepost door jef
Ik heb de vraagbaak binnenNou heb je volgens het boek speciaal gereedschap nodig
zo alsmeetklok=mkm-571-b
distributie timinggereedschap=km-661-1
steunplaat=km-661-2
blokkeerpen krukas=km-951
blokkeerpen inspuitpompriemwiel=km-6011Heb ik al deze gereedschappen nodig
of zijn er voor sommigen ook andere optie/truukjeszo als dat je met de distributie de timing regelt met de markering op de polie’s/nokkenas tandwielen die je gelijk zet met de markering op het blok (c20xe als voorbeeld)
wie kan mij dat vertellen :D
grtjs jeffrey
als je hem laat afpersen moeten de vestuivers der ook uit hiervoor heb ik ooit n speciale dop gekocht
die zul jij ook nodig zijn;)
29 augustus 2006 om 15:53 #17325292bedankt voor de info :thumbup
Maar wat zijn brandplaatjes kan dat nog een anderenaam hebben
grtjs jeffrey
2 september 2006 om 08:56 #17325293Schade tot nu toe de tandwiel van de waterpomp licht er af met de kapotte lagers enz er zijn 3 inlaat tuimelaars gebroken.nu nog ff kijken wat er meer kapot is.
jeffrey
19 september 2006 om 17:33 #17325294vraag
Ik haalde een hydro stoter uit de kop en nu kon ik hem uit elkaar halen, is dat normaal of is het dekseltje gewoon lam?
Toen ik hem weer in elkaar had bleef hij gewoon zitten
is dat goed of moet ik nu dingen vernieuwen?jeffrey
20 september 2006 om 16:04 #17325295AnoniemLid sinds:
1 January 1970Origineel gepost door jef
vraagIk haalde een hydro stoter uit de kop en nu kon ik hem uit elkaar halen, is dat normaal of is het dekseltje gewoon lam?
Toen ik hem weer in elkaar had bleef hij gewoon zitten
is dat goed of moet ik nu dingen vernieuwen?jeffrey
tuimelaartjes hoief je niet nieuwen voor te halen
heb hier nog n aantal nieuwen liggen die ik nooit weer gebruik
kunnen voor jou zijn teab;)
stoters kunnen wel uitelkaar
kun je inderdaad ook weer in elkaar steken en opnieuw gebruikenbeter is nieuwen maar ok dat kost n paar centen
wel ff omdenken dat je de stoters helemaal leegknijpt voor je de motor weer in elkaar steekt
dus ff tussen de bamkschroef
(met n stel spanplaatjes tegen beschadigen)brandplaatje is het koperen ringetje wat onder je verstuiver moet;)
24 september 2006 om 16:12 #17325296Een paar pic’s
De tandwiel is van de waterpomp eraf gelopen :o
De kop pakking kwam er zwaar uiteen gevallen ertussen uit
En de kleppen hebben de zuigers ook een tikje gegeven :hmmz (de kleppen waren nog recht volgens een maatje )
Kon met het oog geen scheurtje zien in de kop Zal hem nog eens grondig schoon maken :Dwat mij ook opviel dat alles bagger vet was :thumbdown
jeffrey
24 september 2006 om 16:39 #17325297hoor je wel vaker dat dat tandwiel los gaat zitten :thumbdown
5 oktober 2006 om 22:41 #17325298vraagje alle schoepen zijn van de water pomp af geslagen
wat is hier de meest voor de hand kwa oplossingen om het eruit tekrijgen
ik dacht zelf aan een flex staafje met een maag neetje en dan maar die stuk kunnen op zoekenjeffrey
6 oktober 2006 om 09:22 #17325299Heb een vraag aangezien het hier om een warm gelopen motor gaat. Is mss wel een beetje -offtopic, maar om er nu een nieuw topic over te starten is mss zonde.
Ik heb laatst met iemand gesproken en die zei me dat wanneer je meter in 1 keer het rode inschiet dat je dan nooit je motor uit moet zetten maar juist moet zorgen dat ie aan de praat blijft. En ondertussen dat de motor nog draait moet je water of koelvloeistof of wat je dan ook bij de hand hebt toe voegen via je koelreservoir om zo de temp van de motor omlaag te brengen.
Want wanneer je de motor uitzet met warme (lees meter in het rood) motor, dan kost het je zeker de kop.Wat is hier van waar, want ik was altijd in de veronderstelling: meter het rood in, motor uit om verdere schade te voorkomen en nu hoor ik dat je zo juist de schade maakt.
Greetzz Astra_G
8 oktober 2006 om 11:49 #17325300Origineel gepost door Astra__G
Heb een vraag aangezien het hier om een warm gelopen motor gaat. Is mss wel een beetje -offtopic, maar om er nu een nieuw topic over te starten is mss zonde.Ik heb laatst met iemand gesproken en die zei me dat wanneer je meter in 1 keer het rode inschiet dat je dan nooit je motor uit moet zetten maar juist moet zorgen dat ie aan de praat blijft. En ondertussen dat de motor nog draait moet je water of koelvloeistof of wat je dan ook bij de hand hebt toe voegen via je koelreservoir om zo de temp van de motor omlaag te brengen.
Want wanneer je de motor uitzet met warme (lees meter in het rood) motor, dan kost het je zeker de kop.Wat is hier van waar, want ik was altijd in de veronderstelling: meter het rood in, motor uit om verdere schade te voorkomen en nu hoor ik dat je zo juist de schade maakt.
Greetzz Astra_G
Niemand?? :(
Greetzz
21 november 2007 om 18:00 #17325301Soms (zoals in dit geval) heb je geen keus, de motor stopte onmiddelijk na het stilzetten van de wagen.
Opzich ook niet raar al je totaal geen compressie meer hebt.
Het is idd raadzaam om je motor geleidelijk aan te laten afkoelen, dit omdat de onderdelen van een motor tov elkaar, een ander uitzetting coëfficient hebben.
Dit houdt dus in dat het ene onderdeel sneller uitzet en krimpt dan het andere onderdeel.
Hierdoor krijg je dat het materiaal broos kan worden en/of scheuren.Als je de mogelijkheid hebt om geleidelijk af te laten koelen moet je dat zeker niet nalaten.
Het is misschien een idee om voor ogen te houden, dat als je op je dashbord rode lampjes ziet branden, motor uitschakelen (bijv te lage oliedruk, laderij, remmerij enz…)
En andere situatie’s als warmlopers (kokers) aan de kant gaan staan om af te laten koelen, wel met draaiende motor. (en controleren of de radiateurfan draait) komt nogal regelmatig voor dat deze fans niet meer functioneren doordat bijv. een thermostaat defect is, of dat de fan vast zit omdat deze misschien niet regelmatig in beweging is.
26 november 2007 om 17:07 #17325302Hey askitt
Jij reageerd wel op een hele oude topic laatst beandwoord op 8 okt 2006;)
Deze Auto in kwestie doet het nog steeds wonder boven wonder:Djeffrey
28 november 2007 om 12:18 #17325303Ik rijd een Astra 1.7DTi als normale auto (Corsa is geheel hobby), maar ben niet zo technisch op motorenvlak.
Ik denk dus als er ooit wat gebeurt (hoop het niet overigens) met rode lampjes branden op dashboard, meteen naar de kant te gaan en de motor af te zetten.:(
En steeds naar de Opel dealer jaarlijks voor gedegen onderhoud. Zelf niet knutselen aan dit alles.
Jef, succes met repareren van het motorblok, het is een hele toer die weer op gang te brengen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.