Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Welke koelvloeistof X18XE
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 april 2013 om 09:33 #17256952
Wellicht een vreemde vraag: welke koelvloeistof moet er nou in een X18XE? Bij mij is de koelvloeistof een nogal ondefinieerbare kleur. Verder geen lekkages of andere vloeistoffen erin maar ik wil het spullie toch z.s.m. een keer vervangen. Moet er (origineel) blauwe of rooie in?
11 april 2013 om 11:04 #18125650Ik zou sowieso de originele kleur proberen te achterhalen.
Schijn eens met een lamp in het reservoir, dan kun je het waarschijnlijk wel zien.Ik heb wel vaker gezien inderdaad dat de kleur donker wordt en je niet meer goed kunt bepalen welke kleur er origineel in zit.
11 april 2013 om 16:20 #18125651toevallig van de week van haasje gehoord
dat rode koelvloeistof de waterpomp beter smeert11 april 2013 om 16:28 #18125652Opel is origineel volgens mij rood.
11 april 2013 om 16:44 #18125653Klopt. G12. Dit omdat je een alu kop hebt. Groen en blauw vreten je alu pakking en kop aan.
Greetz Emiel
12 april 2013 om 09:19 #18125654Ok, dank voor de antwoorden! Weet ik welke erin moet. :)
12 april 2013 om 10:21 #18125655Beetje extra info (gepikkert van OpelOmegaPortal, thanx daarvoor)
rood of blauw of toch groen (koelvloeistof) ter info
door Ralph » 30 jul 2012 01:14ik zet het nog maar eens neer en zal ook een flinke discussie op gang brengen. maar ervaring en lering wijst uit.
dit is het hoe, werking, bescherming en waarom en de basis van koelvloeistoffen.
gebruik dit topic niet om opmerkingen te plaatsen, maar om er je voordeel mee te doen.bronnen zijn,
google = rode vs blauwe koelvloeistof
http://www.tno.nl” onclick=”window.open(this.href);return false; = zoek functie brandstoffen en smeermiddelen.De kleur van koelvloeistof houdt verband met de motoren waarin deze gebruikt kan worden. Voor een aluminium motorblok (rood) moet vaak een andere soort worden gebruikt dan voor een gietijzeren (blauw) exemplaar. In de basis zijn er twee soorten koelvloeistof:
één op basis van MONO ETHYLEEN GLYCOL (meest gebruikt voor de personenauto’s)
en de andere op basis van MONO-PROPYLEEN GLYCOL.Meestal bestaat koelvloeistof uit één van de bovenvermelde stoffen aangevuld met additieven en tot 50% gedemineraliseerd water.
Koelvloeistoffen met dezelfde basis kunnen in principe gemengd worden; al moet je je wel realiseren dat de eigenschappen –van de additieven- dan kunnen veranderen en dat is meestal niet gewenst.
Maar in de praktijk is het soort aan de kleur niet te onderkennen; dus is mengen niet aan raden.Tot ongeveer 1995 was –de meestal blauw kleurige- op ethyleen glycol gebaseerde koelvloeistof standaard in de meeste personen auto’s aanwezig. Hier van bestaan –nog steeds- heel veel kwaliteiten, overal verkrijgbaar. De meeste autofabrikanten hadden hun eigen specificaties en namen. Deze bevatten meestal in meer of mindere mate nog silicaten. Wel zijn ze meestal NAP-free of wel vrij van nitraat-,amine-, en fosfaatverbindingen.
Na 1996 begonnen Audi en VW hun koelsystemen af te vullen met een geheel nieuw type koelvloeistof, eveneens op basis van ethyleen glycol, maar van hoger kwaliteit; bekend als G-12, roodachtig van kleur. Geheel silicaat vrij! Deze koelvloeistof kan meestal een autoleven lang blijven zitten.
Van G-12 koelvloeistof bestaan inmiddels verbeterde versies en ook hebben heel veel andere automerken en toeleveringsbedrijven een vergelijkbare koelvloeistof. Meestal is deze ook roze of rood van kleur.
Deze koelvloeistof is dan weliswaar ook op basis van ethyleen glycol, maar mengen met de bekende blauwe vloeistof is zondermeer af te raden. Er zit een heel ander additievenpakket in en mengen zou dan ook de levensduur “long-live” vrijwel geheel teniet doen.
de groene, voor de lieverds onder ons is G11 en heeft een aditief wat veelal gebruikt word bij renault en geschikt is voor aluminium in kombinatie met een speciale drie- laags koppakking.bij een verkeerde koelvloeistof rot letterlijk na x jaren de koppaking eruit.
voor de omega’s geld een silicaatvrije koelvloeistof, deze is beter en het kookpunt ligt hoger.:thumb
12 april 2013 om 11:00 #18125656Aftappen Spoelen, G12 erin..
Na 1996 begonnen Audi en VW hun koelsystemen af te vullen met een geheel nieuw type koelvloeistof, eveneens op basis van ethyleen glycol, maar van hoger kwaliteit; bekend als G-12, roodachtig van kleur. Geheel silicaat vrij! Deze koelvloeistof kan meestal een autoleven lang blijven zitten.
Ook deze moet je zo nu en dan verversen.
Dat life long verhaal is meestal de reden bij VW / OPEL / BMW etc etc dat de koppakking alsnog kapot gaan.
als je dan de kop eraf trekt weet je niet wat je ziet!!!ik doe iedere 2jaar nieuwe koelvloeistof in mijn auto’s
Ik vul zowel mijn ouwe meuk als de nieuwe met deze rode G12maar ik mis nog een kleur in het verhaal, de kleur Geel..
Willem
12 april 2013 om 13:21 #18125657Klopt….hit op Google was dan ook rood vs. Blauwe vloeistof ;)
Weet de eigenschappen van geel alleen niet… :hmmz
12 april 2013 om 13:23 #18125658Sow, hele berg info erbij. Moet zeker gaan lukken! Dank! ;)
12 april 2013 om 14:01 #18125659@wim-v6 wrote:
Aftappen Spoelen, G12 erin..
Na 1996 begonnen Audi en VW hun koelsystemen af te vullen met een geheel nieuw type koelvloeistof, eveneens op basis van ethyleen glycol, maar van hoger kwaliteit; bekend als G-12, roodachtig van kleur. Geheel silicaat vrij! Deze koelvloeistof kan meestal een autoleven lang blijven zitten.
Ook deze moet je zo nu en dan verversen.
Dat life long verhaal is meestal de reden bij VW / OPEL / BMW etc etc dat de koppakking alsnog kapot gaan.
als je dan de kop eraf trekt weet je niet wat je ziet!!!ik doe iedere 2jaar nieuwe koelvloeistof in mijn auto’s
Ik vul zowel mijn ouwe meuk als de nieuwe met deze rode G12maar ik mis nog een kleur in het verhaal, de kleur Geel..
Willem
Hoe spoel jij je koelsysteem wim?
Edit: opmerkelijk, voor een vectra-b x16xel fase 1 schrijven ze g12 plus voor, maar een Astra-F met exact dezelfde motor blauwe….
13 april 2013 om 15:03 #18125660opvullen, motor even laten draaien, aflaten en opnieuw vullen :)
14 april 2013 om 06:55 #18125661Gewoon slangen welke aan het begin en eind van het systeem zitten los koppelen, op 1 de tuinslang monteren, de ander boven een opvangbak..
spoelen tot helder water.
daarna systeem zo leeg mogenlijk maken, en vullen met de gewenste vloeistof
@ Koenselaar: kleurverschillen X16XEL heeft puur met de introductie leeftijd te maken..
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.