Wiellager defect ?

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Wiellager defect ?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #18349604
    marson
    Deelnemer
      Lid sinds:
      23 June 2009

      Een mega irritant geluid dat steeds harder wordt naarmate de snelheid opgevoert wordt.
      Het lijkt erop dat het wiel niet rond is, garage praat over gecupte banden.
      Zowel met winterbanden en mijn zomerbanden ? Dat lijkt me stug, dus hier mijn vraag.

      Hoei kan ik goed uitsluiten of het mijn wiellagers zijn, of gecupte banden, of zijn het mijn aandrijfassen.
      :good-job:
      Wat is een vaak voorkomend probleem bij mijn vectra c station ?

      Ik dank jullie alvast voor de input :bye: :good-job: :toppie:

      Groet sonny

      #18349632
      bart-gsi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 July 2012

        wiellagers kun je controleren op speling en als je een zwieper aan je wiel geeft of die vrij loopt of niet…
        bij speling en/of een wiel dat niet vrij loopt kan het je lager zijn…

        heb je ongeveer het zelfde geluid van deze toyota carina?? ( ergens rond de 1:20)
        even een voorbeeldje gezocht..

        #18349638
        marson
        Deelnemer
          Lid sinds:
          23 June 2009

          Beste Bart,

          Bedankt voor je getoonde input, ik heb je filmpje een aantal keren beluisterd maar ik kan niet zo goed horen welk geluid er bedoeld wordt in het filmpje.
          Gisteren heb ik nog een gek idee geprobeerd namelijk om een decibelmeter op mijn mobiel te installeren en vervolgens de telefoon naar de 4 hoeken van de auto te verplaatsen om vervolgens de uitslag al rijdende te beoordelen (natuurlijk met behulp van een bijrijder), het verschil in uitslag kon ik helaas niet groter zien dan 1a2 decibel.
          Binnenin de auto wordt er nu een waarde gemeten van 80 tot 82 decibel bij een snelheid van ong 130 km/uur.

          Hoewel ik de achterwielen nog moet controleren vraag ik me eigen af of de slinger aan het woel voldoende zal zijn aangezien het geluid zich voornamelijk openbaart met snelheden van boven de 50 km/uur.

          En om nou eerst 4 nieuwe banden te kopen om er daarna achter te komen dat het toch mijn wiellagers zijn, dat vind ik ook wat.

          Hoe dan ook ik kom er wel steeds meer achter (gezien de verhalen) dat banden een hoop herrie kunnen veroorzaken.

          Maar ik vind het heel fijn dat je zoveel moeite voor me heb gedaan Bart :good-job: :good-job: :dank-u: :dank-u:

          Met vriendelijke groet Sonny :good:

          #18349693
          dockedmarc
          Deelnemer
            Lid sinds:
            18 August 2011

            banden die gecupt zijn kan je voelen als je met een vlakke hand over het loopvlak voelt.
            als de band dan niet mooi rond loopt, dus allemaal hobbels in je profiel, dan zijn je banden gecupt.
            dit zijn er meestal twee of vier tegelijk.

            een wiellager is er meestal maar 1, en als je dan door een bocht gaat links of rechts, zal naar 1 kant het geluid minder worden omdat de druk op het lager verminderd.
            dus rechtse bocht minder geluid is rechts achter en vise versa.

            #18349708
            marson
            Deelnemer
              Lid sinds:
              23 June 2009

              Heren,

              Gezien de data die jullie en andere mij gegeven hebben, ga ik me eigen dus maar even focussen op de gecupte banden, ik heb van het weekend gezien dat mijn banden inderdaad gecupt zijn.
              Nu dus eerst even sparen en dan andere banden aanschaffen, nu nog even nadenken of ik ga voor de all season varriant of dat ik voor zomer/winterbanden ga.

              Met vriendelijke groet,

              Sonny :toppie: :toppie:

              #18352682
              marson
              Deelnemer
                Lid sinds:
                23 June 2009

                Bleek dus achteraf inderdaad een defect wiellager te zijn ( mijn eigen gevoel bleek juist).

                Wiellager vervangen geluid gelukkig weg, maar het verhaal van naar links of naar rechts sturen en dat dan het geluid verminderde/vermeerderde ging in mijn geval dus niet op

                Anyway bedankt voor jullie input :good:

                #18352699
                dockedmarc
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  18 August 2011

                  Als er een wiellager stuk is, is dat aan 1 kant. Zoals ik al zei.

                  Dit resulteert eigenlijk altijd in vermindering van geluid als het lager wordt ontlast.

                  welk lager bleek er stuk te zijn? Een achter wiel lager kan idd wel eens lastig zijn om te horen.

                  Maar na 25 jaar in de autobranche kan ik met zekerheid zeggen dat het op deze manier gedaan wordt om te bepalen welk lager er stuk is.

                  En anders op een brug en hard aan het wiel draaien.

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.