welk octaan gehalte benzine

Forumindex Forums Modellen OPC-Modellen welk octaan gehalte benzine

• Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 51 tot 75 (van in totaal 134)
  • Auteur
    co heesbeen

in de jaren 70 was er gewone benzine en super.. super was altijd duurder dan gewoon.. in die tijd waren er autos die niet goed liepen op gewone benzine . pingelen…. dus super erin en geen last meer . nu is euro 95 ontwikkeld speciaal voor de motoren van deze tijd dus ook voor onze opels nu hebben we weer nieuwe namen bvb shel v pouwer is eigenlijk super. dan wel zonder lood toevoeging . maar ja duur .. beter??

herrflick
      Deelnemer

@co heesbeen wrote:

dan hoeven we niet meer naar de garage om dat ding sneller te maken . snelheid en kracht zit gewoon in de pomp

Dus je ”gelooft” wel in tuning? :jerry

RemcoV

@co heesbeen wrote:

dan hoeven we niet meer naar de garage om dat ding sneller te maken . snelheid en kracht zit gewoon in de pomp

Nee, de opgave van de Corsa OPC NE is op RON98 gebaseerd, dan doet deze auto dus zijn fabrieksopgave.

Zelfde geldt bijvoorbeeld ook voor mijn Astra J OPC. 280pk geven ze op, met RON98. 265pk doet hij op RON95.

Merk je het in de praktijk? Nee, vast niet. Toch vertroetel ik mijn gebakje liever met RON98, als ik op die paar euro benzine ga letten had ik niet aan zo’n auto moeten beginnen! :thumb

herrflick
          Deelnemer

+1 :jerry

herrflick
            Deelnemer

Om nog even wat extra duidelijkheid te scheppen (in het filmpje word er o.a. getest met Shell Optimax, dat is 100 octaan brandstof in de UK dus niet zoals in Nederland de V-power wat dus 95 octaan is) en ik geloof dat BP ultimate in de UK 97RON is en geen 98.

https://www.youtube.com/watch?v=gQghB4asSnI” onclick=”window.open(this.href);return false;

NoFear1696
              Deelnemer

Bp Ultimate= minimaal 98 octaan :vertag shell vpower =97octaan

djplan
                Deelnemer

ik blijf toch altijd bp ultimate 98 tanken tenzij shell met vpower racing komt in nederland oct100 ! ja hoger is altijd welkom zolang ze niet al te hoge prijzen erop gooien want we woorden toch genaa*d met accijns belasting

co heesbeen

motoren zijn veel beter dan vroeger . waarom is iedereen toch steeds bezig met die nieuwe benzine? bijna iedereen rijd euro 95 gaat altijd goed is ook de goedkoopste.. er moet natuurlijk meer geld in de tank gegooid worden. wand dat is veel beter die nieuwe benzine??? je rijd wel 100 km meer op een tank??? nou met mijn auto toevallig niet??? het is ook met de zuinige auto waar je mee word genept een op 22 en werkelijkheid is dat 1 op 16 in die geest.. zijn allemaal stunten van de olie maatschappijen of van onze fijne overheid … als het beter voor het milieu is waarom is alles dan veel duurder?? waarom dan in ieder geval niet de zelfde prijs? eigenlijk laten we ons mee slepen in deze onzin.. of het beter is voor de motor ? wie kan dat hard maken? misschien?? dat hij wat sneller is??? maar dan krijgen we waarschijnlijk weer te maken met de overheid .. je weet wel die mannen met die petten . of ben ik nou zo dom ? of ? maak mijn niks uit eigenlijk

perror
                    Deelnemer

Gewoon 98 er in, baat het niet dan schaad het niet. Die paar euro extra op een tank.
                      Als je zuinig wil rijden moet je geen opc kopen.
                      Wil je extra pk moet je chippen.
                      Zo moeilijk is het allemaal niet.

co heesbeen

ook als ik een dikke acht cilinder zou kunnen rijden… zou ik nog 95 blijven tanken als hij er goed op zou lopen. i k geloof niet in dure benzine vind het dus gewoon geldklopperij …. willen we toch dure benzine ik vind het prima . als je erin geloof gewoon doen . gooi je eigen gevoel erin .

NoFear1696
                        Deelnemer

@co heesbeen wrote:

motoren zijn veel beter dan vroeger . waarom is iedereen toch steeds bezig met die nieuwe benzine? bijna iedereen rijd euro 95 gaat altijd goed is ook de goedkoopste.. er moet natuurlijk meer geld in de tank gegooid worden. wand dat is veel beter die nieuwe benzine??? je rijd wel 100 km meer op een tank??? nou met mijn auto toevallig niet??? het is ook met de zuinige auto waar je mee word genept een op 22 en werkelijkheid is dat 1 op 16 in die geest.. zijn allemaal stunten van de olie maatschappijen of van onze fijne overheid … als het beter voor het milieu is waarom is alles dan veel duurder?? waarom dan in ieder geval niet de zelfde prijs? eigenlijk laten we ons mee slepen in deze onzin.. of het beter is voor de motor ? wie kan dat hard maken? misschien?? dat hij wat sneller is??? maar dan krijgen we waarschijnlijk weer te maken met de overheid .. je weet wel die mannen met die petten . of ben ik nou zo dom ? of ? maak mijn niks uit eigenlijk

jij bent zeker niet dom en bij een standaard auto maakt het misschien niks uit maar als je auto gechipt is maakt het wel degelijk wat uit. Zeker als je ook regelmatig gebruikt maakt van het extra vermogen. 95octaan tanken met een gechipte auto, turbo of non turbo kan tot ernstige motorschade leiden.verbrande kleppen,gesmolten zuigers.

co heesbeen

je heb nu zoveel keus dat je door de bomen het bos niet meer ziet ? kun je nu zeggen wat de beste benzine is?? en hoe reden de snelle autos zonder al die dure merkjes? gingen die allemaal stuk??? ik heb toch wel een beetje mijn twijfels?? heeft u ook geprobeerd met de nieuwe benzine . meer km te rijden?.. en dan nog even dit . tegenwoordig komt er uit een 1400 motortje 130 tot weet ik veel 150 pk van uit de fabriek? dus zijn al flink gekieteld ?. gaan ook niet stuk volgens mijn .. misschien is er wel een deel van waar? maar dan moet ik wel mensen spreken waar de auto van stuk is gegaan . dus van euro 95 ? in het nieuwe instructie boekje schijven ze ook niet voor.. dat we een bepaalt merk benzine moeten tanken ? en dan nog wat geks. ik heb oude brommers kreidler zundapp solex. ik krijg elke maand het bondsblad. ik moet nu aspen benzine kopen. wand dat is de beste.. het is toch geweldig dat ik dan toch weer kan rijden zonder dat het stuk gaat.. kost wel bijna 3 euro.. maar wat zou het???

herrflick
                            Deelnemer

Het gaat ook niet om de zuinigheid, maar om het extra vermogen/koppel (op zn minst de fabriekswaarden) wat ermee behaald word. Met euro95 haal je je fabriekswaarden in de meeste gevallen niet eens. (hoe meer vermogen hoe meer het verschil)

En als de auto door de chip word afgesteld op octaan98 kan een auto wel degelijk stuklopen op 95. In de formule1 worden de wagens ook optimaal afgesteld op een bepaalde brandstof. Als je je auto optimaal afsteld op euro95 haal je simpelweg minder vermogen in vergelijking met een optimale afstelling op euro98 om de simpele reden dat 98 een stuk “pingel/klop” vaster is. Daarmee is er een aanzienlijk verschil bij het inspuitmoment tussen de soorten brandstoffen. Als dit alles geen verschil zou maken dan word er in de racewereld ook echt niet op een hoger octaan brandstof gereden (102 octaan is mininaal racebrandstof dacht ik).

Voor de duidelijkheid; in octaan98 brandstof zit niet meer energie dan in 95. Het is simpelgezegd het vlampunt wat anders is.

Wat de additieven betreft die in die brandstoffen zitten heb ik ook een beetje mijn vraagtekens bij of dat ook echt werkt. Je kan als je je brandstofsysteem schoon wilt maken/houden 1 keer per jaar best een flesje injector etc etc cleaner bij de tank erin gooien.

Kortom; ik blijf ook lekker BP Ultimate 98 tanken (of iets met een hoger octaangetal). :-P

g-astraa
                              Deelnemer

ff een vraagje is 98 altijd gelood of ongelood?

corsabc20xe
                                Deelnemer

ongelood.
                                  gelood vind je bijna nergens meer.
                                  dan zou je een toevoeging moeten gebruiken.
                                  loodhoudende bezine is funest voor je cat

g-astraa
                                  Deelnemer

bij ons is er een nieuwe bp pomp geopend ben daar vandaag ff wezen tanken met de daily ride maar zag dat ze er bp ultimate 98 hadden dat is dus goed voor een opc?

dj_lifestyle
                                    Deelnemer

98 is prima voor de opc.
                                      Tank zelf niks anders dan ultimate 98, tenzij hoger te vinden.

co heesbeen

het zal voor de race auto misschien wel beter zijn? maar gewoon langs de snelweg waar je 100 tot 130 mag rijden en meestal niet eens gaat. vind ik het geldklopperij en zonde van de centjes . racen met snelle auto.s doe je op zandvoort maar mensen dit is een opel forum. ik heb een vectra 1.8 automaat.. gaat echt niet zo snel . dat daar nu dure benzine in moet worden getankt ?? in welke normale opel moet dat nu wel ? dan bedoel ik geen race opel ??? maar nogmaals als je gevoel zeg dat het beter voelt … dan gewoon je gevoel volgen … doe ik ook

corsa_c20xe
                                        Deelnemer

@ co heesbeen: Je moet gewoon tanken wat je wil met je vectra. Als ik er een had zou ik ook euro 95 tanken. Dit topic staat bij de opc modellen. Behalve de astra opc met de motor X20XER heeft elke opc een motor met turbo. Ik heb bij mijn eigen astra opc (2.0 16v turbo) nu 2X bp ultimate getankt en merk een duidelijk verschil. Bij mijn vorige astra opc (X20XER) merkte ik alleen dat hij stationair mooier liep en verder niets. Bij een auto met turbo zal het naar mijn ervaring altijd schelen in vermogen(merkbaar of niet).

Anoniem

En zoals in het filmpje die herrflick postte te zien is maakt het bij wat snellere auto’s zeker een verschil als er benzine met een hogere octaan in wordt gegooid. Ja dit is een opel forum, maar wel de OPC sectie ;)

co heesbeen

ik snap het wel . maar er zijn al ik weet niet hoelang opels met turbo opc . en elke keer is er weer een nieuwe benzine zeg nou eens ? zijn het nou echt weer betere ??

Anoniem

En octaan 98 benzine was er al toen er nog geen OPCs waren…

Waar jij op doelt zijn die benzines met allerlei additieven (V-power, excellium) etc, maar dat is een hele andere discussie…

co heesbeen

ja natuurlijk. het gaat over steeds weer nieuwe benzine. en ook weer net iets duurder. lees alles maar eens terug maar hier heeft iedereen een andere mening over . maar daar is dit forum toch prachtig voor . om hier over te discussieren moet je eens zien wat een menings verschillen er zijn . ik ben de ergste ha ha

cano666

voor een paar eurotjes geen bp 98 tanken? mijn z22se is ook nog eens wat zuiniger met bp 98 op een volle tank en hou mijn rij stijl toch gewoon aan hoe het is

co heesbeen

dat zeg ik toch ook.. als je er in geloof en je rijd dan goedkoper . en rijstijl het zelfde. dan is het voor jou rendabel. ik heb er niks van kunnen merken ? alleen in mijn knip

25 berichten aan het bekijken - 51 tot 75 (van in totaal 134)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.