Welke koelvloeistof X18XE

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Welke koelvloeistof X18XE

  • Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17256952
    Lemmens
    Deelnemer
      Lid sinds:
      14 October 2005

      Wellicht een vreemde vraag: welke koelvloeistof moet er nou in een X18XE? Bij mij is de koelvloeistof een nogal ondefinieerbare kleur. Verder geen lekkages of andere vloeistoffen erin maar ik wil het spullie toch z.s.m. een keer vervangen. Moet er (origineel) blauwe of rooie in?

      #18125650
      evertfisherman
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 December 2009

        Ik zou sowieso de originele kleur proberen te achterhalen.
        Schijn eens met een lamp in het reservoir, dan kun je het waarschijnlijk wel zien.

        Ik heb wel vaker gezien inderdaad dat de kleur donker wordt en je niet meer goed kunt bepalen welke kleur er origineel in zit.

        #18125651
        krasy
        Deelnemer
          Lid sinds:
          5 March 2010

          toevallig van de week van haasje gehoord
          dat rode koelvloeistof de waterpomp beter smeert

          #18125652
          joop1970
          Deelnemer
            Lid sinds:
            1 September 2010

            Opel is origineel volgens mij rood.

            #18125653
            TWA
            Deelnemer
              Lid sinds:
              17 June 2010

              Klopt. G12. Dit omdat je een alu kop hebt. Groen en blauw vreten je alu pakking en kop aan.

              Greetz Emiel

              #18125654
              Lemmens
              Deelnemer
                Lid sinds:
                14 October 2005

                Ok, dank voor de antwoorden! Weet ik welke erin moet. :)

                #18125655
                TWA
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  17 June 2010

                  Beetje extra info (gepikkert van OpelOmegaPortal, thanx daarvoor)

                  rood of blauw of toch groen (koelvloeistof) ter info
                  door Ralph » 30 jul 2012 01:14

                  ik zet het nog maar eens neer en zal ook een flinke discussie op gang brengen. maar ervaring en lering wijst uit.
                  dit is het hoe, werking, bescherming en waarom en de basis van koelvloeistoffen.
                  gebruik dit topic niet om opmerkingen te plaatsen, maar om er je voordeel mee te doen.

                  bronnen zijn,
                  google = rode vs blauwe koelvloeistof
                  http://www.tno.nl” onclick=”window.open(this.href);return false; = zoek functie brandstoffen en smeermiddelen.

                  De kleur van koelvloeistof houdt verband met de motoren waarin deze gebruikt kan worden. Voor een aluminium motorblok (rood) moet vaak een andere soort worden gebruikt dan voor een gietijzeren (blauw) exemplaar. In de basis zijn er twee soorten koelvloeistof:
                  één op basis van MONO ETHYLEEN GLYCOL (meest gebruikt voor de personenauto’s)
                  en de andere op basis van MONO-PROPYLEEN GLYCOL.

                  Meestal bestaat koelvloeistof uit één van de bovenvermelde stoffen aangevuld met additieven en tot 50% gedemineraliseerd water.

                  Koelvloeistoffen met dezelfde basis kunnen in principe gemengd worden; al moet je je wel realiseren dat de eigenschappen –van de additieven- dan kunnen veranderen en dat is meestal niet gewenst.
                  Maar in de praktijk is het soort aan de kleur niet te onderkennen; dus is mengen niet aan raden.

                  Tot ongeveer 1995 was –de meestal blauw kleurige- op ethyleen glycol gebaseerde koelvloeistof standaard in de meeste personen auto’s aanwezig. Hier van bestaan –nog steeds- heel veel kwaliteiten, overal verkrijgbaar. De meeste autofabrikanten hadden hun eigen specificaties en namen. Deze bevatten meestal in meer of mindere mate nog silicaten. Wel zijn ze meestal NAP-free of wel vrij van nitraat-,amine-, en fosfaatverbindingen.

                  Na 1996 begonnen Audi en VW hun koelsystemen af te vullen met een geheel nieuw type koelvloeistof, eveneens op basis van ethyleen glycol, maar van hoger kwaliteit; bekend als G-12, roodachtig van kleur. Geheel silicaat vrij! Deze koelvloeistof kan meestal een autoleven lang blijven zitten.

                  Van G-12 koelvloeistof bestaan inmiddels verbeterde versies en ook hebben heel veel andere automerken en toeleveringsbedrijven een vergelijkbare koelvloeistof. Meestal is deze ook roze of rood van kleur.
                  Deze koelvloeistof is dan weliswaar ook op basis van ethyleen glycol, maar mengen met de bekende blauwe vloeistof is zondermeer af te raden. Er zit een heel ander additievenpakket in en mengen zou dan ook de levensduur “long-live” vrijwel geheel teniet doen.
                  de groene, voor de lieverds onder ons is G11 en heeft een aditief wat veelal gebruikt word bij renault en geschikt is voor aluminium in kombinatie met een speciale drie- laags koppakking.

                  bij een verkeerde koelvloeistof rot letterlijk na x jaren de koppaking eruit.
                  voor de omega’s geld een silicaatvrije koelvloeistof, deze is beter en het kookpunt ligt hoger.

                  Bron: opelomegaprotal.nl

                  :thumb

                  #18125656
                  wim-v6
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    12 August 2005

                    Aftappen Spoelen, G12 erin..

                    Na 1996 begonnen Audi en VW hun koelsystemen af te vullen met een geheel nieuw type koelvloeistof, eveneens op basis van ethyleen glycol, maar van hoger kwaliteit; bekend als G-12, roodachtig van kleur. Geheel silicaat vrij! Deze koelvloeistof kan meestal een autoleven lang blijven zitten.

                    Ook deze moet je zo nu en dan verversen.
                    Dat life long verhaal is meestal de reden bij VW / OPEL / BMW etc etc dat de koppakking alsnog kapot gaan.
                    als je dan de kop eraf trekt weet je niet wat je ziet!!!

                    ik doe iedere 2jaar nieuwe koelvloeistof in mijn auto’s
                    Ik vul zowel mijn ouwe meuk als de nieuwe met deze rode G12

                    maar ik mis nog een kleur in het verhaal, de kleur Geel..

                    Willem

                    #18125657
                    TWA
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      17 June 2010

                      Klopt….hit op Google was dan ook rood vs. Blauwe vloeistof ;)

                      Weet de eigenschappen van geel alleen niet… :hmmz

                      #18125658
                      Lemmens
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        14 October 2005

                        Sow, hele berg info erbij. Moet zeker gaan lukken! Dank! ;)

                        #18125659
                        koenelsenaar
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          30 April 2010

                          @wim-v6 wrote:

                          Aftappen Spoelen, G12 erin..

                          Na 1996 begonnen Audi en VW hun koelsystemen af te vullen met een geheel nieuw type koelvloeistof, eveneens op basis van ethyleen glycol, maar van hoger kwaliteit; bekend als G-12, roodachtig van kleur. Geheel silicaat vrij! Deze koelvloeistof kan meestal een autoleven lang blijven zitten.

                          Ook deze moet je zo nu en dan verversen.
                          Dat life long verhaal is meestal de reden bij VW / OPEL / BMW etc etc dat de koppakking alsnog kapot gaan.
                          als je dan de kop eraf trekt weet je niet wat je ziet!!!

                          ik doe iedere 2jaar nieuwe koelvloeistof in mijn auto’s
                          Ik vul zowel mijn ouwe meuk als de nieuwe met deze rode G12

                          maar ik mis nog een kleur in het verhaal, de kleur Geel..

                          Willem

                          Hoe spoel jij je koelsysteem wim?

                          Edit: opmerkelijk, voor een vectra-b x16xel fase 1 schrijven ze g12 plus voor, maar een Astra-F met exact dezelfde motor blauwe….

                          #18125660
                          sw_reijnders
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            27 October 2005

                            opvullen, motor even laten draaien, aflaten en opnieuw vullen :)

                            #18125661
                            wim-v6
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              12 August 2005

                              Gewoon slangen welke aan het begin en eind van het systeem zitten los koppelen, op 1 de tuinslang monteren, de ander boven een opvangbak..

                              spoelen tot helder water.

                              daarna systeem zo leeg mogenlijk maken, en vullen met de gewenste vloeistof

                              @ Koenselaar: kleurverschillen X16XEL heeft puur met de introductie leeftijd te maken..

                              Willem

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.