Wiellager stuk?

Forumindex Forums Modellen Astra Wiellager stuk?

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17224277
    Dimitri
      Lid sinds:
      10 March 2005

      Hallo allemaal,

      Sinds deze week hoor ik een raar geluid binnenin de auto, het is een “rrrrrrrrrrrr” geluid en komt van linksvoor. Het is waarneembaar vanaf +/- 25 km/H.
      Ook als ik een uitrit uitrij hoor ik soms een “bonk”geluid.

      Omdat ik nu meteen aan het wiellager dacht, heb ik de astra op de krik gezet en heb ik linksvoor speling als ik het wiel op en neer beweeg.
      Klopt het nu dat het mijn wiellager is, of kan er meer aande hand zijn?
      Is het een dure reparatie,waar moet ik rekening mee houden?

      De astra heeft nu 160.000 op de teller en is in mijn bezit gekomen met 95.000 op de teller. Hoe lang gaan wiellagers mee?

      Het betreft de astra die ook m’n avatar is, het is een 1.6 16v uit 1999.

      Gr Dimitri

      #17707358
      Fearless
      Deelnemer
        Lid sinds:
        9 January 2005

        Speling op en neer kan ook een fusee kogel zijn.
        Daar kan dat bonk geluid weg komen.
        Maar kan ook zeer goed zijn dat de veer van de schokdemper tegen zn aanslag aan zit waardoor die springt op de schotel. (hoor je vaak bij uitritjes waarbij een bochtje genomen wordt)

        Dat wiellager is te proberen door je hand op de veer te houden terwijl je het wiel een slinger geeft.

        Als je het dan nog niet zeker weet zet je 1 kant op de bok, laat je de motor draaien en in zn 3 gasgeven met de koppeling los, zodat dat losse wiel draait. Vervolgens de koppeling in trappen en de motor uit zetten.
        Dan moet ie flink janken. Test dan ook de andere kant, die zou dan een stuk minder herrie maken.

        Fusee kogel zit in je draagarm geklonken, ik trek zelf altijd de draagarm er compleet onder weg waarna ik de klinknagels wegslijp en doorsla. De nieuwe kogel is voorzien van boutjes en moertjes.

        Het wiellager zit geperst in het fuseestuk, deze kan je niet zomaar thuis even vervangen, die moet onder de pers.

        Als je het bij een garage laat doen ben je wel redelijk wat geld kwijt.
        Als ik het moest doen deedt ik het voor 2 kratten hertog jan en de kostprijs van de onderdelen ;)

        #17707359
        Dimitri
          Lid sinds:
          10 March 2005

          Als je het dan nog niet zeker weet zet je 1 kant op de bok, laat je de motor draaien en in zn 3 gasgeven met de koppeling los, zodat dat losse wiel draait.

          Misschien een beetje stomme zet van mij, maar bedoel je de complete voorkant op bokken of maar 1 kant. Als ik 1 kant op de bok zet, staat er toch nog altijd een aangedreven wiel op de grond? Gaat ie er dan niet vandoor?

          Ik vind t vooral vreemd dat ik constant dat ‘rrrrrrrr’geluid heb. Ik zou zó ingaan op je aanbod, maar we wonen een beetje van mekaar af, +/- 230 km

          Gr Dimitri

          #17707360
          adam222
            Lid sinds:
            18 December 2007

            origineel gepost door FearlessHet wiellager zit geperst in het fuseestuk, deze kan je niet zomaar thuis even vervangen, die moet onder de pers.

            Een wiellager vervangen bij een Astra G is helemaal niet zo moelijk, dit is een complete naaf die vast zit met 3 bouten. Hier hoef je niks bij te persen, alleen is het wel raadzaam om het op een brug te doen.

            Kosten van het wiellager is verschilend:

            4 of 5 gaats (5 gaats is duurder)
            ABS of niet (ABS is duurder)

            Ik heb laatst nog een wiellager vervangen van een Astra G (5 gaats met ABS) en het lager was 140 euro (niet origineel) maar die werkte prima.

            #17707361
            Dimitri
              Lid sinds:
              10 March 2005

              Ben vanmorgen ff na de garage geweest en niet alleen m’n wiellager is kaduk, maar m’n fuseekogel ligt erook uit!!
              Al met al een leuke operatie dus (vooral voor m’n beurs!)
              Assie staat momenteel op de operatietafel..

              Gr Dimi

              #17707362
              akonings
                Lid sinds:
                9 November 2004

                Wiellager en fuseekogel da’s redelijk ‘dom’ schroefwerk.. rekening van arbeid zal wel meevallen joh…. Prijs van onderdelen is afwachten.. prijzen van wiellagers varieren nogal eens.. :(

                #17707363
                b07
                  Lid sinds:
                  24 February 2009

                  was laatst wezen informeren bij de opel dealer voor een 4 gaats naaf met abs die kosten ongeveer 234 euro

                  #17707364
                  Dimitri
                    Lid sinds:
                    10 March 2005

                    Ik heb voor een wiellager van SNR voor een 4-gaats met abs €224,- betaald.

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.