thermostaat verwarming kapot 1.4 turbo ?

Forumindex Forums Techniek Elektrische problemen thermostaat verwarming kapot 1.4 turbo ?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #18372123

    the-duke
    Participant
    • Topics 22
    • Reacties 257
    • Offline
    • Lid sinds:
      10 August 2007

    Hallo,

    ik hoop dat iemand me kan helpen.. Ik heb een Opel Mokka van maart 2015 met de B14NET motor.

    Ik heb een melding op de display “voertuigservice dringend nodig”. Dit staat in de rode tekst weergegeven met daarbij een sleuteltje. Geen geel motormanagement lampje. Normaal gezien moet je dan met bijvoorbeeld het knopje “menu” of draaien aan de boardcomputer schakelaar een code naar boven kunnen krijgen die je in het boekje na kan zoeken, maar in dit geval komt er dan niks en verdwijnt te melding tot de volgende keer dat de auto wordt gestart.

    Na flink wat zoeken blijkt er  een open circuit te zijn voor de thermostaat verwarming. (uiteindelijk heeft de ANWB dit ergens kunnen vinden in de opgeslagen foutcodes -> bijzonder omdat geen MM lampje brandde, helaas heb ik hier geen code van en ben niet zeker of er een code bij zat, want de man van de ANWB zei nog dat hij “het niet op de normale plek met foutcodes kon vinden” tijdens het uitlezen). De stekker zit vast trouwens, dus dat uiteraard als eerste gecheckt. Omdat de thermostaat een zwak deel is, heb ik deze al preventief vernieuwd op km-stand 50.000 en nu ben ik ruim 10.000 km verder, dit ter achtergrond info.

    <span style=”text-decoration: underline;”>Nu is mijn vraag:</span> kan iemand nazoeken wat de zekering is die bij de thermostaatverwarming hoort voor de Opel Mokka 1.4 ? (blijkt namelijk niet duidelijk uit boekje), omdat dat ook een reden kan zijn lijkt me voor een open circuit en ik mag hopen dat het onderdeel na ruim 10.000 km nog niet kapot is.

    Alvast vriendelijk bedankt,
    The Duke

    #18372176

    the-duke
    Participant
    • Topics 22
    • Reacties 257
    • Offline
    • Lid sinds:
      10 August 2007

    niemand ?

    #18372292

    the-duke
    Participant
    • Topics 22
    • Reacties 257
    • Offline
    • Lid sinds:
      10 August 2007

    Heb helaas niet de mogelijkheid alles uit te lezen met OPCOM, omdat ik nog steeds geen softwareversie heb die de Mokka B14NET uit 2015 ondersteund.

    Heb uiteindelijk met het kiezen voor een Astra J uit 2015 met een A14NET te kiezen wel de foutcode kunnen achterhalen. Dat is de P0597 en er staat bij “Engine Coolant Thermostat Heater Control Circuit “.
    Ik kan hem wissen, en komt dat binnen een paar seconden weer terug.

    Iemand nog andere ideeën dan thermostaat vervangen, om daarna maar te zien of dat het was ?

    Even wat achtergrondinformatie voor de discussie:
    Ik sta ook open voor alternatieven, want heb ondertussen ontdekt dat deze pas open gaan bij ongeveer 103 graden (o.b.v. de wax-thermostaat die erin zit) voor allerlei milieu-flauwekul draait de motor dus vaak idioot heet en daarom zit er ook een dop op het expansievat met idioot hoge druk (20 PSI), omdat anders bij die hoge temperaturen de koelvloeistof gaat koken.  De temperatuur en druk is nu net de reden waarom alle plasticbehuizingen  en koelvloeistofvaatje en slangen van deze motoren zo vaak de geest geven na een aantal jaren. De ECU verwarmt de thermostaat via een verwarmingselement, om eerder open te gaan (b.v. bij 90 graden) onder een ingewikkelde combinatie van omstandigheden. Soms heel simpel, als je volgas rijdt bijvoorbeeld.
    Ik heb op Amerikaanse forums wel het een en ander gevonden, met het vervangen van de thermostaat door een gewoon type (met openingstemperatuur rond de 90 graden) en die in deze behuizing te zetten.
    Voor de liefhebbers:  https://www.cruzetalk.com/threads/1-4-eco-thermostat-swap-221%C2%B0f-to-176%C2%B0f.225041/
    Dan blijven nog steeds 3 problemen over:
    1) je verwarmingselement moet het nog steeds doen, omdat anders de ECU bovengenoemde foutmelding geeft (of je moet er een weerstand tussen zetten, waardoor de ECU denkt dat het verwarmingselement er nog zit en ok is)
    2) als de wax thermostaat kapot gaat of vast zit, dan is de toestand “gesloten”. Dat betekent dat de auto dan direct oververhit, in plaats van te koud blijft. Dat is echt een idioot design, maar ik heb nog geen idee hoe dat te omzeilen.
    3) de temperatuurmeter “klopt” tussen de nul en ongeveer 88 graden. Zodra de temperatuur hoger wordt, gaat de meter niet hoger staan, dus verteld je niks. (waarschijnlijk bedacht omdat mensen anders zenuwachtig zouden worden van de temperatuur soms op zien lopen naar boven de 108 graden)

    Het lijkt me leuk en interessant als er mensen zijn die iets toe willen voegen aan deze discussie..  Het zou mooi zijn een manier te vinden, waarop al deze problemen te omzeilen zijn en daarmee een veel betrouwbaardere motor te maken voor iedereen met een 1.4 turbo.

    Gr,
    The Duke

    #18372530

    the-duke
    Participant
    • Topics 22
    • Reacties 257
    • Offline
    • Lid sinds:
      10 August 2007

    Lang verhaal kort: nieuwe thermostaat (incl. behuizing) en probleem gefixt.

    Gr,
    The Duke

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.