'wiebelen' en hoog stationair bij koude motor

Forumindex Forums Modellen Astra 'wiebelen' en hoog stationair bij koude motor

  • Dit onderwerp is leeg.
2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #17222561
    GooneyBird
    Deelnemer
      Lid sinds:
      11 February 2010

      Ik heb een Astra uit ’98 met een X16XEL. Als de motor een koude start maakt, loopt ie vaak erg hoog stationair (1500 rpm ongeveer), wat na een halve minuut ongeveer rustig inzakt (vaak in stappen, 1500 rpm> 1100 rpm, paar seconden later > 900 rpm > dan rustig naar 700/800 wat een normale loop is)
      Als ik, terwijl de motor zo hoog draait, meteen weg probeer te rijden gaat dit erg lastig, de koppeling lijkt dan wel uber gevoelig, en als ik in z’n 1 of 2 (zoals je vaak op een parkeerplaats rijdt) een constante snelheid probeer aan te houden wiebelt de auto enorm, dus trekken, inhouden, trekken, inhouden, trekken, inhouden.

      Bij mijn oude auto had je hetzelfde gedonder, maar dat was eigenlijk alleen als de choke uit stond. Is dit ook gewoon de ‘choke’ (ik weet dat een moderne motor dit eigenlijk niet meer heeft) of een of ander speciaal warm-word programma?

      Er brandt geen motorcode-lampje, en als de motor warm is (of als ik een paar keer goed doorhaal naar 3000 rpm of zo), is het weg en draait ie als een zonnetje. Zowel bij constante snelheid in lage versnellingen en stationair draaien gaat dan perfect.

      Ik ben niet heel erg onhandig, maar heb een beetje angst om meteen het hele inlaattraject open te gooien, ik ben dan altijd bang dat ik nog meer sloop. Is er een simpele manier om dit op te lossen, als het niet normaal is? Of is dit gewoon een kwestie van, melding van maken bij de volgende grote beurt en alvast beginnen met sparen daarvoor?:P

      #17688979
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        Choke heeft deze inderdaad niet, tis een Multipoint ispuit motor.

        Gasklep reinigen, EGR reinigen en evt afdoppen, Slang van gasklep naar inlaat controleren op scheuren.

        Willem

      2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.