Forumindex › Forums › Modellen › Manta › winterstand luchtfilter?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 december 2011 om 17:34 #17243980
Zou iemand mij kunnen vertellen hoe het zit met de zomer/winter-stand op het luchtfilter van een manta a?
Ik kan er niks over vinden op internet6 december 2011 om 17:52 #17955591Zit dit niet met een hendel? klep open zomer en klep dicht winter?
Was vroeger bij mijn Ascona B zo ….een ijzeren hendel..
6 december 2011 om 17:54 #17955592Ik kan je niet helpen, maar wat doet die winterstand dan?
Bij moderne auto’s zit dat er niet meer op…6 december 2011 om 17:58 #17955593Volgens mij zit dit ook wel bij modernere auto’s maar dit gaat automatisch
Het werkt acht ik ongeveer zo winterstand lucht wordt voorverwarmd door spruitstuk.
Zomer gaat de lucht gewoon via de de luchtfilter vanaf de opening achter de gril of ergens…dan koelt de lucht dus.Kan het mis hebben hoor, keek net ff bij motoren van manta A op google maar daar zitten al injectie end in..dus.. al behoorlijk technisch.
6 december 2011 om 18:02 #17955594Okay, en dat is dus om sneller warme lucht in het interieur te hebben?
6 december 2011 om 18:05 #17955595als ik zo naar m’n manta kijk zit er op het uitlaatspruitstuk een buis waar een slang overheen geschoven kan worden en deze wordt met het luchtfilter verbonden
alleen ik heb geen idee waar de hendel zit om te schakellen tussen winter/zomer? ken er op internet ook niks over vinden
6 december 2011 om 18:05 #17955596@RISL wrote:
Okay, en dat is dus om sneller warme lucht in het interieur te hebben?
nee heeft te maken met het bevriezen van de carb bij een temp van een paar graden boven 0
6 december 2011 om 18:15 #17955597Ow, ik snap ‘m, dacht even dat het voor warme lucht in het interieur is. Bedankt voor de uitleg, zal je topic verder niet lastig vallen ;)
6 december 2011 om 18:24 #17955598Sorry voor de topic vervuiling maar ik ben toch wel benieuwd waar dit voor is.
Het zit namelijk ook op 1.4 8v corsa’s zonder carb. De 16 kleppers hebben dit weer niet.6 december 2011 om 18:52 #17955599Bij oudere modellen op carburateurbasis gaat dat vaak heel eenvoudig met een handmatig in te stellen klep waarmee de aanvoerlucht vanaf een koud punt onder motorkap, of een warm punt wordt weggezogen. Bij elektronisch geregelde injectiemotoren komt dat wat precieser en gaat de instelling van de klep automatisch. Oudere motoren moet je handmatig op de zomer- of winterstand zetten, omdat het bij nieuwe motoren automatisch gebeurt hoeft dat niet meer. Dacht dat het zo als hier beschreven ongeveer zit… je kunt op google veel info vinden…
6 december 2011 om 19:01 #17955600inderdaad ter voorkoming van bevriezing van de carburateur.
Als er aan de onderkant van het luchtfilter 2 dunne slangetjes lopen, werkt de keuzeklep met vacuüm.
In het luchtfilter zit een klein klepje welke bediend wordt door een bi-metaal.
Bij koude aangezogen lucht, sluit het bimetaal en brengt de twee vacuümslangetjes met elkaar in verbinding.
Het vacuüm van de carburateur trekt nu de keuzeklep (zomer / winter) in de positie waar warme lucht aangezogen wordt vanaf het uitlaatspruitstuk.
Dit heeft alleen zin wanneer het speciale blik nog om het uitlaatspruitstuk heen zit EN als de slang nog tussen het luchtfilter en dat speciale blik zit.
6 december 2011 om 19:26 #17955601bedankt voor de uitleg top :thumb
alleen nu de volgende vraag, hoe ga ik in godsnaam aan dat tussenstuk komen :P
6 november 2013 om 18:34 #17955602Als het goed is heeft een manta a nog een meganiche plastikken schuif onder het lucht filter aan de achter kant.
Hij zorgt er voor met koud weer dat de motor sneller op zijn bedrijfs temperatuur komt omdat hij dan lucht bij de uitlaat weg haalt.
Vergeet deze klep in de zomer of als het een week echt mooi weer is niet om te zetten, warme lucht zit minder zuurstof in dus eigenlijk heb je gewoon een slechtere verbranding en dus niet optimaal vermogen uit je auto.
De schakelaar moet bij opel meestal als het temperatuur onder de 7 graden blijft omgezet worden.
hoop dat je hier iets aan hebt.7 november 2013 om 19:57 #179556037 november 2013 om 20:19 #17955604@postbusmanta wrote:
inderdaad ter voorkoming van bevriezing van de carburateur.
Als er aan de onderkant van het luchtfilter 2 dunne slangetjes lopen, werkt de keuzeklep met vacuüm.
In het luchtfilter zit een klein klepje welke bediend wordt door een bi-metaal.
Bij koude aangezogen lucht, sluit het bimetaal en brengt de twee vacuümslangetjes met elkaar in verbinding.
Het vacuüm van de carburateur trekt nu de keuzeklep (zomer / winter) in de positie waar warme lucht aangezogen wordt vanaf het uitlaatspruitstuk.
Dit heeft alleen zin wanneer het speciale blik nog om het uitlaatspruitstuk heen zit EN als de slang nog tussen het luchtfilter en dat speciale blik zit.
je zit in de goede richting.
als het buiten vriest wil je benzine niet verdampen.
door de warme lucht van je uit laat wordt je lucht temperatuur hoger waardoor de benzine in je carbarateur wel wil verdampen7 november 2013 om 23:15 #17955605Eigenlijk heel simpel,tis alleen een kwestie van het hendeltje overzetten.
Van zomer/naar winterstand.
A-manta van voor 1974 heeft (1600s zeker) dit mankracht bediendende hendeltje nog.
Das al.
Mids idd de toevoer van de luchthuishouding klopt.
Kwestie van omzetten.
Staat er trouwens ook gewoon op.
Winter/zomerstand7 november 2013 om 23:18 #17955606Zou iemand mij kunnen vertellen hoe het zit met de zomer/winter-stand op het luchtfilter van een manta a?
Ik kan er niks over vinden op internetKijk is onder de motorkap
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.