Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › Welke lange bak nemen?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 september 2012 om 21:08 #17252411
De winter gaat er weer aan komen, dus zal de bak uit de Astra gaan.
Nu zit ik een beetje te denken:
Zou het beter zijn om een lange dieselbak te nemen, of toch maar de langste F18 WR?Een dieselbak heeft over het algemeen langere versnellingen lijkt me
iemand die hier ervaring mee heeft?
de bak moet op mijn LET komen uiteraard
20 september 2012 om 21:20 #18067779edit*
ben er inmiddels achter dat die dieselbakken F18 W357 zijn.
dan weet ik al genoeg.nu maar ff op zoek naar zo’n ding
20 september 2012 om 21:24 #18067780Ik draai precies bij 145 (teller) 3500tpm met die bak.
Bij 120 (teller) is dat 2900tpm
21 september 2012 om 07:37 #18067781@ AstraTD: Flink toerental. Dan heb je waarschijnlijk de F18WR 3,74 onder de Astra hangen
De TDS alhier draaide effe rond de 2800 a 2900 bij 120 op de navi (126 teller) F18WR 3,57
Mijn Astra 2.0i draaide ook effe 2600 a 2700 bij 120 op de navi, (122 teller) Deze was voorzien van een F16WR 3,55 (langste F16)
De langste F18 is de F18+WR 3,57 van de Vectra-B X20DTL en X20DTH.
Willem
21 september 2012 om 16:09 #18067782thanks Willem.
Ik ga dan ook voor die F18 W357.
heb nu de kortste F18 erop zitten.
bij 230 is de koek wel ver op
bij 120 draai ik rond de 3500 toeren21 september 2012 om 19:06 #18067783die F18 w357 is wel een erg lange bak, heb hem er ook onder bij de corsa.
is niet de sportiefste versnellingsbak door de lange verhoudingen, eigenlijk wat te lang?. maar onder de corsa omdat die erg licht is wel weer prettig om er nog mee te kunnen rijden op straat.
met een korte bak ging ik in de 5e versnelling over de finish van de 1/4mijl, nu eind 3e versnelling.
als je vaak circuit rijdt is het ook niet echt meest ideale bak denk ik…… maar weet zo niet meer de snelheden per versnelling.
rijdt wel fase3 waardoor je wel wat meer toeren kan maken dan fase2….
21 september 2012 om 20:37 #18067784vriend van me heeft nog een 100%goede f28
21 september 2012 om 21:21 #18067785F28 is ook niet heel lang, en voor het mooie heeft deze te korte verzetten voor een 2wiel aangedreven turbomotor, vind dat ie niet lekker op kan spoelen.. (persoonlijk)
Willem
22 september 2012 om 09:06 #18067786Ik heb een F16CR 3,55 met een aangepaste 5e versnelling.
Ik heb er een 0,707 in gezet.De topsnelheid is extreem hoog, 250+ km/h met 5000rpm.
23 september 2012 om 12:01 #18067787@wim-v6 wrote:
@ AstraTD: Flink toerental. Dan heb je waarschijnlijk de F18WR 3,74 onder de Astra hangen
De TDS alhier draaide effe rond de 2800 a 2900 bij 120 op de navi (126 teller) F18WR 3,57
Mijn Astra 2.0i draaide ook effe 2600 a 2700 bij 120 op de navi, (122 teller) Deze was voorzien van een F16WR 3,55 (langste F16)
De langste F18 is de F18+WR 3,57 van de Vectra-B X20DTL en X20DTH.
Willem
Huh.. 1ste versnellings bak draaide het zelfde toerental, en deze bak komt ook van een TDS af.
Of mijn snelheidswijzer is bijna gelijk als gps.bij 165 heb ik pas 4000toeren.
23 september 2012 om 12:07 #18067788TRANSMISSIE
overbrenging 1e 3,58:1
overbrenging 2e 1,88:1
overbrenging 3e 1,23:1
overbrenging 4e 0,92:1
overbrenging 5e 0,74:1
overbrenging 6e –
overbrenging 7e –
overbrenging 8e –
overbrenging 9e –
overbrenging achteruit 3,33:1
eindoverbrenging 3,57:1
toerental bij 120 km/h (theoretisch) 2.800 tpmBak van de TDS :hmmz
23 september 2012 om 12:24 #18067789Zijn verschillende geleverd, waaronder een kortere voor de modellen welke NIEUW met trekhaak zijn besteld..
Willem
23 september 2012 om 13:41 #18067790Oke ik heb standaard trekhaak :(
Had ik dat maar eerder geweten had ik een andere bak laten monteren.
23 september 2012 om 13:43 #18067791TRANSMISSIE
overbrenging 1e 3,58:1
overbrenging 2e 1,88:1
overbrenging 3e 1,23:1
overbrenging 4e 0,92:1
overbrenging 5e 0,74:1
overbrenging 6e –
overbrenging 7e –
overbrenging 8e –
overbrenging 9e –
overbrenging achteruit 3,33:1
eindoverbrenging 3,57:1
toerental bij 120 km/h (theoretisch) 2.900 tpmJe hebt gelijk willem, dit is weer van een andere TDS.
23 september 2012 om 13:44 #18067792Dat is dezelfe bak, maar andere bandenmaat..
Willem
23 september 2012 om 13:47 #18067793Tussen die 2 zijn 2 verschillende banden maten. 1ste 175/65/14, en 2e 195/55/15.
Dus dat toerental kan ook aan de bandenmaat liggen?
Zelf rij ik met 195/50/15 dus kleinere omtrek als normaal.23 september 2012 om 13:48 #18067794De andere bak heeft eindverhouding 3,74 en deze draad dan 2940 toeren bij 120km/u
23 september 2012 om 13:50 #18067795@astraTD wrote:
Tussen die 2 zijn 2 verschillende banden maten. 1ste 175/65/14, en 2e 195/55/15.
Dus dat toerental kan ook aan de bandenmaat liggen?
Zelf rij ik met 195/50/15 dus kleinere omtrek als normaal.Teller kilometers tov toerental veranderen niet, wel navi kilomters tov toerental.
iedere bandenmaat heeft zijn eigen teller (W=getal in de teller)
bij mijn Astra met origineel 185-60-14 was dat w=1102
23 september 2012 om 20:50 #18067796Ja die heb ik ook w-1102.
Toevallig net autobaan gepakt met de tomtom, en gps op mijn gsm.. gps en tomtom gaf 118km/u aan toen ik 120km/u ree op de teller. Dus 2km verschil, bij 150km/u was dit 3km afwijking.
23 september 2012 om 21:42 #18067797De 195-50-15 heeft W=1125
willem
19 januari 2013 om 22:59 #18067798Dit helpt altijd enorm:
http://www.opel-infos.de/startseite.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
Tabje ‘Technik’ – ‘Getriebe’ enz…
Staan alle verhoudingen en tabellen met op welke modellen ze geleverd zijn enz. enz. enz…..
27 januari 2013 om 00:03 #18067799Er word hier gesproken over sportiefste bak.
let wel op, dat een bak die niet sportief aanvoelt wel sneller kan zijn..
Mijn Vectra deed met de F23SR 3,84 (3150toeren bij 120km/u) 7,8 sec naar de 100 met de 3liter.
Ik zit nu met de F23WR 3,84 (2640 toeren bij 120km/u) onder de 7,5 naar de 100, en trekt in 3 van 100 naar 190 in no-time, dan heb ik de 4 en 5 nog (5000 toeren is bijna 240km/u in 5)..Dit komt door het brede koppel van de motor te combineren met een bak met lange halen, dit is vaak ook het geval met turbo motoren, mindervaak opspoelen, lang doortrekken
het Koppel van de 3.0 V6 is 275Nm van 2500t-min tot ruim 5500t-min
met een piek van 305Nm bij 3150 toeren.Vermogen ligt op 208pk bij 5750 toeren
Willem
27 januari 2013 om 13:25 #18067800Precies, bij een turbo motor kun je vaak beter net iets langere versnellingen hebben zodat de turbo de tijd krijgt om op te spoelen en dus koppel en snelheid te genereren. :thumb
Maar wat de beste bak is is allemaal afhankelijk van nog veel meer factoren zoals bv bandenmaat, voertuiggewicht, toerenbereik, powerband, gebruik van de auto etc… :hmmz
27 januari 2013 om 15:24 #18067801Precies, daarom is denk ik een F28 niet eens zo ideaal voor een 2WD turbo auto. Heb er net eentje voor mijn C20XE aangeschaft nadat ik vier andere bakken met allerlei verhoudingen heb getest en eigenlijk daarmee al wet wat ik aan het bereik en ratios heb.
Heb nu bijv. een F18W3.74 en daarvoor een F18C3.45 gehad. Die WR bak heeft een kortere eindoverbrenging, waardoor de 1 en 2 nét iets lichter uit vallen en de 3,4 en 5 zijn allemaal zwaarder. Dit is voor op een C20XE naar mijn smaak (lees rijstijl) een heerlijke bak. Ik had van Willem zelf begrepen dat hij erg fijn heeft gereden met een C20NE met een dergelijke bak met nog langere eindoverbrenging, maar dat lijkt me voor mij XE toch net een tikje te veel van het goede.
De F18W3.74 heeft een 5 die maar enkele tientallen in toeren verschilt van de 6 van een F28 op 120 kilometer per uur. Even ter vergelijk zit daar bijna 400 toeren tussen als je de F18WR met de CR vergelijkt.
Die CR bakken hebben óf en 1 en 2 die zo zwaar zijn dat de auto moeizaam en met veel koppeling op gang moet komen en dan nog een dusdanig lichte 5 dat ze veel herrie veroorzaken op lange snelweg ritten, of ze hebben een lekkere 1 en 2 en hebben dan zo’n lichte 5 dat de auto zijn topsnelheid niet eens haalt (denk aan een C3.55, C3.74 en hoger)
Als ik nu met de WR bak in z’n 5 rij maak ik net 3000 toeren op 120 en als ik dan het gas in trap zou er volgens alle verhalen en goed bedoelde adviezen nagenoeg niks gebeuren, nou ik nodig die mensen uit om eens in mijn auto te komen zitten! En als ik dan echt mezelf nog eens lekker zou willen lanceren dan schakel ik hem wel weer even in z’n 4 terug!
Wel denk ik dat je moet oppassen als je een dikkere turbo op een LET hebt zitten dat alles behalve een F28 toch gauw stuk kan gaan. Die bakken zijn nou eenmaal niet voor zulk geweld gemaakt.
Nog even voor de wetenschappers onder ons, als je deze site:
http://www.csgnetwork.com/multirpmcalc.html” onclick=”window.open(this.href);return false;En Opel-infos.de pakt en de getallen van de bak verhoudingen er in klopt dan kun je vrij makkelijk en snel zien wat de toerentallen zijn bij een bepaalde snelheid. Die calculator is wel in inch en mijl, maar dat kun je zo omrekenen. Onderaan de pagina staat in elk geval het bruikbaar gedeelte waar je voor een 15inch velg met 185×5.5 er op 22 inch moet invullen, en de snelheid van 75 mijl per uur is ongeveer 120 kilometer per uur enz…
Ik had dit al eens gedaan voor wat bakken:
1STE VERSNELLINGEN:
5E VERSNELLINGEN:
27 januari 2013 om 16:07 #18067802http://www.boosttown.com/gearbox_differential/speed_calculator.php” onclick=”window.open(this.href);return false;
Deze werkt makkelijker. ;)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.