Wie O Wie kan mij helpen. Corsa C 1.2 Twinport Z12XEP

Forumindex Forums Modellen Corsa Wie O Wie kan mij helpen. Corsa C 1.2 Twinport Z12XEP

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #18418547
    corsac1.2tp
    Deelnemer
      Lid sinds:
      28 April 2021

      Goedenavond alle Opel rijders/liefhebbers/kenners,

      Ik rijd een Opel Corsa C 1.2 TwinPort uit 2005 met de Z12XEP motor.

      Begin april was ik onderweg naar de APK. Na ongeveer 10km reed er een vrachtwagen door een plas en werd mijn auto vrij nat, 5km later viel de motor tijdens het optrekken compleet stil, ik schrok er van want hij ging echt vol in de ankers(op de motor) en wilde hij niet meer starten. Ik heb effe gewacht en gekeken of de accu vast zat en daarna startte hij weer. Ik ben doorgereden naar de garage en hij is onderweg vier keer stilgevallen en na een aantal minuten wachten wilde hij weer starten. Bij de garage uitgelezen en er was alleen een lage accuspanning op verschillende componenten. Alles gereset, accu vervangen want die was toch aan vervanging toe. Na dit te hebben gedaan heb ik nog drie weken gereden zonder enkel probleem. Hij is geen een keer stil gevallen. Tot vorige week, hij deed het weer net na een regenbui en ik was het zat, ik heb gelijk de accupolen ingevet en dacht hiermee klaar te zijn. Hij reed weer zonder problemen, tot ik gisterenochtend de auto probeerde te starten, hij start wel maar slaat niet meer aan. Ik heb me ingelezen op internet en zag dat het een kwaaltje is van de Z12XEP motor. Een simpele krukas sensor of een losse stekker aan de achterkant van het instrumentenpaneel zou het op moeten lossen.

      Ik heb zelf met een spanningzoeker gezien dat de bougies niet worden aangestuurd met starten dus ik heb hem weer laten uitlezen.

      De volgende storingen zijn naar boven gekomen:

      Bij motor

      P0560 Systeemspanning, storing

      daarna een hele waslijst met systemen met daarachter lage spanning

      Bij BCM (Body Control Module(carrosserieregelmodule))

      B1485 Generator bekrachtigingsstroom Aansluitklem 63 laag voltage

      U2105 CAN-BUS Geen communicatie met ECM (Engine Control Module(motorregelmodule))

      Na de codes te hebben gewist komt als eerste bij de motor terug

      P0201 p0202 p0203 p0204 Injector Circuit laag.

      En bij de BCM weer dezelfde b1485 Generator Bekrachtigingsstroom Aansluitklem 63 laag voltage

      De krukas sensor heb ik vandaag vervangen maar dit heeft geen effect gehad en de aansluiting achter het instrumentenpaneel is ook goed.

      Op de diagnose apparatuur van de ECM stond dat die maar 1.7 volt kreeg, misschien de plus van de ECM? Of de directe stroom van de dynamo naar de ECM? Dacht gelezen te hebben dat hij dat controleert ea niet aan slaat.

      Waar kan ik beginnen, het enige wat ik kan bedenken is dat klem 63 de plusdraad of een data draad is van de BCM naar ECM.

       

      Heeft iemand toevallig de oplossing voordat ik nog meer geld neer knal op bijv. een andere ECM. Ook dacht ik gelezen te hebben dat een ecm bij de dealer moet worden ingeleerd, nou dat hoop ik niet voor mijn portomonnee.

      Bedankt alvast.

      #18418610
      corsac1.2tp
      Deelnemer
        Lid sinds:
        28 April 2021

        Opgelost, ik heb de zekering kast en bcm kast helemaal open gemaakt dat alles los lag. Die lag helemaal vol met water gelukkig net optijd ben ik erbij. Heb alles droog gemaakt en ingevet. Is een kwaaltje van deze auto’s, het rubber vergaat gewoon.

        Daarna nog niet kunnen starten, effe een klap gegeven op de relais en 1 van de 2 paarse relais zijn stuk. Hij doet het soms niet. Had ze al omgewisseld maar ze werken samen dus dit had geen effect.

         

        Bij elkaar 9 uur bezig geweest, ik laat deze staan voor eventuele andere personen waar de corsa C uit het niets uit valt en niet meer start.

      2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.