welke subwoofer en welke versterker?

Forumindex Forums Overige I.C.E. en navigatie welke subwoofer en welke versterker?

  • Dit onderwerp is leeg.
19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Berichten
  • #17207821
    CorsaSport1400i
      Lid sinds:
      25 September 2005

      hallo allemaal,

      ik wil sinds kort ene beetje meer bass en diepere bass in de auto.
      ik heb een opel corsa GSi uit 99

      wat heb ik al gedaan.
      -er liggen een 20mm² +kabel en een korte massa kabel naar achteren toe.
      -tulp vanaf de radio uit de subwoofer uitgang.
      -een degelijke remotekabel.

      momenteel heb ik een JBL Basspro 2 actieve subwoofer.
      deze is een 100 watt RMS.
      klinkt goed! maar als je de hardere volumes wil draaien kan deze het niet aan en vlakt hij deze steeds verder af naarmate je de muziek hoger zet.

      wil ik harder zit ik aan een andere sub vast.

      heb een aantal dingen gezien…
      -gesloten kist
      -bassreflex kist
      -bandpass kist

      wat is het beste voor welke muziek?
      draai zelf vanalles, maar merendeel is het toch wel hardstyle wat aanstaat.

      qua vermogen zat ik te denken aan een 500 watt rms.
      het liefst een dubbelspoels
      lijkt me wel geschikt om daar mee te kunnen knallen:P:o

      oke de versterker…
      zit te denken aan een monoblok
      zo rond de 600 watt rms.. aangezien mij verteld is dat je je versterker meer vermogen moet dan de sub.

      dan een aant vraagjes over de versterker:
      -verbruik qua amperes?
      -powercap nodig?
      -hoe zit het met de ohm verhaal.. dat is echt onbekend voor mij.

      bij voorbaat dank,

      corsasport1400i

      #17431511
      Powercorsa
        Lid sinds:
        26 October 2007

        Als je harder wilt dan zit je niet perse vast aan een andere sub.
        Op dit momentent is de subwoofer niet goed afgesteld.
        De Sub zou op het hardste niveau van de radio niet mogen vervormen.

        Een gesloten kist kan een snelle bas makkelijker volgen als een gepoorte kist.
        Een kist kan een diepere bas weergeven.
        gepoorte
        500 watt is wel veel hoor, ik heb nu een 300 watt RMS sub en dat gaat erg hard.
        (ambulance welke……..o die met de lampen :o )

        Ik heb een JBL GTO7001 welke 700@ 2ohm levert, deze heeft 60A nodig
        Powercap heb je zeker nodig 1.2F is geen overbodige luxe
        Wat wil je er van weten, de sub heeft een bepaalde weerstand (ohm) deze moet kunnen worden aangestuurd door je versterker. Dus als je een dubbelspoels sub @ 2 ohm hebt, heb je een versterker nodig die het vermogen kan leveren @ 1ohm (indien je de spoelen parallel aansluit)

        Houd tevens rekening er mee als je @ 500 watt gaat werken dat de rest van de audio ook wel een upgrade nodig heeft, de balans is anders echt zoek.

        #17431512
        CorsaSport1400i
          Lid sinds:
          25 September 2005

          ok dus volgens jou verhaal heb ik genoeg aan 300 watt rms en een versterker die dit ook op kan brengen…
          daar heb ik een condensator voor nodig om de piekspanningen op te vangen.

          ik ben wezen kijken voor een JBL gt5- 1204BR basskist

          JBL GT5-12
          12″/30cm Subwoofer
          275W RMS / 1100W max
          Gevoeligheid: 93 dB/W/m
          Frequentiebereik: 23 – 450 Hz

          leuke basskist lijkt me.. maar is ie niet een beetje groot? qua omvang.. of komt dat ten goede van het geluid met een bassreflex kist?

          en ik kreeg daar bij aangeboden een JBL cs60.4
          mij lijkt dat deze versterker dat niet vol gaat houden, aangezien ie maar 60 watt op 4 kanalen levert. en met bruggen blijf je nog onder de rms waarde van de sub.
          voor die versterker had ik een zwaardere monoblok in gedachten(liefst ook van jbl)

          maar welke?:P

          BVD

          #17431513
          Powercorsa
            Lid sinds:
            26 October 2007

            De bas kist is inderdaad groot, maar waarom kijk je niet naar de GTO1204BR.
            Dit is bijna dezelfde woofer, alleen een andere kist met een sleuf i.p.v. een rond gat. (tevens een kleinere kist)
            Sluit deze aan op bijvoorbeeld de GTO7001 en dan heb je wel wat overcapaciteit (100Watt RMS)
            Ik gebruik deze combinatie in mijn Corsa B, moet zeggen dat dit goed hard gaat. :D
            De subwoofer zat eens aangesloten op een GTO1004 (200W gebrugd) en dat ging al hard, nu met de GTO7001 komt de woofer echt tot z’n recht. Dus als je budget het toelaat, koop dan een zwaardere versterker als de sub.

            GTO1204BR 125 euro
            GTO7001 239 euro

            Check http://www.pijlaudio.nl maar eens.
            En ja ik ben daar vaste klant, en nee ik krijg geen provisie :agent

            Houd ook rekening met de rest van je audio he, die sub gaat erg hard t.o.v. de standaard speakers

            Maar een vraagje, gaat er geen lampje branden als de verkoper zo’n set samenstelt. Zo’n versterker doet echt tekort voor zo’n grote sub. 60W per kanaal, zou betekenen 120W voor de sub (gebrugd) nog geeneens de helft van het vermogen.

            #17431514
            CorsaSport1400i
              Lid sinds:
              25 September 2005

              ja dat lampje ging ook branden…:P
              wist wel dat je over capaciteit moet hebben om de sub tot zijn recht te laten komen.
              die grote versterker is geen probleem;)

              ik vindt de gt5 1204BR leuker uitzien als de gto versie
              ga ik morgen even kijken voor die versterker.

              over de condensator
              1 of 2 farad?

              #17431515
              Powercorsa
                Lid sinds:
                26 October 2007

                minimaal 1 farad, meer is wel beter. (er zit wel een grens aan hoor 12 farad is overkill)

                Trouwens niet in een keer de condensator aan de 12V hangen, eerst opladen met de meegeleverde weerstand.
                Ze willen nog wel eens ontploffen als je er in een keer 12V op zet. :o

                #17431516
                CorsaSport1400i
                  Lid sinds:
                  25 September 2005

                  origineel gepost door Powercorsa
                  minimaal 1 farad, meer is wel beter. (er zit wel een grens aan hoor 12 farad is overkill)

                  Trouwens niet in een keer de condensator aan de 12V hangen, eerst opladen met de meegeleverde weerstand.
                  Ze willen nog wel eens ontploffen als je er in een keer 12V op zet. :o

                  wow thnx voor de waarschuwing:P

                  haha werk zelf ook met condensatoren.. wel niet zulke grote:P
                  maargoed ik zou hem zo aansluiten:P

                  denk dat ik voor 2 farad gaat

                  #17431517
                  CorsaSport1400i
                    Lid sinds:
                    25 September 2005

                    luitjes, daar issie weer:P

                    ik heb de spulletjes binnen

                    namelijk de jbl gto 1204BR subwooferkist
                    de JBL GTO 700.1 versterker
                    en een 3 farad toxic condensator

                    maar nu heb ik een aantal vragen:P

                    namelijk op de monoblok versterker zitten aansluitingen die op een 2 kanaals lijken
                    dus : + – + –
                    als uitgangen
                    hoe sluit ik mijn 4ohm basskist nu aan?
                    pak ik de 2 buitenste?

                    ik hoorde van een collega dat ik de behuizing van de versterker ook aan de massa moet liggen.. kan iemand dit onderbouwen?

                    de condensator heb ik ook binnen, maar in de beschijving staat niets over een weerstand, maar in de verpakking zit wel een soort van buislampje met 2 draadjes die naar buiten steken.. hoe werkt dit?

                    in het boekje staat dat ik eerst de massa moet aansluiten en dan pas 12v+ aan mag sluiten.
                    niets over een weerstand ofzo

                    nouja dat was het eigenlijk wel:P
                    haha
                    ik hoop snel wat duidelijkheid te krijgen, kan niet w88 tot ik weer kan knallen:D

                    mvg Kevin

                    #17431518
                    Roelof
                      Lid sinds:
                      30 June 2004

                      Veel vragen kunnen beantwoord worden door dit forumdeel even verder door te nemen of door te zoeken.

                      Monoblok met 2 aansluitingen, lijkt mij dat die parallel staan en je maar 1 nodig hebt (meet het eens door).

                      Behuizing aarden is niet nodig, wordt meestal al gedaan in de versterker. Mocht niet zo zijn kan het aarden ervan de nodige storingen van buitenafafschermen.

                      Condensator: pluspool van de accu los trekken, audio geheel opbouwen, dan bij het willen aansluiten eerst het lampje tussen de pluspool en de pluskabel houden, het lampje licht op en zal langzaam doven, is die (bijna) uit kan je direct de draad op de accupool klemmen.

                      #17431519
                      CorsaSport1400i
                        Lid sinds:
                        25 September 2005

                        kijk geweldig!!! dat met die condensator is de tip!!!

                        iemand anders dit monoblok toevallig aangesloten?

                        ik ga even kijken in dit fora:P

                        thnx alvast!!!

                        #17431520
                        Powercorsa
                          Lid sinds:
                          26 October 2007

                          Gebruik de buitenste aansluiting om je sub aan te sluiten.
                          Zo heb ik de mijne ook aangesloten.

                          Toch maar de GTO gekocht? zal morge een kijken voor je hoe de versterker is afgesteld, misschien heb je er wat aan.

                          #17431521
                          CorsaSport1400i
                            Lid sinds:
                            25 September 2005

                            jah het scheelt qua prijs niet veel en rms vermogen is wat hoger…:P

                            als dat zou kunnen… misschien een foto van schieten?

                            je mag me toevoegen op msn… stottieklutsie@hotmail.com

                            bvd allemaal!

                            #17431522
                            Powercorsa
                              Lid sinds:
                              26 October 2007

                              Hierbij de foto

                              Zet de Input level op 6V en de boost op 0db en de remote om max
                              Zet de radio op z’n hardst aan met een nummer met goede bas erin (Zelf gebruik ik Exceeder)
                              Draai nu rustig de Input level op totdat je vervorming hoort, nu terug draaien tot de vervorming weg is.
                              De boost kan je opdraaien om de sub extra te geven, dit kan je ook op de radio doen.

                              Stel de versterker niet gelijk in zoals bij mij met de input en boost, dit kan je je woofer kosten ;)

                              #17431523
                              CorsaSport1400i
                                Lid sinds:
                                25 September 2005

                                geweldig allemaal… hmm nu maar w88 tot het speelt:P

                                ik ben echt reuze benieuwd:D hahaha me maatje zal wel op staan kijken als ie me een keer niet aan de uitlaat hoort aankomen:D

                                thnx!!!!!:thumbup:vertag

                                #17431524
                                Powercorsa
                                  Lid sinds:
                                  26 October 2007

                                  Ja van al het gerammel aan de buitenkant :swear , ik ga zelf binnenkort maar eens isoleren.

                                  Ik heb dan nog wel ff wat extra’s door de JBL power series speakes die achterin zitten. :jerry

                                  #17431525
                                  CorsaSport1400i
                                    Lid sinds:
                                    25 September 2005

                                    haha dat heb ik al verholpen met 100.000 rubbertjes en foefjes:P

                                    tis heel wat hoor wat begint te rammelen:D

                                    hmm nouja kijken wel:D

                                    #17431526
                                    Roelof
                                      Lid sinds:
                                      30 June 2004

                                      Wat bij mij het meest irritant ging trillen was de cilinder van het kofferbakslot.

                                      #17431527
                                      Powercorsa
                                        Lid sinds:
                                        26 October 2007

                                        Was dat het maar.

                                        – spoiler
                                        – de achterklep
                                        – de zijwanden
                                        – de nummerplaat (zit al schuim achter :wtf )
                                        – de deuren
                                        – de spiegels :jerry

                                        Maar wat voor een isolatie materialen hebben jullie goede ervaringen mee. (merk/type)
                                        Graag niet met Dynamat aankomen, ik weet dat het goed is maar is tevens wel aan de prijzige kant.

                                        #17431528
                                        CorsaSport1400i
                                          Lid sinds:
                                          25 September 2005

                                          ben ook wel benieuwd aangezien mijn kofferbak denk ik ook wat meer resonantie te verduren gaat krijgen:P

                                        19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
                                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.