Wervel kleppen Z19DTH verwijderen of spruitstuk vervangen?

Forumindex Forums Techniek Ecotec Wervel kleppen Z19DTH verwijderen of spruitstuk vervangen?

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 32)
  • Auteur
    Berichten
  • #17274528
    Jones Newton
    Deelnemer
      Lid sinds:
      20 September 2013

      Beste,

      Ik heb een Opel Zafira 1.9 150 pk 2008
      Ik zit met het probleem dat de bediening stang van de wervel kleppen er af ligt en ook niet meer vast klikt.

      Prijzen voor het vervangen van het spruitstuk liggen rond de 1600 euro en verwijderen rond de 1000 euro.
      Voor 50 euro kan ik een blindstop set kopen en de kleppen verwijderen of voor 250-300 euro een nieuw inlaat spruitstuk.

      Wat is de beste keuze?

      KC zegt het is een milieu ding en je merk er niets van als je het verwijderd maar andere mensen zeggen dat je je koppel in lage toeren dramatisch verminderd.
      EGR en DPF liggen er al uit dus vervuiling van het inlaat traject is uitgesloten en dus zal slijtage van de nieuwe kleppen ook minder zijn omdat alles vrij kan bewegen.

      Als het echt ten koste van koppel gaat koop ik liever een nieuw spruitstuk wat is de beste keus?

      Gr. Yoni

      #18304344
      bart-gsi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 July 2012

        Kijken bij fsrs opelwebshop… Werverkleppen met tussenstuk is 500 euro… Als je alleen de kleppen vervangt hebben ze een reparatiekit
        Inlaatspruitstuk schoonmaken de EGR afdoppen gaat je motor in noodloop bij de diesels… Dacht ik

        #18304345
        Jones Newton
        Deelnemer
          Lid sinds:
          20 September 2013

          He Bart,

          Reparatie voor de kleppen gaat alleen op voor benzine modellen voor diesel is de keuze inlaatspruitstuk vervangen of schoonmaken en kleppen verwijderen.

          EGR en DPF zijn uitgeschreven dus maak je geen zorgen over noodloop.

          Ik ben vooral benieuwd over voor en tegens over het verwijderen van de wervel kleppen.
          verwijderen van kleppen kost me aan onderdelen 80 euro en vervangen 300 ex distributie set.

          Gr. Yoni

          #18304346
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            Kleppen eruit werkt prima.
            Inlaat moet er wel af.
            Maar zonder deze kleppen haal je wel een terugkerend probleem in de ban.

            We hebben laatst een inlaat van een Z19DTH voorzien van verwijderdoppen voor de wervelkleppen.

            De eigenaar / vaste bestuurder van deze auto is zeer tevreden.

            verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

            #18304347
            bart-gsi
            Deelnemer
              Lid sinds:
              7 July 2012

              Voordeel: wat er niet is kan niet meer kapot… Nadeel… Je koppel van de motor zal iets anders zijn… Voor goed koppel onderin de toeren gaat bij iedere cilinder een klep dicht

              #18304348
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                Merk je werkelijk waar geenene reet van.

                Ook het verbruik is nog hetzelfde.

                verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                #18304349
                bart-gsi
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  7 July 2012

                  Okis dat anders vergeleken met de twin port benzine motoren?? Of gewoob het zelfde systeem

                  #18304350
                  Jones Newton
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    20 September 2013

                    Ik denk dat wervel kleppen met benzine meer effect heeft omdat de mengsel bereiding in de inlaat gebeurd en kop gebeurd voor de compressie slag en bij een diesel word ingespoten bij het bdp dus wat heeft werveling voor nut als er nog gecomprimeerd word voor de inspuiting?

                    #18304351
                    Jones Newton
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      20 September 2013

                      Dan denk ik dat volgende week de inlaat er af gaat en blind doppen in de gaten van de kleppen :)
                      Helaas van de distributie riem die er pas net 20k om zit maar leg er wel een nieuwe omheen.

                      gr. yoni

                      #18304352
                      Jones Newton
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        20 September 2013

                        Ik heb gehoord dat als je het brandstofpomp tandwiel fixeert met 2 bouten dat je de distributie niet eens los hoeft te halen.
                        Dat betekend ook dat de motor steun en multiriem kunnen blijven zitten dat scheelt een boel werk.

                        Kan iemand dat bevestigen de riem is net 20K van de 150K.

                        Cheers

                        #18304353
                        Jones Newton
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          20 September 2013

                          Ik zit even in de knoop met de steun van het olie scheidings filter bij de motor van de wervel kleppen ik kan geen boutjes meer vinden maar ik krijg de steun en het filter niet los :s iemand een tip behalve geweld?

                          Gr. Yoni

                          #18304354
                          Anoniem
                            Lid sinds:
                            1 January 1970

                            https://www.youtube.com/watch?v=G7kMp87_Xjo” onclick=”window.open(this.href);return false;

                            Mooi filmpje die duidelijkheid geeft

                            Idd je kunt het tandwiel van de brandstofpomp vastzetten door 2 bouten. Hoeft de distri niet los

                            #18304355
                            Jones Newton
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              20 September 2013

                              Dat was inderdaad een stuk makkelijker geweest maar helaas zag ik lekkage bij de waterpomp dus gaat een nieuwe pomp en riem op.

                              Inlaatspruitstuk in de wasbox schoon gespoten en blind doppen er in geperst en weer dicht geplakt met pakking.

                              Morgen alles weer rustig aan samen bouwen.

                              Gr!

                              #18304356
                              Jones Newton
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                20 September 2013

                                Alles is vervangen inlaat gemodificeerd.
                                Vanmorgen bij unlimited tuning geweest en mis vooral in de lage toeren een boel koppel dat is waarschijnlijk toch omdat de wervel kleppen er niet meer in zitten :(

                                Zo toch nieuw spruitstuk bestellen en hopen dat het koppel weer in orde is.

                                #18304357
                                bart-gsi
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  7 July 2012

                                  Daar zijn die wervelkleppen o.a. voor ja….

                                  #18304358
                                  Jones Newton
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    20 September 2013

                                    Ik ga het nog even een paar dagen aankijken ik vond een eds uitdraai en max koppel en vermogen toerentallen zijn bijna het zelfde dus dat zit wel goed maar je ziet tot de 2000 rpm toch wel dips en lijkt ook dat de turbo er later in kickt.

                                    Hier linkje van de dyno run bij Unlimited Tuning

                                    https://drive.google.com/open?id=0B4vqqY1UBu9CUjM3UWNuamJjaTA” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                    Ondank de dips is het wel heerlijk om hem goed door te trekken :)

                                    #18304359
                                    bart-gsi
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      7 July 2012

                                      Ik denk dat met een chiptuning de dipjes gecorriseerd worden…

                                      #18304360
                                      wim-v6
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        12 August 2005

                                        De 16V pakt zowiezo laat op.
                                        Ik weet meerdere die geen of nauwelijks verschil merken met of zonderwervelkleppen.

                                        verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                                        #18304361
                                        Jones Newton
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          20 September 2013

                                          @wim-v6 wrote:

                                          De 16V pakt zowiezo laat op.
                                          Ik weet meerdere die geen of nauwelijks verschil merken met of zonderwervelkleppen.

                                          verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                                          Hoe laat dan ongeveer, ik mis een beetje vergelijking materiaal qua vermogen krommes.
                                          Ik heb het idee dat er vooral onderin nog wat meer valt te halen en er dus iets scheelt aan het blok het zei wervel kleppen of misschien lekker turbo slang o.i.d.

                                          Gr!

                                          #18304362
                                          wim-v6
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            12 August 2005

                                            Max koppel ligt al ruim 300toeren hoger dan bij de 8klepper.

                                            Dacht bij 1900 toeren.
                                            Dat houd in dat hij vanaf 1300 1500 echt turbodruk gaat opbouwen.
                                            Ga je hem chippen ga je die dip veel meer merken.

                                            verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                                            #18304363
                                            Jones Newton
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              20 September 2013

                                              https://drive.google.com/open?id=0B4vqqY1UBu9CUjM3UWNuamJjaTA” onclick=”window.open(this.href);return false; zo is m’n kromme nu!

                                              #18304364
                                              Anoniem
                                                Lid sinds:
                                                1 January 1970

                                                Kan uit mijn ervaring nou niet zeggen dat de motor laat op pakt. Rij zelf ook een Vectra c Z1.9DTH.
                                                Dacht zelfs iets boven de 1000 rpm dat ie al goed oppakt.
                                                Heb wel enkele jaren geleden het spruitstuk vervangen voor een nieuwe en de ververkleppen zitten er nog.
                                                Ik kan mij haast niet indenken. Dat er heel veel verschil zit met of zonder wervelkleppen.
                                                Wat je beter dan doen naar mijn mening?
                                                Eens goed uitlezen met een op-com of tech-2. Kun je alles goed bij langs op bijvoorbeeld de turbo druk nog goed is enz enz enz…..

                                                #18304365
                                                wim-v6
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  12 August 2005

                                                  Helmer, dat klopt ook, alleen de opbouw van het vermogen verloopt wat rustiger als bij de Z19DT(L).
                                                  Alsnog heb je power zat omdat er meer inzit dan bij de 8kleppers.

                                                  verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                                                  #18304366
                                                  wim-v6
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    12 August 2005

                                                    Aan de Kromme te zien zou je eerder een niet heel goed werkende VGT verwagten (Variabele Geometrie Turbo).

                                                    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                                                    #18304367
                                                    smurmex
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      23 May 2016

                                                      mij zeg de kromme dat het beestje bij 3000 tot 3500 teweinig lucht krijgt…

                                                      een log je van de boost en maf sensor zou waarschijnlijk duidelijkheid bieden.

                                                      zoals Wim-V6 zegt kan dat aan de vgt kunnen liggen

                                                      ik denk dat hij een flinke overboost klijgt waardoor dat de turbo in surge komt
                                                      aan gezien de TP zijn roetfilter heeft laten verwijderen denk ik dat het boeltje te veel spoelt

                                                      in dit geval zou je de ecu kunnen herschrijven

                                                      of het stangetje van de actuator die aan turbo zit, een kwart of halve slaag langer te maken, hier door gaat de turbo minder zijn best doen.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 32)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.