Forumindex › Forums › Overige › Auto algemeen › Welke (diesel)motoren en welke niet?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 juli 2014 om 19:20 #17266849
Beste forumleden,
Ik heb mijn Astra nu zo’n 11 jaar en eigenlijk naar volle tevredenheid maar de brandstofprijzen reizen de pan uit en met mijn dik 20.000 km per jaar, en hij word ook een dagje ouder en heeft dik 328.000 gelopen, dus wil ik uitkijken naar een Diesel.
Ik wil mij dus gaan orienteren op een waardig opvolger en voor ik ga zoeken wil ik een beetje weten wat een verstandige keuze is.
Mijn wensen:
Grootte is geen issue, al heeft een station/hatchback wel de voorkeur. En het moet een beetje van zijn plek komen. LET rijders vinden waarschijnlijk alles te langzaam, dus ter referentie, mijn Astra 1.6 16v vind ik lekker vlot rijden op de snelweg. Uiteraard moet hij het liefst 1 op 30 lopen. En welke automaatbekken zijn goed te combineren met de diesels? Mijn budget ligt ook nog niet helemaal vast maar als ik zo een beetje rondkijk moet ik voor 5 mille toch wel wat kunnen kopen.
Nu kan ik uit een hele hoop auto’s kiezen maar ik word stapelgek, temeer omdat Opel de afgelopen 15 jaar voor mijn gevoel miljarden versies gehad heeft, en ik lees allerlei horror stories over superdure brandstofpompen en vage EGR klachten…
Kunnen jullie eens met mij meedenken??
7 juli 2014 om 21:49 #18241787Automaat rn zuinig?????
Als je krent wil rijden zal je echt zelf aan de stok moeten trekken.
Scheelt nogal, ivm de continu slip van een automaatbak bij stadrijden.Egr is een issue bij alle moderne diesels die zuinig bereden worden.
En nee, lost zich niet op door af en toe eens door te halen!
Goede betrouwbare diesel met redelijk gang.
De 100pk 1.7CDTI Z17DTH8 juli 2014 om 08:26 #18241788Verplaatst op verzoek van TS.
8 juli 2014 om 21:04 #18241789Aha Wim, en dan specifiek de 100pk versie, want er is ook een 125 pk versie?
En de 2.0 en 2.2?
8 juli 2014 om 21:39 #18241790Ik ben niet zo van de roetfilters.
Nu geven die bij de 1.7 diesels al minder problemen dan bij de 1.3 & 1.9 diesels.
De 1.7 100pk is zonder roetfilter.
De 110 & 125pk zijn met.8 juli 2014 om 22:26 #18241791AnoniemLid sinds:
1 January 1970Wim, toen ik vorige week bij jullie was, hebben wij volgens mij wel een roetfilter zien zitten toen de pijp eronder vandaan ging? Ik heb de 100 PK versie(althans, dat was het origineel)..
11 juli 2014 om 19:50 #18241792Aha, maar buiten die roetfilters, zijn de FIAT diesels wel een beetje goed…?
Hoor over de motoren in FIATs goede verhalen, doblo’s die makkelijk een miljoen lopen enzo…maar goed, soms zijn ze compleet anders afgesteld in een ander merk.
Ik denk dat ik aan performance een concessie moet doen ten gunste van het verbruik en als ik hard wil heb ik altijd de motor nog :angel zijn die 1300’s een beetje betrouwbaar?
11 juli 2014 om 21:14 #18241793@pixels66 wrote:
Wim, toen ik vorige week bij jullie was, hebben wij volgens mij wel een roetfilter zien zitten toen de pijp eronder vandaan ging? Ik heb de 100 PK versie(althans, dat was het origineel)..
Dat is een NoX katalysator.
Leegmeppen dat ding!!verstuurd door WIM-V6 met Tapatalk
11 juli 2014 om 21:36 #18241794AnoniemLid sinds:
1 January 1970Leegmeppen als in, een paar klappen erop als de pijp er weer vanaf is? Wat is er met dat ding dan?
12 juli 2014 om 06:53 #18241795Zoals wim zegt …
De 1,7CDTI is de beste keus … Al is het alleen al om de versnellingsbak .
De 110pk en 125pk hebben de befaamde M32 6bak.
12 juli 2014 om 07:25 #18241796Alle fiat diesels eigenlijk weg bij blijven is vaak elende.
12 juli 2014 om 10:45 #18241797@Haasje17 wrote:
Alle fiat diesels eigenlijk weg bij blijven is vaak elende.
Okee helder :-P
Er is me al een hoop duidelijk geworden ;)
Okee tot slot: Wat is er waar van de ellende rondom brandstofpompen die ik weleens hoor rondom de 1.7 en 2.0 2.2 diesels??
En klopt het dat de z17dth niet in de astra g ligt?? Vind alleen maar info over de 80 pk versie, de z17dtl als ik mij niet vergis..is dit een heel andere motor of kun je van die L makkelijk een H maken?? :angel Een astra G heeft mijn voorkeur want, geen canbus (corrigeer me als mijn ‘angst’ onterrecht is), rijdt voor mijn gevoel niet minder, is lichter, ik kan een hoop van mijn huidige astra overzetten, en de latere 2004 modellen zijn behoorlijk luxe.
12 juli 2014 om 11:44 #18241798Canbus enzo valt allemaal wel mee alle elende is bij de meeste H’s in het begin geweest dus inmiddels al verholpen. In de g is een 68, 75 en 80 pk 1.7 geleverd. chipje doet wonderen op de 80 pk versie.
12 juli 2014 om 13:14 #18241799In de G zou je echt niet moeten gaan voor de 1.7 maar voor de 2.0 DTH en of 2.2 DTR het liefst na bouwjaar: 05/2002 want daar zit de verbeterde versie dieselpomp in die niet meer kapot gaat. :thumb
12 juli 2014 om 14:00 #18241800@Dolby wrote:
In de G zou je echt niet moeten gaan voor de 1.7 maar voor de 2.0 DTH en of 2.2 DTR het liefst na bouwjaar: 05/2002 want daar zit de verbeterde versie dieselpomp in die niet meer kapot gaat. :thumb
In de G kan je het beste de 75pk 1.7DTi of de 80pk 1.7CDTi hebben, die hebben de minste ellende.
Brandstofpomp verhaal geld voor de 1.7DTi 20Di 2.0DTi en 2.2DTi
verstuurd door WIM-V6 met Tapatalk
12 juli 2014 om 17:13 #18241801Jah okee, maar een gechipte 1.7 diesel zal wel zuiniger zijn dan een 2.0/2.2 en dan kan ik mijn zomervelgen behouden want ik geloof dat de steek dan ook 4×100 is.
12 juli 2014 om 19:45 #18241802Canbus hoef je niet bang voor te zijn..
Iedere auto heeft wel zo zijn kwaaltjes…13 juli 2014 om 10:13 #18241803een beetje 1.7 diesel is zuiniger als de 2.0 en 2.2 diesels, die zijn bij normaal rijden niet heel zuinig.
Willem
13 juli 2014 om 12:42 #18241804Mijn gechipte 2.0 16v DI reed gemiddeld 1 op 15 binnendoor. En op de snelweg 1 op 18. Met mijn sportieve rijstijl. Dus gemiddeld 140KM per uur op de Cruisecontrol. En met mijn 18″ inch Irmscher Sportstars. Vind ik zeker niet verkeerd qua verbruik. Mijn auto woog 1214KG op kenteken.
Succes met je keuze. :thumb
13 juli 2014 om 14:03 #18241805Ja okee maar ik wil mijn lasten drukken. Hoe zuiniger hoe beter en ja beetje pit is fijn en ik ben vrij veeleisend maar ik denk dat het een 1.7 word….een dtl of dth…afhankelijk van de uitvoering en waarschijnlijk blijft het een astra g/h want die zijn er ook als station.
Nou nog kijken wat chippies doen
13 juli 2014 om 14:13 #18241806AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ik heb de Z17DTH, fijne en betrouwbare motor! Ook gechipt, dat maakt een wereld van verschil. Flinke uitgave maar je hebt er zoveel profijt van.. Vragen? Roept u maar!
14 juli 2014 om 21:15 #18241807@Haasje17 wrote:
Alle fiat diesels eigenlijk weg bij blijven is vaak elende.
Wat een onzin… De 1.9 en 2.4 jtd zijn prima motoren die makkelijk enkele tonnen wegdraaien. Die gebruiken ze volgens mij alleen niet bij Opel.
14 juli 2014 om 21:41 #18241808@pixels66 wrote:
Ik heb de Z17DTH, fijne en betrouwbare motor! Ook gechipt, dat maakt een wereld van verschil. Flinke uitgave maar je hebt er zoveel profijt van.. Vragen? Roept u maar!
Waar kwam jij uit kwa verbruik?? Ik heb verschillende reviews gezien en die spreken van 1 op 19 tot 1 op 21 zelfs voor stations terwijl er toch stevig gereden werd :wtf klopt dat?? Lijkt mij wel erg optimistisch!
14 juli 2014 om 22:01 #18241809AnoniemLid sinds:
1 January 1970Tja, dat is natuurlijk afhankelijk van je rijstijl.. Ik rijd dagelijks van Wassenaar naar Amsterdam, 125 km/h op cruise control. Het stadsverkeer rij ik redelijk rustig, al trap ik soms eens door. Ik kom echt niet hoger dan 1 op 18, maar dat komt door die 125 km/h. Rij ik 110, gaat hij al naar de 1 op 19 tot 1 op 20.
Zuiniger dan voor het chippen in ieder geval..
15 juli 2014 om 05:28 #18241810@giuliettaevo wrote:
@Haasje17 wrote:
Alle fiat diesels eigenlijk weg bij blijven is vaak elende.
Wat een onzin… De 1.9 en 2.4 jtd zijn prima motoren die makkelijk enkele tonnen wegdraaien. Die gebruiken ze volgens mij alleen niet bij Opel.
Alle Opel 1.9 diesels zijn Fiat motoren.
Dan zijn bij FIAT/Alfa-Romeo/Lancia de 120pk, 150pk & 180pk ook nog eens met de zelfde techniek als in de Opels, en hebben dezelfde (waardeloze) versnellingsbak.
Ook de oudere 1.9TD / 1.9JTD / 1.9MultiJet’s zijn verre van probleemloos.
(Al menig turbo vervangen van deze Fiat diesels op lage / gemiddelde km standen.)
EGR gezanik, Verstuivers e.d.)De 2.4TD / 2.4JTD is bekend om de moeilijkheids graad voor de vervanging van de Tandriem.
Daar het veelal makkelijker is hiervoor de motor uit de auto te halen.
Ook dit geld voor zowel FIAT / Lancia /Alfa-Romeo.
En olielekken is deze motor zeker niet vreemd, dit betreft keerringen (groot werk dus).Laat voorop staan dat de motor zelf het probleem niet is, het is de techniek die eraan hangt.
Willem
verstuurd door WIM-V6 met Tapatalk
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.