winterstand luchtfilter?

Forumindex Forums Modellen Manta winterstand luchtfilter?

  • Dit onderwerp is leeg.
17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #17243980
    bascalibra
      Lid sinds:
      8 August 2011

      Zou iemand mij kunnen vertellen hoe het zit met de zomer/winter-stand op het luchtfilter van een manta a?
      Ik kan er niks over vinden op internet

      #17955591
      aapje1963
      Deelnemer
        Lid sinds:
        28 July 2006

        Zit dit niet met een hendel? klep open zomer en klep dicht winter?

        Was vroeger bij mijn Ascona B zo ….een ijzeren hendel..

        #17955592
        RISL
        Moderator
          Lid sinds:
          24 January 2011

          Ik kan je niet helpen, maar wat doet die winterstand dan?
          Bij moderne auto’s zit dat er niet meer op…

          #17955593
          aapje1963
          Deelnemer
            Lid sinds:
            28 July 2006

            Volgens mij zit dit ook wel bij modernere auto’s maar dit gaat automatisch
            Het werkt acht ik ongeveer zo winterstand lucht wordt voorverwarmd door spruitstuk.
            Zomer gaat de lucht gewoon via de de luchtfilter vanaf de opening achter de gril of ergens…dan koelt de lucht dus.

            Kan het mis hebben hoor, keek net ff bij motoren van manta A op google maar daar zitten al injectie end in..dus.. al behoorlijk technisch.

            #17955594
            RISL
            Moderator
              Lid sinds:
              24 January 2011

              Okay, en dat is dus om sneller warme lucht in het interieur te hebben?

              #17955595
              bascalibra
                Lid sinds:
                8 August 2011

                als ik zo naar m’n manta kijk zit er op het uitlaatspruitstuk een buis waar een slang overheen geschoven kan worden en deze wordt met het luchtfilter verbonden

                alleen ik heb geen idee waar de hendel zit om te schakellen tussen winter/zomer? ken er op internet ook niks over vinden

                #17955596
                bascalibra
                  Lid sinds:
                  8 August 2011

                  @RISL wrote:

                  Okay, en dat is dus om sneller warme lucht in het interieur te hebben?

                  nee heeft te maken met het bevriezen van de carb bij een temp van een paar graden boven 0

                  #17955597
                  RISL
                  Moderator
                    Lid sinds:
                    24 January 2011

                    Ow, ik snap ‘m, dacht even dat het voor warme lucht in het interieur is. Bedankt voor de uitleg, zal je topic verder niet lastig vallen ;)

                    #17955598
                    joop1970
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      1 September 2010

                      Sorry voor de topic vervuiling maar ik ben toch wel benieuwd waar dit voor is.
                      Het zit namelijk ook op 1.4 8v corsa’s zonder carb. De 16 kleppers hebben dit weer niet.

                      #17955599
                      aapje1963
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        28 July 2006

                        Bij oudere modellen op carburateurbasis gaat dat vaak heel eenvoudig met een handmatig in te stellen klep waarmee de aanvoerlucht vanaf een koud punt onder motorkap, of een warm punt wordt weggezogen. Bij elektronisch geregelde injectiemotoren komt dat wat precieser en gaat de instelling van de klep automatisch. Oudere motoren moet je handmatig op de zomer- of winterstand zetten, omdat het bij nieuwe motoren automatisch gebeurt hoeft dat niet meer. Dacht dat het zo als hier beschreven ongeveer zit… je kunt op google veel info vinden…

                        viewtopic.php?t=146941&p=1927528

                        #17955600
                        postbusmanta
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          5 July 2004

                          inderdaad ter voorkoming van bevriezing van de carburateur.

                          Als er aan de onderkant van het luchtfilter 2 dunne slangetjes lopen, werkt de keuzeklep met vacuüm.

                          In het luchtfilter zit een klein klepje welke bediend wordt door een bi-metaal.

                          Bij koude aangezogen lucht, sluit het bimetaal en brengt de twee vacuümslangetjes met elkaar in verbinding.

                          Het vacuüm van de carburateur trekt nu de keuzeklep (zomer / winter) in de positie waar warme lucht aangezogen wordt vanaf het uitlaatspruitstuk.

                          Dit heeft alleen zin wanneer het speciale blik nog om het uitlaatspruitstuk heen zit EN als de slang nog tussen het luchtfilter en dat speciale blik zit.

                          #17955601
                          bascalibra
                            Lid sinds:
                            8 August 2011

                            bedankt voor de uitleg top :thumb

                            alleen nu de volgende vraag, hoe ga ik in godsnaam aan dat tussenstuk komen :P

                            #17955602
                            W.grelling
                              Lid sinds:
                              3 October 2013

                              Als het goed is heeft een manta a nog een meganiche plastikken schuif onder het lucht filter aan de achter kant.
                              Hij zorgt er voor met koud weer dat de motor sneller op zijn bedrijfs temperatuur komt omdat hij dan lucht bij de uitlaat weg haalt.
                              Vergeet deze klep in de zomer of als het een week echt mooi weer is niet om te zetten, warme lucht zit minder zuurstof in dus eigenlijk heb je gewoon een slechtere verbranding en dus niet optimaal vermogen uit je auto.
                              De schakelaar moet bij opel meestal als het temperatuur onder de 7 graden blijft omgezet worden.
                              hoop dat je hier iets aan hebt.

                              #17955603
                              hum
                                Lid sinds:
                                21 October 2005

                                uiteraard horen de twee slangetjes er nog aan

                                #17955604
                                theunm
                                  Lid sinds:
                                  29 June 2004

                                  @postbusmanta wrote:

                                  inderdaad ter voorkoming van bevriezing van de carburateur.

                                  Als er aan de onderkant van het luchtfilter 2 dunne slangetjes lopen, werkt de keuzeklep met vacuüm.

                                  In het luchtfilter zit een klein klepje welke bediend wordt door een bi-metaal.

                                  Bij koude aangezogen lucht, sluit het bimetaal en brengt de twee vacuümslangetjes met elkaar in verbinding.

                                  Het vacuüm van de carburateur trekt nu de keuzeklep (zomer / winter) in de positie waar warme lucht aangezogen wordt vanaf het uitlaatspruitstuk.

                                  Dit heeft alleen zin wanneer het speciale blik nog om het uitlaatspruitstuk heen zit EN als de slang nog tussen het luchtfilter en dat speciale blik zit.

                                  je zit in de goede richting.
                                  als het buiten vriest wil je benzine niet verdampen.
                                  door de warme lucht van je uit laat wordt je lucht temperatuur hoger waardoor de benzine in je carbarateur wel wil verdampen

                                  #17955605
                                  manta73
                                    Lid sinds:
                                    21 February 2010

                                    Eigenlijk heel simpel,tis alleen een kwestie van het hendeltje overzetten.
                                    Van zomer/naar winterstand.
                                    A-manta van voor 1974 heeft (1600s zeker) dit mankracht bediendende hendeltje nog.
                                    Das al.
                                    Mids idd de toevoer van de luchthuishouding klopt.
                                    Kwestie van omzetten.
                                    Staat er trouwens ook gewoon op.
                                    Winter/zomerstand

                                    #17955606
                                    manta73
                                      Lid sinds:
                                      21 February 2010

                                      Zou iemand mij kunnen vertellen hoe het zit met de zomer/winter-stand op het luchtfilter van een manta a?
                                      Ik kan er niks over vinden op internet

                                      Kijk is onder de motorkap

                                    17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.