Werking electrische achterklep?

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Werking electrische achterklep?

  • Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #17254197
    stiggel
    Deelnemer
      Lid sinds:
      15 November 2010

      Ik ben in het bezit van een Vec. C2 1.9 CDTi Executive Station uit 2009 die is uitgerust met een electrische achterklep.
      Hierover heb ik een aantal vragen:
      1) Is deze handmatig te openen/sluiten mocht deze ooit defect/in storing raken?
      2) Werkt deze als er een aanhanger/fietsendrager achter de auto gekoppeld is? Lijkt me namelijk erg on-praktisch als de achterklep niet te openen is als ik met de caravan onderweg ben naar het zuiden.

      Hopelijk zijn er mensen met ervaring met een electrische achterklep.

      GrtN!
      STiGGEL

      #18091758
      kimmiej666
      Deelnemer
        Lid sinds:
        14 March 2008

        1. Ze zeggen een no go. Veren zijn verwerkt met een kabel die ze intrekt, dus gaat ie iets fouts doen, is het niet aan te raden.
        Maar goed als je niet anders kan kan je niet anders.

        Heb zelfs op stort eens gehad, klep open en m’n stiefzwager wilt em dichtduwen… Ja boink, veer eraf, klep nog half open en niks meer doen.
        Natuurlijk van die malloten die zonder toestemming ff aan je klep willen gaan fucken, met als resultaat een pislinke griet voor hun neus.
        Daarna even mijn zwager uitgelegd voor zover hij het kon begrijpen in Engels (is een Pool), dat die veer er terug op moet en me hem echt elektrisch weer moesten sluiten, dus na 15 minuten klooien veer erop en wilde nog niet dicht, aantal keer open en dicht klikken en toen ging ie eindelijk.

        Nadeel van de elektrische klep als je goed oplet is namelijk dat ie zichzelf nog extra vast trekt in het slot, dus of je em handmatig zo erin kan duwen weet ik niet. Maar let maar eens op als je klep sluit, issie dicht en zie je em net nog een cm extra naar binnen trekken.

        2.Wat betreft aanhanger durf ik het je ff niet te zeggen, nooit getest met aanhanger eraan :-)

        #18091759
        Baba
          Lid sinds:
          3 June 2012

          Ik kan de klep openen als ik een aanhanger erachter heb hangen. Dus punt 2 lijkt mij geen probleem ;), alleen die fietsendrager dat zou ik niet weten en of willen proberen….

          #18091760
          CAlberts
          Deelnemer
            Lid sinds:
            15 December 2010

            Mocht ie een keer niet open willen, dan kun je van binnenuit een plastic afdekdop weghalen, er een platkopschroevendraaier in steken en dan kun je hem handmatig ontgrendelen.

            #18091761
            stiggel
            Deelnemer
              Lid sinds:
              15 November 2010

              Dank voor jullie reacties.

              Onderstaande lijkt me op vakantie nogal lastig als de kofferbak nokkie vol zit.
              Of zit die plastic afdekdop op een eenvoudig te bereiken plek?

              En ik vraag me af of de auto het “verschil ziet” tussen een aanhanger en een fietsendrager?
              Ben bang van niet en in geval van fietsendrager heb je liever niet dat de klep op afstand (per ongeluk) te openen is, echter met een aanhanger erachter zou het toch wel makkelijk zijn als de klep te openen is…

              @CAlberts wrote:

              Mocht ie een keer niet open willen, dan kun je van binnenuit een plastic afdekdop weghalen, er een platkopschroevendraaier in steken en dan kun je hem handmatig ontgrendelen.

              #18091762
              CJX
              Deelnemer
                Lid sinds:
                17 December 2011

                Het electrisch systeem beschermt je tegen onbedoeld openen heb ik gemerkt wanneer ik met de caravan op pad ben.
                Op de dissel van de caravan heb ik ook regelmatig een fietsendrager staan, en dan wil ik ook niet dat de klep opent.

                Wanneer de stekker van een aanhanger ( of fietsendrager ) is aangesloten op de de trekhaak, dan wordt de functie “klep openen ” op je sleutel afgesloten.
                Je kunt dan niet per ongeluk op dat knopje drukken als de sleutel in je broekzak zit.
                Openen kan nog wel door de schakelaar ( handvat ) op de klep te bedienen, maar daar ben je dan dus zelf bij.
                Bij aangekoppelde aanhanger worden ook automatisch de parkeersensoren achter afgesloten.

                Let wel: zo werkt het bij mij op mijn C2 2,2 Direct SW uit 2007, maar het werkte bij mijn vorige C1 2,2 DTi uit 2004 op dezelfde manier.

                #18091763
                Van Gent
                  Lid sinds:
                  3 January 2013

                  Zoals CJX zegt, zodra er een stekker in de stekkerdoos zit wordt de klep uitgeschakeld, dus niet meer op de sleutel maar ook niet meer van binnen uit op je portier (van binnenuit op je portier kan ook alleen maar als de handrem er op staat). Je kan het dan alleen nog maar handmatig door de tiptoets van je achterklep in te drukken en gaat ie open of dicht. ik vind een goed en veilig systeem want dan gaat de klep alleen maar open als je er zelf buiten bij staat en dus kan zien of ie nergens tegen aan slaat. Geld ook voor de parkeersensoren achter. Deze gaan uit zodra er een stekker in zit. Wel krijg je dan een melding in je cockpit als je achteruit rijd dat deze zijn uitgeschakeld.

                  In de zomer in het buitenland heb ik nog wel eens gahad dat de gasveren zoveel druk genereren dat electrische klep niet meer dicht wil en halverwegen het sluiten er mee stopte. Soms met een beetje meeduwen lukt het nog wel anders toch helaas gewoon handmatig dichtdrukken wat erg zwaar gaat (alleen maar met extreem hete dagen of in de zon stallen). Laatse keer heb ik in het kabelsystreem siliconenspray voor betere smering gespoten en sindsdien niet meer dat probleem.

                  2006 Vectra 1.9 cdti 150 PK station, executive, DVD90

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.