Forumindex › Forums › Modellen › OPC-Modellen › welk octaan gehalte benzine
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 mei 2014 om 17:52 #18118358
Sinds dat mijn OPC gechipt is naar fase 2 doe ik super 98 tanken en ik kan echt niet merken dat de auto zuiniger loopt.
Ik denk zelfs dat hij iets meer verbruikt.
Ik tank nu altijd bij de tango omdat die als enigste hier in de buurt 98 heeft.
Over een paar weken gaan we weer naar Spanje met de OPC.
Nu is mijn vraag, hoe zit dat in Luxemburg en Frankrijk qua benzine?
Ik weet dat ik vorige keer in Spanje iets met 102 heb getankt.
Is elke benzine goed in dat land?
Hier in Nederland doe ik bv echt geen V-power in mijn auto gooien.
Is er daar ook nog benzine die je beter kan mijden?26 mei 2014 om 17:32 #18118359ik heb de afgelopen 2 weken de bp ultimate 98 uit getest en heb 1:13 gehaald en 653km op een volle tank gereden.
dus op de bp rijd hij echt wel zuiniger dan de tango. :thumb :thumb :thumb
29 mei 2014 om 11:43 #18118360Bij mij in de buurt (gemert) hebben ze vort euro 102, dus dat word geen ultimate 98 meer :thumbup
29 mei 2014 om 14:23 #18118361AnoniemLid sinds:
1 January 1970Zit er trouwens ook eentje in Veldhoven waar ze 102 hebben, genaamd Schipperstop, aan einde landingsbaan van Eindhoven Airport op industrieterrein Habraken. Kun je meteen wat vliegtuigjes spotten ;)
6 juni 2014 om 18:03 #18118362ik ga volgend week richting belgie en mijn vraag is welke tank station ik daar minimaal 98 kan tanken ik kom niet echt uit op internet.
iemand die het wel weet ik tank hier in nederland altijd bp ultimate 98 en duitsland ja 102 dus waar kan ik het beste tanken graag tips :wors22 september 2014 om 10:23 #18118363Ik tank altijd de BP 98…puur omdat ik merk dat ie zuiniger is.
maar nu heb ik indd sinds kort ook gezien dat 102 word aangeboden, dit wil ik graag een keer proberen, maar kan ik dat zomaar in elke auto gooien ?K rijd een h gtc 1.6XER
22 september 2014 om 15:22 #18118364102 Kan er probleemloos ingegooid worden, ik tank niet anders bij onze ooster buren….
Voor me gevoel loopt hij er nog wat beter op, zeker met overschakelen geeft ie een lekkere roffel in de uitlaat met 102….
Mag ik vragen waar je dat kan tanken, kom zelf uit beverwijk vandaar ;) ;)
22 september 2014 om 16:25 #18118365Ok thnx! Op onderstaande link kan je ziwn welke van de 25 firezone stations 102 hebben voor ons in wormer het dichst in de buurt, zelf kom ik uit limmen ;)
http://www.competition102.com” onclick=”window.open(this.href);return false;
30 september 2014 om 07:29 #1811836630 september 2014 om 21:51 #18118367Hey Thanks voor de link was door jullie verhaal al benieuwd, om het een keer te proberen en mijn geluk is dat de firezone hier om de hoek het ook verkoop is dat 102 dan nog beter?
Wil het graag proberen30 september 2014 om 22:03 #18118368@Moupie wrote:
Hey Thanks voor de link was door jullie verhaal al vandaan om het een keer te proberen en mijn geluk is dat de firezone hier om de hoek het ook verkoop is dat 102 dan nog beter?
Wil het graag proberenproberen=verslaafd :afro
1 oktober 2014 om 05:08 #18118369@NoFear1696 wrote:
@Moupie wrote:
Hey Thanks voor de link was door jullie verhaal al vandaan om het een keer te proberen en mijn geluk is dat de firezone hier om de hoek het ook verkoop is dat 102 dan nog beter?
Wil het graag proberenproberen=verslaafd :afro
dat ga ik zien
1 oktober 2014 om 07:21 #18118370Jeeeh, bij mij zit er ook 1 redelijk bij mij in de buurt.
Gaan we met de volgende tankbeurt ook is uitproberen :thumb .Afgelopen week racing 100 erin gehad, heerlijk rijden zeggen, ik merk het verschil wel.
1 oktober 2014 om 07:48 #18118371ik heb een tijd in hongarije gewoond waar ze net als in duitsland ook de 100octaan verkopen die toendertijd door inflatie omgerekent zelfs maar een euro per liter was.
of het werkelijk 100 was weet ik natuurlijk niet maar het was iig merkbaar hoger dan de 95 die ze ook gewoon verkochten bij die omv en mol tankstations.
mijn kadett gsi c20ne maakte het iig geen bal uit of ik dat tankte of 95. reed niet harder of zachter en werd er ook niet zuiniger door.
mijn oude mercedes (v8 5liter 240pk) merkte het we degelijk! die was echt een stuk sneller en veel feller dan met 95.
mijn volvo (t5 211pk) merk je het ook wel wat. maar niet heel veel.
beide werden echter niet zuiniger.
vriend van me heeft een gechipte golf 5 r32 280pk. ding is best lui met 95 maar retesnel met 98: echter ook weer niet zuiniger..met een opc zou je dus zeker 98 kunnen tanken voor wat extra, zoals ook al blijkt uit de ervaringen hier.
Met mijn volvo tank ik in nederland iig gewoon 95 aangezien hij daarvoor gemaakt is en al snel genoeg is ;) en het verschil qua prijs me te groot is.Deze discussie is echter al zo oud als de weg naar rome en wordt op elk forum wel 2/3 keer per jaar aangeslingerd. :) dus velen onder ons hebben hem al vaak meegemaakt ;)
levert altijd een heel mooi topic vol bla op. zo van mijn panda 1 liter of astra 1.4 die zelfs op 91 nog perfect rijden, rijdt 2 keer zo hard en zuinig op 98 :D
maar het blijft gewoon een simpel feit waar eigenlijk weinig over te discussieren valt dat een sterkere motor meer met het hogere octaan gehalte kan en een minder motortje er 0 tot 0,01 :P mee doet.
en je mag ten alle tijden tanken wat en voor hoeveel je maar wilt maar tegen beter weten eigenwijs zijn, is best zonde van je tijd. ;)7 februari 2015 om 17:13 #18118372Heb laatst ook 102 getankt van de Firezone maar blijft wel schrikken met 1,80 per liter.
Het verschil is merkbaar met onze Corsa Opc en hij loopt ook iets zuiniger. Maar 40 cent per liter extra pfff.
Ik hou het bij af en toe.Mvg Michel
8 februari 2015 om 16:23 #1811837340 cent?!
Nou, ik heb ook wel eens de 102 getankt van Firezone en mijn J OPC liep daar geen haar beter op als 95/98. In ieder geval niet merkbaar op de weg, misschien op een testbank. Leuke marketing gimmick!
19 februari 2015 om 11:06 #18118374nauw ik wil het wel eens een keer proberen bij die firezone in zaandam… als ik in de buurt ben… en ja dan laat ik het jullie wel eventjes weten hoe ik het ervaar met fase2 250pk.
19 februari 2015 om 14:37 #1811837595 is voor die bootschappenwagentjes. 98 100 102 voor echte auto’s.
98 is altijd goedkoper dan 95. je verbruikt er namelijk minder van, meer nm meer pk,s is een minder diep ingetrapt gaspendaal is een lager verbruik.
omega v6 en een 1.6 zijn beide gechipt en ze zijn sneller en zuiniger geworden na de chip. op 98 liepen ze toch al.
95 in de omega je blijft trappen om opgang te komen, 95 in de 1.6 en de foutcodes van gasklephuis, egr vliegen je om de oren.
19 februari 2015 om 18:22 #18118376Er word steeds geroepen, sneller en zuiniger met 98 maar je verbranding is ook schoner.
Houd je uitlaat eindstuk maar eens in de gaten, die is schoner met 98+.
Nou ben ik geen expert op motoren maar dat lijkt me gezonder voor je blok, zal op langer termijn reparaties schelen? of zit dat tussen mn oren?20 februari 2015 om 19:22 #18118377Lol sommige mensen denken octaan 120=20pk meer en dat is fout zal het ff simpel uitleggen:
Benzine met lucht word samen gedrukt in een cilinder en door het samendrukken word de lucht warm en als de benzine in de lucht begint te branden voordat de zuiger boven is verlies je enorm veel kracht en je lagers krijgen enorm hard op het flikker aangezien de zuiger drijgstang omhoog gaat en de druk de zaak omlaag wil drukken.
Des te hoger het octaan gehalte des te later de benzine zal gaan ontbranden dus met andere woorden je kunt het lucht benzine mengsel harder veilig samendrukken.
Een motor presteert optimaal als iets voor dat de zuiger boven is de vonk van de bougie komt en de ontbranding fatsoenlijk begint en deze ontbranding op zijn sterkts is als de zuiger 100% boven is. (te vroeg ontsteken is einde motor snel genoeg aangezien je lagers op zijn flikker krijgen van heb ik jou daar)
Als je nu een motor hebt waar de benzine lucht door de compressie en daardoor gekregen hoge temperatuur al begint te onsteken voordat de zuiger 100% boven is en je dan ook nog eens een vonk krijgt bij een verbranding die al in meer of mindere maten aan de gang is heb je iets wat ze pingelen noemen,daarom zitten der op moderne motoren vaak pingel sensors die vast stellen wat het juiste ontsteek moet zijn om veilig optimaal te preseteren.
Als jij een motor hebt die gemaakt is voor bv euro 95 dan zal ie het best lopen op euro 95 en slechter op bv 91 octaan aangezien ie dan vermogen verliest omdat de ontsteking word terug gezet,maar de motor zal niet beter gaan lopen op 110 octaan omdat ie dat niet kent en het motormanagement systeem denkt we hebben geen pingel melding en de onsteking komt in de stand van bv 95 te staan kwa ontsteking…
Dus die onzin met ik rij zuiniger en op de testbank dit en dat,als je weet wat der in een motor gebeurt en waarom dingen gemaakt zijn zoals ze zijn snap je dat het mechanisch geen of mini mini mini maal voordeel brengt om bv octaan 100 te gaan tanken in een motor met een compressie van 8:1 (lage compressie motor)…
Werk je met turbos en oplading word het verhaal anders maar dan is het weer…Waar is de motor voor ontworpen.20 februari 2015 om 21:58 #18118378102 helpt ook maar alleen bij mijn Carburateur motor.
Kan dan de ontsteking wat vroeger zetten. Waardoor ie bovenin het toeren meer doet.Bij mijn (gechipte) 3.0-V6 helpt t geen Kloto.
Bij de originele 2.5-V6 was ik 5km/u kwijt op top zelfs (vind dat nog steeds vreemd, had toen wel een spierwitte uitlaat van een te arm mengsel.)Mijn uitlaat is altijd brandschoon vanbinnen, dus ga het verschil van schoner verbranden niet zien.
Bij het loshalen van de voorpijp is deze ook altijd brandschoon vanbinnen.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
2 maart 2015 om 21:17 #18118379Ik rij voortaan op 102 :thumb op 95 houdt me auto in kwa vol gas heb dit 1 tank geprobeerd en dit gaat absoluut niet met 293pk :jerry En ik ondervind dat me auto ietsjes zuiniger is met 102 dan met 98 maar is niet echt extreem veel.
Kwa gevoel rijdt me auto wel degelijk beter op 102 als 98.Had vorige week voor 117 liter getankt 175 euro :jerry En bij de lidl lag laatst zo’n olie pompje te koop ideaal voor de benzine over te pompen :angel
En bij Aral in Duitsland daar is nu een actie op zondag voor een minimaal x bedrag tanken krijg je een tankpasje terug die 5 euro waard is dus de volgende tankbeurt weer 5 euro korting .2 maart 2015 om 22:10 #18118380Aangezien de meeste motor management systemen niks kennen boven de 98 octaan en deze systemen de zaak ook niet zullen veranderen kwa onsteking of dit nu 98 100 102 of 105 octaan is als der op 98 geen pingel meldingen komen zal ie precies hetzelfde verbruiken als op 102 octaan bv…
Ik geloof ik niet in dingen als zuiniger en meer vermogen enz.
Een brandstofpomp in of de tank regelt samen met de drukregelaar bv de zaak af op 2,8 of 3 bar of net wat,vervolgens regelt je computer dat de injectoren bv per krukasomwenteling per cil 0,0003 sec open gaan egaal of dit op 95 98 100 benzine is,per gemaakte km is dit precies hetzelfde en zijn dit precies zoveel omwentelingen en komt der technisch net zoveel brandstof naar binnen…
Als motoren gaan inhouden en stotteren op de brandstof waar ze voor gemaakt zijn zou ik toch een op nader onderzoek gaan,en merkbaar meer vermogen door een hoger octaan gehalte te tanken?????????????????????????????????Wow free horses ik zou zeggen ga LPG rijden octaan 108-110 :P
3 maart 2015 om 13:07 #18118381En waarom geloof je het niet? Orgineel 200pk ging goed met 95 en nu die gechipt en aangepast is gaat het zeker te weten NIET MEER.
En op nader onderzoek gaan? Kwestie van blok orgineel maken……
En jou mening over 98 en 102 moet je zelf weten ik merk zeker verschil en ook al is het maar minimaal het verschil is er ;)
3 maart 2015 om 19:43 #18118382Wat is chippen,weet je dat zelf wel?
Onsteking vervroegen plus meer brandstof in bepaalde gebieden…Meer niet bij een atmosferische motor.
Want verder kun je niks…Alleen de vonk en brandstof kun je veranderen,meer niet.Waarom na het chippen geen 95 meer maar 98 heb ik al een paar x beschreven…Lees terug
Die motor in mijn profiel motor had 165kw en of ik der nu 91/95 of 98 octaan sap inkiepte in Australie ik merkte geen verschil na het chippen heeft de motor plus minus 20kw meer gekregen maar ik moet wel minimaal euro 95 tanken aangezien ie op 91 gaat pingelen en met 165kw doet ie dat niet omdat enkel en alleen de onsteking is vervroegt en ie soms iets meer sap krijgt.
Nu heeft dat blok plus minus 250pk en 400nm op euro 95,maar op 91octaan is einde motor binnen no time maar of ik nu 95 of 98 of 102 derin kiep op de testbank is het niet terug te vinden of zeeeeeeeeeer minimaal 91 vs 95 wel en al zeker oude 91 merk je zeker,aangezien deze motor geen pingelsensor heeft is het einde zo daar op 91. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.