Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Wiellager achter blijft kapot gaan
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 januari 2012 om 17:32 #17245732
Heb 1000km geleden mijn wiellagers achter vervangen omdat ze wéér geluid maakten. Nadat ik ze vervangen had was het geluid helemaal weg. Maar sinds gisteren hoor ik het geluid weer, en het wordt steeds harder.
Hoe kom ik van die zeik af ? :thumbdown
Andere achteras plaatsen (evt met schijfremmen)?Het betreft een corsa b GSI
25 januari 2012 om 17:35 #17982620uitlijnen? weet niet als dit ook bij de achterwielen kan?
maar lijkt er op dat je je wielen scheef hebt staan dan of zo25 januari 2012 om 17:38 #17982621lagers niet te strak vast gezet?
25 januari 2012 om 17:41 #17982622Ik denk eerder aan foutieve montage, waardoor de lagers scheef zitten en vervolgens weer kapot draaien. Ook moet je de lagerspeling instellen na montage. En vooral alles heel goed invetten voordat je het weer monteert.
25 januari 2012 om 17:47 #17982623vervang je ook het schaaltje..?? of alleen het conische lager.. ;)
25 januari 2012 om 20:49 #17982624Altijd de lagers kompleet vervangen, cup en cone, al het oude vet verwijderen,
alles opnieuw invetten met GOED vet, bv SKF blauwe tubes, en de lagerspeling juist
afstellen !25 januari 2012 om 21:11 #17982625Dat vetten is altijd zo gedoe.
Je handen vol met vet en dat lager er maar doorheen schrapen totdat het vet aan de andere kant van het lager eruit komt.Niet mijn grootste hobby maar t werkt.
25 januari 2012 om 21:46 #17982626Uitlijnen gaat beetje moeilijk met een starre as.. kan wel met plaatjes ertussen, maar dat is een heel gekl**t
26 januari 2012 om 17:18 #17982627ff laten doen door iemand die er verstand van heeft (wiellagers monteren)
27 januari 2012 om 08:10 #17982628@jojonopel wrote:
Altijd de lagers kompleet vervangen, cup en cone, al het oude vet verwijderen,
alles opnieuw invetten met GOED vet, bv SKF blauwe tubes, en de lagerspeling juist
afstellen !Allemaal gedaan zoals het hoort dus daar kan het niet aan liggen. :swear
Ik zag wel een hele lichte beschadiging op de linkeras (waar je die remtrommel overheen schuift met het lager erin). Zou dat lager dan al kapot kunnen gaan ?
En moet ik dan de complete as vervangen of kan ik ook èèn kant vervangen? :wtf
De auto ligt voren wel lager bij de grond dan achter, misschien dat het daar iets mee te maken kan hebben ?
27 januari 2012 om 08:56 #17982629Dat ie voor lager ligt maakt niks uit. Kan alleen verzinnen dat je ze toch te strak vastzet. Moet best los. Want als t warm wordt zet t ook ng uit. Te weinig vet is vrij moeilijk. Gewoon lekker volbaggeren met vet die zooi! Misschien waren t net goedkope lagers?
27 januari 2012 om 09:15 #17982630Had eerst mindere kwaliteit lagers erop gezet en toen gingen ze na 1000km kapot. Dus toen dacht ik dat het wel aan de lagers zou liggen dus heb toen maar dure lagers gekocht :jerry Maar die zijn ook al na de klote aant gaan dus. :puke
Ik zag net op Ebay.de een wielnaaf (achter) staan voor een corsa B voor 15€ [NIEUW]
Is dit makkelijk te vervangen?
Bedankt alvast voor alle hulp en reacties king:
27 januari 2012 om 10:37 #17982631Remtrommel eraf, onderdelen trommelrem demonteren(remschoenen, remcylinder, handremkabel etc.). Remleiding achter demonteren en aan het anker (in principe de achterkant van je trommelrem) vier schroeven losdraaien. Om meer ruimte te hebben, zal wellicht ook de schokbreker uitgebouwd moeten worden. Dan nieuwe naaf erop en alles weer monteren.
27 januari 2012 om 20:09 #17982632hoe groot is je beschadiging?
Een krasje boeit niet tenslotte de binnenste ring zou niet mogen draaien op de as.
Een diepere groef opschuren scherpe kantjes eraf…
oude lager eruit tikken + buitenste ring
Zitten hier slijtsporen in?
Nieuwe lager kooi “buitenste ring met een passende dop die net op de buitenste staande rand past zachtjes met beleid in de trommel tikken
nieuwe lager vetten
klodder vet op de vingers doen en het lager over de vingers schrapen richting je handpalm
Als je dat goed doet komt het vet door het lager heen.
dat doe je rondomlager in de kooi leggen, keerring terug tikken weer een passende dop of voorzichtig met de hamer gelijkmatig erin tikken.
Andere kant zelfde alleen kan dat lager er later in.
trommel erop
plaat terug monteren
moer erop niet kei vast.
Dan pak je een fitting schroevendraaier… en met weinig kracht moet je de plaat kunnen schuiven.
Daarna kroonmoer erop niet vaster draaien als je niet uitkomt met de splitpen maar tikkie losser.27 januari 2012 om 20:58 #17982633Heb vanmiddag een nieuwe naaf besteld. (Er zit een kleine veeg in de naaf waardoor het niet HELEMAAL meer rond is)
Ook gelijk nieuwe lagers besteld dus hopen dat het probleem dan opgelost is :jerry
Bedankt voor de hulp/reacties
2 februari 2012 om 10:12 #17982634Net even de naaf eraf gehaald achter.
En er zit een veeg in plus meerdere krassen op het vlak waar het lager overheen loopt.
Kan dit de oorzaak zijn van het defecte wiellager steeds?Ben nu aan het wachten op mijn pakketje :???: Hopen dat hij komt vandaag anders heb ik voor niks verlof gevraagd. :jerry
2 februari 2012 om 10:19 #17982635Dat kan wel een oorzaak zijn ja. Let ook goed op met invetten bijvoorbeeld, dat je nergens zand of iets er bij in stopt, dat kan dit soort ongein veroorzaken.
3 februari 2012 om 07:59 #17982636Heren,
Heb gisterenavond laat om 21:00 mijn naaf nog gekregen. Toen alles weer op gezet. En toen kwam ik per ongeluk met een remsegment tegen de remcilinder aan. Waardoor dat rubbertje even eraf ging en er een beetje olie uit lekte. Dit weer erop geduwd en gewoon verder gegaan.
Daarna stukje gaan rijden en toen kwam ik erachter dat hij niet meer fatsoenlijkt remt. Als ik een paar keer pomp voordat ik rem , remt hij goed. Maar als ik een stukje rij en dan ineens wil remmen kan ik het pedaal tot onder induwen en remt hij dus niet goed.
Wat moet ik doen? Wat heb ik fout gedaan? :wtf
Of is die remcilinder kapot omdat dat rubbertje eraf geschoten is?3 februari 2012 om 08:59 #17982637ff het spul weer los halen, en kijken of het nat is. is het nat van de olie dan is jou remcilinder stuk.
is het niet nat dan kan er lucht in zitten. dan moet het ff ontluchten.Gert
3 februari 2012 om 09:17 #17982638De remmen moet je eerst helemaal opnieuw afstellen, inclusief handrem. Mogelijk is ontluchten ook nog nodig. Voordat je echt gaat rijden eerst een stukje stapvoets rijden en de remwerking testen.
3 februari 2012 om 09:23 #17982639Hoe doe je die remmen stellen dan ?
Straks maar even kijken of hij nog vloeistof lekt. En anders nieuwe remcilinder halen.
Hoe ontlucht je de remmen dan ?
3 februari 2012 om 10:28 #17982640Remmen afstellen doe je door te pompen met je rempedaal, totdat de remschoenen hun optimale positie ten opzichte van de remtrommel hebben ingenomen. Je dient dan wel eerst de boel ontlucht te hebben, anders blijf je bezig en krijg je een vertekend beeld. Pas als het pedaal hard aanvoelt, klopt de instelling. Handrem afstellen gebeurt via de stelmoer aan je achteras.
Voor de exacte procedure voor (hand)remafstelling en ontluchten van je remsysteem verwijs ik naar een goed reparatieboek, bijv. de Vraagbaak Opel Corsa B. Of anders in de bibliotheek even een kopie maken van het betreffende hoofdstuk.
Zonder exacte beschrijving is het spelen met je leven (en dat van anderen) als je met deze materie geen ervaring hebt.
3 februari 2012 om 12:30 #17982641Hoef ik alleen maar de kant te ontluchten waar ik de segmenten eraf heb gehad ?
En hoe moet het ?
De nippel los draaien , slangetje erop. En iemand laten pompen met het pedaal tot er geen lucht meer door het slangetje komt?
Wou het door kwikfit laten maken , maar ze hebben maandag pas tijd dus dat wordt al niks.
Hoop dat jullie mij kunnen helpen :jerry
Heb het Haynes Corsa B boek maar daar staat alles in het engels dus is niet zo fijn :angel
3 februari 2012 om 17:19 #17982642http://www.kulsdom.be/remleiding_ontluchten.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;
Misschien heb je hier iets aan.
3 februari 2012 om 17:45 #17982643rem ontluchten is peanuts.. kan je hier met zoeken makkelijk vinden. of anders ff googlen. je hoeft alleen de kant te doen waar je aan gewerkt hebt. hou het reservoir in de gaten want als je die leeg trekt moet je alles opnieuw ontluchten.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.