Forumindex › Forums › Modellen › OPC-Modellen › welk octaan gehalte benzine
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 maart 2015 om 23:59 #18118383
Ik bem het met Maurice eens.
Lees dit topic maar eens terug GSE.Dan zul je versteld staan van wat voor verschil diverse brandstoffen maken. ;)
4 maart 2015 om 12:26 #18118384Ff simpel:
Een motor gemaakt voor 95 octaan loopt slecht op 91 maar niet beter op 98 of 102 of nog meer teminste mini mini mini minimaal haast niet merkbaar,aangezien het technisch niet kan,als ie al beter zou lopen komt het niet door het octaan maar de andere bestand delen.Het octaan getal staat puur voor de klopvastheid (hoe warm het benzine lucht/mengsel kan worden voordat de brandstof begint te branden)
Al maak je 2x precies dezelfde benzine met precies dezelfde bestanddelen 1 met een octaan 95 en 1 met een octaan 110 maar verder alles hetzelfde en je kiept dit in een motor die voor 95 is gemaakt dan merkt je 0.0…..
4 maart 2015 om 16:18 #18118385Dusss… die chippers zijn allemaal achterlijk :jerry waar dacht je dat die achterlijke chippers vermogens winst uithalen bij een non turbo motor? ontsteking vervroegen. en dat kan helaas alleen als je minimaal 98 octaan tankt. wat standaard auto’s betreft hebt je gelijk. mischien weet je dat de 2.0 8v en 2.016v zijn voorzien van een stekker die het mogelijk maakt om op 95 octaan of 98 te rijden.
en dat maakt bijna 10pk verschil. de corsa D opc heeft ook alleen 192 pk als je op 98 octaan rijdt. op 95 heb je ineens een stuk minder koppel en vermogen.
zie link http://www.autoweek.nl/nieuws/5110/meer-vermogen-voor-opel-vectra-opc” onclick=”window.open(this.href);return false; http://www.autoweek.nl/woordenboek/25/benzine” onclick=”window.open(this.href);return false;4 maart 2015 om 18:29 #18118386Hehehe vertel mij eens welke waardes der niet vast zijn bij een brandstof/injectie systeem bij een motor welke 2 dingen kun je alleen veranderen bij een ongeblazen motor?
Je injector openings tijd en je vonk moment zijn de enigste dingen die een tuner bij een atmosferische motor kan veranderen….
Meer echt niet,en als je wat verstand van autos hebt dan weet je dat waardes als olie water temp lucht inlaat temp krukaspositie gasklep stand lamda waarde enz enz enz enz enkel waardes die binnen komen en niet te veranderen zijn..
Denk maar eens na…..Meer kun je echt niet.
Zoals eerder geschreven heeft de 192pk corsa OPC motor een PINGEL sensor die de ontsteking later zet en dan kan je op 95 rijden lol lees eens terug wat ik allemaal schreef..
Wat je handmatig met die stekkers 95/98 doet is wat de onsteking veranderen zodat ie veilig op 98 kan lopen meer niet…
Maar als die motor ontworpen is om op 98 te draaien zal ie niet beter lopen op 100 of 102 octaan….Dat ben ik al tig maal aan het uitleggen.Ik ben zelf 2de monteur (heb die papieren gehaalt ooit eens lol maar der niks mee gedaan maar ik weet heel verekkes goed hoe een motor en injectie werken)
NoFear1696 wat kun je volgens jou veranderen met het aanpassen van een chip?
4 maart 2015 om 18:58 #18118387ik weet nu zeker dat jij alleen jou eigen verhaal goed leest..het antwoord op jou vraag staat namelijk in mijn reactie: ontsteking tijdstip. injectie openingstijd regelt de ecu zelf door middel van een lucht massa meter. en dat kan alleen als je de zuurstof toevoer optimaliseert. je had toch door moeten gaan voor 1ste monteur. kwa 100/102 octaan zal je idd niet veel merken als iets zuiniger en hij loopt wat soepeler
4 maart 2015 om 19:41 #18118388Kerel een lucht massa meter is enkel een sensor net zoals de olie temp sensor de nokkenas positie sensor de krukaspositie sensor de watertemp sensor de map sensor lambda sensor de gasklep positie sensor de inlaat lucht temp sensor enz enz enz
Al die sensoren geven een signaal af aan je ecu en die bepaalt dan:Lees goed DE VONK EN INJECTOR OPENINGS DUUR…..Die 2 dingen kun je aanpakken als je een chip herschrijft…
Ik was der zelf bij toen die 5L v8 van mij werd gechipt en dit stelde niks voor nl:
Ga je op LPG rijden…………………..ja
Moet het vats systeem deraf…………ja
Wil je de bak ook wat agressiever hebben………..jaen toen was het klik klik klik en een handmatig zelf geschreven programma werd op de chip geschreven en aldus degene die de chip in Australie heeft geschreven is het niks als de ontsteking naar max veilig vervroegen en iets meer benzine in sommige toeren bereiken en dat is het….20KW plus minus…Koste wel veel tijd om de perfecte afstelling te vinden,op een testbank daarna is het gewoon programma copieren….(mits de motor geheel standaard is werkt dit programma het best op een serie motor en zijn 15/20kw normaal)
4 maart 2015 om 20:06 #18118389lucht massa METER is een sensor? :jerry http://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtmassameter” onclick=”window.open(this.href);return false;
4 maart 2015 om 20:26 #18118390Jip een sensor die de zuurstof hoeveelheid in de de lucht meet en dit doorgeeft aan de ECU en die zodoende met die gegevens en meerdere gegevens berekent hoelang de injector open moet blijven..Om precies 14,4 of 14,6 delen zuurstof 1 deel brandstof te krijgen zodat je verbranding optimaal is,en je lambda sonde weer lamdba 1 meet precies de juiste hoeveelheid lucht brandstof.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mass_flow_sensor” onclick=”window.open(this.href);return false;
Der zijn best veel sensors bij moderne systemen in gebruik waar dit der 1 van is….Maar dat wist jij natuurlijk ook dat dit gewoon een sensor is die de hoeveelheid lucht meet en dit doorgeeft aan de ecu en die ecu berekent dan weer hoeveel benzine der nodig is en die krijgt de motor dan door middel van INJECTORDUUR…..
4 maart 2015 om 20:58 #18118391vreemd dat je in je eerdere bericht beweerd dat de chipper dit kan veranderen INJECTIEDUUR/TIJD terwijl ik je al bericht heb dat de ECU dat zelf regelt aan de hand van lucht massa meter METING. best wel handig hé wiki volgende x de NL versie gebruiken leest toch makkelijker :thumbup
4 maart 2015 om 21:14 #18118392Volgens mij snap je het niet:
Een ECU krijgt een hoop signalen:
Olie temp-water temp-toerental-krukaspositie-lucht temp enz enz enz enz enz (des te moderner een motor des te meer sensoren)Al die sensoren geven info door aan de ECU/computer en die berekent dan wat de juiste waarde benzine/zuurstof moet zijn om zo optimaal mogelijk te verbranden (maar vaak speelt milieu en verbruik een rol bij serie motor…..zuinigheid :(
Als je gaat chippen kun je niks aan die waardes als water temp toeren tal en lucht hoeveelheid veranderen dit is nl inkomende info je kunt enkel je vonk en injector duur veranderen meer kun je als tuner/chipper niet..
Daarom nogmaals Nofear1696:
Vertel me eens wat je nog meer als de vonk en injector duur…….4 maart 2015 om 21:25 #18118393https://www.youtube.com/watch?v=Zzn3-ygH-v8″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Daar snap jij het ook:
Of je laat meer of minder benzine in de verbrandings kamer door de INJECTOR DUUR te veranderen of je zorgt voor vervroeging van de vonk in een veilig gebied…MEER KUN JE ALS TUNER ECHT NIET……Op een ongeblazen motor..
4 maart 2015 om 21:45 #18118394we bedoelen allebei het zelfde maar begrijpen elkaar niet :hmmz
4 maart 2015 om 21:48 #18118395Gelukkig hebben de opc’s geblazen motoren….
Kan je als tuner iets makkelijker veel meer uithalen..
4 maart 2015 om 21:54 #18118396Nee jij verklaart mij als doctor doom…Een man die maar wat brabbelt…
Nu vertel jij is wat jij denkt zoals je eerder schreef die tuners en chipper doen…Die doen echt wel meer als de vonk en injector duur veranderen maar wat doen ze nog meer dan????
En vertel eens meer over die luchtmassa meter of luchthoeveelheids meter of MAP systeem of net welk systeem dat berekent hoeveel zuurstof der naar binnen gaat in een cilinder….
Als je dit allemaal begrijpt en snapt snap je ook dat een hoger octaan gehalte tanken niks uit maakt aangezien de motor electronica is afgeregeld om de onsteking zo te zetten dat ie veilig loopt op het octaan waarvoor ie uit gebracht..
Zoals je eerder zij de OPC corsa C heeft …. pk bij dat octaan OMDAT IE EEN PINGEL SENSOR HEEFT en altijd zoekt naar de mogelijkheid om de ontsteking zo vroeg mogelijk te zetten om zo max vermogen te krijgen..Die stekker van 95 98 of net wat is gewoon dit:
Stekker verbonden is draadje a en b verbonden is programma voor ontsteking 1 in gebruik is octaan 98 stekker los getrokken is geen contact tussen draad a en b is programma b kiezen lopen op 95 en zo ook de ontsteking curve verstellen….4 maart 2015 om 22:03 #18118397Dat klopt die fluit maakt het vermogen bij die opc dingen…
Maar dan nog als je motor geen hoger octaan herkent of gemaakt is voor max 98….heeft hoger octaan geen zin…..
4 maart 2015 om 22:23 #18118398Leuk dit en interessant mannen
Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
5 maart 2015 om 07:00 #18118399Eindconclusie als je motor een pingelsensor heeft kan een tuner je ontsteking zo vroeg zetten dat octaan 102, 98, e85 enzo wel word ondersteund.
En zal de ecu zelf terug regelen als je 95 of 91ron tankt.
Volgens mij kunnen ze ook nog wat met je brandstofdruk doen.
En bij die van mij gelukkig ook nog iets met de turbooooo5 maart 2015 om 08:16 #18118400Brandstofdruk is mechanisch afgeregeld via de pomp en bdr.
5 maart 2015 om 08:38 #18118401Ik denk dat jullie toch eens beide een vrijprogrameerbaar systeem moeten kopen en ermee gaan spelen.
Het chippen zoals GSE omschrijft is beetje tja meestal te duur voor waar voor je geld.Echt chippen en afstellen doe je aan de hand van lamda waardes (en niet die van de ecu, maar een wide lamda) en eigenlijk in elk toerentalgebied opnieuw omdat de inlaatflow anders is de benodigde hoeveelheid brandstof het klopgevaar naar maten het toerental stijgt groter word enz.
EDIT: overigens wat betreft vermogen winst met andere brandstof merkbaar verschill tussen 98 en 95 is er niet en hooort er zeker niet te zijn. Wat betreft turbo motoren, zou je bijvoorbeeld wel meer vermogen kunnen halen omdat je meer druk kunt draaien omdat het pingelen pas later gebeurd. De meeste motoren zullen aan de hand van lambda waardes wel het een en ander bij regelen, maar je turbodruk word er niet hoger of lager van.
5 maart 2015 om 21:56 #18118402Eindelijk eens iemand die technisch onderlegt is en gewoon snapt wat der bedoelt word en hoe dingen werken ipv afgaan op de priet praat die der op net en in de echte wereld rondgaan.
Haasje : zo is het precies.
En die onzin van chip 20kw meer nu actie van 240€ voor 180€=nog 150€ te duur…1x een middag op de testbank en daarna 1000x copieren op een lege chip van een paar cent en dan op het net verkopen voor 180€ is na mijn idee oplichting…
Ik kreeg mijn chip voor niks,oude inleveren die opnieuw overgeschreven en weer verkocht,en die meneer die mijn chip heeft gedaan is haast een legende in Australie wat betreft de oude Holden v8,s chippen..
5 maart 2015 om 23:15 #18118403Ja en raad eens wat er gebeurd met het motorvermogen als de PINGEL sensor de ontstekingstiming aanpast bij een lager octaangetal?
Juist… minder vermogen
11 maart 2015 om 12:52 #18118404Wat wil je daar mee zeggen?
Das toch logisch dat die die sensor zijn werk doet en zijn registratie door geeft naar de computer die zodoende verstelt om weer geen pingel meldingen te krijgen?Als een motor minder brandstof nodig heeft maakt ie de injectoren ook korter open..Das toch ook logisch
Nu zijn we dan toch eindelijk op het punt dat mensen technisch begrijpen en snappen wat der gebeurt en dat een hoger octaan gehalte geen invloed heeft op het vermogen.
Wat voor meer vermogen zorgt is zeker niet het octaan getal wat sommige beweren,want dat kan technisch niet bij een serie motor.11 maart 2015 om 14:55 #18118405Voor de laatste keer:
Een hoger octaangehalte heeft WEL invloed op het vermogen.De klopvastheid van de brandstof wordt bepaald door het octaangehalte in de brandstof.
De ontstekingstiming van de motor is weer gerelateerd aan de klopvastheid (en dus octaangehalte) van de brandstof.Dus… als je een brandstof met een lager octaangetal gebruikt, zal de ECU de timing zo aanpassen om te voorkomen dat je een vroegtijdige verbranding genereerd (pingelen).
Bij een lager octaangetal moet er later brandstof worden ingespoten dan bij brandstof met een hoger octaangetal (klopvastheid ).
Doordat de injector later moet inspuiten, heb je kwa mengverhouding minder brandstof en dus energie die je kunt laten ontbranden in de cilinder.
Minder energie = minder vermogen :wtf :wtf :wtf
Wel is het effect groter en meer merkbaar bij motoren met veel vermogen, gechipte motoren of bij turbo motoren. Bij normale motoren met relatief laag vermogen is dit niet of nauwelijks merkbaar. Dit heeft met het percentage van vermogensverschil te maken van de diverse brandstoffen.
Amen. :jerry
11 maart 2015 om 16:35 #18118406Daarom rij ik lekker 102 met deze pktjes :wub Mensen die het niet geloven moeten eerst maar eens zo’n auto kopen….. en niet blijve zegge blabla is niet waar :hmmz als je niet zo’n auto rijdt hoe kun je er dan over mee praten.
11 maart 2015 om 22:13 #18118407Welke auto kent 100 octaan of 102?
Die v8 daar op mijn foto 250pk 400nm plus minus aan het vliegwiel,moet ik minimaal op 95 rijden…..Al kiep ik der 102 in zal ie niks beter lopen aangezien ie de onsteking niet verstelt,omdat ik geen pingel sensor heb,en als jou computer geen 98/100/102 kent zal ie de onsteking ook niet verstellen,de wereld is nog niet zo ver dat de zelf lerende brandstof systemen zijn op dat niveau wat mensen nu denken=meer octaan de onsteking vertelt zichtzelf…Als je chip/memcal/pcm/ecu/computer dit niet kent…….Heb je der 0.0 aan.
Zolang je brandstof systeem geen octaan gehalte hoger kent als waar ie voor gemaakt is heeft het 0.0 zin….Want brandstof kan de onsteking injector duur niet verstellen dat doet een programma,en als dat programma niet in de computer zit…heb je pech dan tank je alleen duur.
Als jou motor gemaakt is standaard voor euro 95 dan kiep der maar 98 100 of 102 octaan in en vertel me maar hoeveel vermogen je gewonnen hebt…
Welke OPC motor heeft een zelf lerend brandstof systeem wat zichzelf leert het meeste uit de brandstof te halen?
https://www.youtube.com/watch?v=azzo8YmVK8Q” onclick=”window.open(this.href);return false;
Daarom mijn maat zijn ding uit australie met een stand alone systeem en gemaakt voor 98 pump gas,al kiept ie der 102 in krijgt ie niks meer…. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.