welke accu? (gel,lichtgewicht)

Forumindex Forums Modellen Calibra welke accu? (gel,lichtgewicht)

  • Dit onderwerp is leeg.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #17268713
    drakos
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 December 2010

      ben in de calibra kilo’s aan het winnen maar blijf even steken op de accu.

      heb nu een 70amp accu erin liggen (grootste wat in het vak past) en ding weegt een ton :angel
      auto is niet voor dagelijks gebruik,heeft een forse dynamo erin en een hoofdstroomschakelaar die standaard uit gaat

      dus gaat enkeld om de startspanning/amp die ik nodig heb,

      wat voor amp hoort er standaard in te zitten op de v6? (55?)
      en hoeveel apm kan ik op een gelaccu mee wegkomen?
      en wat zijn dan de aanraders/ervaringen (varley redtop,yellow?)

      #18258164
      2000
      Moderator
        Lid sinds:
        30 June 2004

        Ik heb een gel accu, en ik vind het werelds. Vandaag ook enige uren lampen laten branden: merkte het niet eens. Hier heb je weinig aan, geen idee hoeveel ampere hij is, en is nog steeds loodzwaar. Weet wel dat een gel accu bijv. bij kou zijn volledige lading geeft, en bij een gewone loodaccu dit kan zakken naar 40%. Het lijkt mij dat je met een veel kleinere accu aan kan…..even kijken naar de max. stroom die een kleinere kan leveren?

        [edit] staat wel tegenover dat ze zowat 3x duurder zijn :shock: :shock: :shock:

        #18258165
        drakos
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 December 2010

          thanx voor de reactie, je hebt het hier waarschijnlijk over een optima accu van een 50a (of iets die kant op)
          die zijn nogsteeds minimaal 15kg/17.5kg ik wil de helft hiervan :angel

          een redtop accu van 20ah weegt in verhouding een kilo of 7,
          dat ie m erop start geloof ik wel, verlichting radio e.d. zet ik standaard pas aan nadat ik wegrij
          vraag is vooral of ik bij niet direct aanslaan, of binnen 10 min na wegrijden nog kan herstarten om wat voor reden dan ook?

          #18258166
          Bart-o-matiC
          Deelnemer
            Lid sinds:
            19 August 2013

            ik zou eens naar een oddesy accu gaan kijken,

            http://www.odysseybattery.com/” onclick=”window.open(this.href);return false;

            vrienden van mij hebben zo’n accu in de motor zitten, welke erg spanning kritisch is ( bmw en abs )

            sinds ze die odyssey accu hebben, hebben ze daar geen gezeik meer mee gehad.. en veul power voor weinig ruimte…

            worden ook bij rally auto’s gebruikt geloof ik…

            #18258167
            2000
            Moderator
              Lid sinds:
              30 June 2004

              Ik heb een redtop, maar wel de 50Ah uitvoering. Ook hier heb je niks aan :D

              #18258168
              theunm
                Lid sinds:
                29 June 2004

                @drakos wrote:

                thanx voor de reactie, je hebt het hier waarschijnlijk over een optima accu van een 50a (of iets die kant op)
                die zijn nogsteeds minimaal 15kg/17.5kg ik wil de helft hiervan :angel

                een redtop accu van 20ah weegt in verhouding een kilo of 7,
                dat ie m erop start geloof ik wel, verlichting radio e.d. zet ik standaard pas aan nadat ik wegrij
                vraag is vooral of ik bij niet direct aanslaan, of binnen 10 min na wegrijden nog kan herstarten om wat voor reden dan ook?

                een redtop van 20 Ah is niet geschikt voor een straat auto.
                dan moet je al naar een van 32 Ah en als er wat meer muziek inzit moet je het idee misschien wel helemaal overboord zetten

                #18258169
                ANJO TOL
                  Lid sinds:
                  22 December 2008

                  Hallo Drakos

                  De V6 wil nog wel eens nakoelen (ventilator) bedenk wel dat dat gebeuren wat stroom neemt !
                  Een 50/55 amp is ruim voldoende
                  Heb je de airco pomp er al af ?? dit ding is loodzwaar ;

                  Gr.
                  de V6 3,0 Calibra Tol

                  #18258170
                  drakos
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    6 December 2010

                    nogmaals bedankt voor de reacties.

                    zit een radio in maar die staat zo geschakeld dat ie pas aangaat wanneer de motor draait, verder eigenlijk geen echte verbruikers.
                    nakoelen doet ie niet meer, koelsysteem is dusdanig aangepast dat ie niet warm genoeg word dat dat nodig is.
                    in het zeldzame geval bij hevige ritten met abrupt einde laat ik hem wel altijd paar minuten nadraaien voor de zekerheid (tot de wervelwind onder de kap stopt van de 2 spal’s )

                    zit na jullie reacties en wat onderzoek op internet te denken om te gokken op 20a met het aannemelijke risico dat het 2x 20a moet worden, nogsteeds 5kg lichter dan wat er nu in zit. :angel

                    kwa gewicht ben ik al een heel stuk verder dan de aircopomp verwijderen,die heeft de inbouw vnahet blok al niet overleefd en ben daarna pas gaan strippen/wegen king:
                    verwarming ligt er grotendeels uit,dash aangepast, spiegels aangepast, stangen uit de deuren, alle isolatie weg, bitumen zijn eruit, ruitenwisser achter eruit,sparco stoelen op lichte frames etc etc
                    zit nu op totaal aan 100kg vermindering vanaf het startpunt en nog lang niet klaar
                    (alleen zal het nu niet zo hard meer gaan maar met grammen tegelijk, wil kwa uiterlijk niet inleveren)

                    #18258171
                    ANJO TOL
                      Lid sinds:
                      22 December 2008

                      Ben wel nieuwsshierig naar het verhaal hier achter, over het doel hiervan

                      Gr de Tol

                      #18258172
                      drakos
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        6 December 2010

                        opzich niet echt een verhaal achter, technisch is de auto zo goed als klaar en moet tog wat te sleutelen hebben in de winter :angel

                        auto is voor recreatief gebruik met trackdays en straatraces op zn tijd..

                        vermogen heb ik genoeg en is moeilijk meer te vinden met het huidige blok/setup (heb nog wel een turbo setup liggen).
                        en eind van de rit heeft een snelle auto weinig met pk’s te maken maar vooral pk/gewichts verhouding..
                        auto was al snel maar ook een tank met de v6 4×4 :angel ,
                        nadat ik div overbodige zaken eruit had gegooit merkte ik een duidelijk voelbare verbetering kwa optrekken maar ook kwa wegligging..
                        dat samen met het opnieuw willen indelen van het interieur (positie stoelen,aanpassingen rolkooi e.d.) was het goed te combineren als winterproject :agent

                        #18258173
                        ANJO TOL
                          Lid sinds:
                          22 December 2008

                          Ok, Drakos, dank je voor de uitleg, had al een voorgevoel ! natuurlijk elke kilo lichter is beters voor de sprint ! een 4×4 weegt wat extra, echter weegt wel op tegenover enkel voorwiel aandrijving, merk het snel, zelfs met de Calibra 3,0 automaat, de weg hoeft maar een beetje nat te zijn, je slipt door, en de Calibra gaat zoekken waar ie grip heeft, met alle gevaren van dien !
                          Heb je ook een 68 mm gasklephuis ? 100 kilo der af is ook een wegenbelasting klasse lager ;
                          Een turbo/compressor is wel de ultieme tuning ! denk echter niet dat de drijfstangen het houden ! Pauter heeft mooie setjes drijfstangen ….
                          Gr.

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.